قطعات خودرو

افت «فروش تامینی» خودرو به یک تا دو دستگاه در روز

به گزارش «قطعات خودرو»:بازار شب عید برای فروشندگان خودرو درشرایطی درحال سپری شدن است که فروش کارگزاری‌ها و تامین‌کنندگان خودروهای داخلی در بازار از روزی 30 تا 35 دستگاه به‌روزی یک تا دو دستگاه رسیده است.بازار شب عید برای فروشندگان خودرو درشرایطی درحال سپری شدن است که فروش کارگزاری‌ها و تامین‌کنندگان خودروهای داخلی در بازار از روزی 30 تا 35 دستگاه به‌روزی یک تا دو دستگاه رسیده است. درچنین شرایطی تامین‌کنندگان بازار از وضعیت فعلی بسیار گله‌مند و ناراضی هستند و بازار شب عیدشان را بسیار ترسناک می‌بینند. توزیع خودرو از سوی کارگزاری‌ها بین نمایشگاه‌ها و بنگاه‌های معاملاتی به‌منظور تامین نیاز مشتریان در بازار را اصطلاحا «فروش تامینی» می‌گویند.
کارگزاری‌ها و به‌اصطلاح تامین‌کنندگان بازار سال 99 را بدترین سال برای بازار آزاد خودرو می‌دانند و می‌گویند هیچ‌سالی از نظر فروش همانند امسال ضعیف نبوده است. درواقع میزان فروش با توجه به‌نوسانات قیمتی و حاشیه سود آن طی سال جاری، بسیار بد گزارش می‌شود. 
درهمین راستا روزهایی از سال بوده که قیمت خودرو به‌شکل لحظه‌ای تغییر ‌کرده و در روزهایی که میزان خرید و فروش خوب بوده نیز حاشیه سود متعارف و مناسب نبوده است و درکل بازار خودرو روزهای پر التهابی را پشت سر گذاشته که میزان فروش برای فعالان بازار راضی‌کننده نبوده است. مجموع آنچه بیان شد سبب شده است که اکثر قریب به‌اتفاق فروشندگان خودرو به‌چنین شرایطی اعتراض کنند و سال 99 را بدترین سال کاری‌شان تا به‌این لحظه بدانند. اما با کاهش انتظارات تورمی و نرخ ارز و همچنین ایجاد خوش‌بینی به‌آینده توافق هسته‌ای و برجام، بازار خودرو نیز همچون دیگر بازارها پس از یک دوره کوتاه تجربه اوج‌گیری قیمت، از اوایل هفته گذشته با افت قیمت مواجه شد و درعین حال این نیز به‌رونق بازار شب عید کمک چندانی نکرد و راکدتر از هر زمان دیگری شده است. درواقع در چنین مواقعی خریدار به‌امید افت بیش‌تر قیمت‌ها از خرید یک کالای بخصوص، حتی اگر نیاز مبرم به‌آن داشته باشد نیز همچنان خودداری می‌کند. 
درعین حال هرگونه بررسی و هرچند اندک در سطح بازار، ما را با این واقعیت تاسف‌بار مواجه می‌کند که هرگاه قیمت کالایی به‌شکل افسارگسیخته و بی‌دلیل بالا می‌رود، استقبال از آن حالت چشمگیری پیدا می‌کند و برعکس هرگاه با افت قیمت در بازار مواجه هستیم، مقاومت خریداران را در برابر خرید کالا نظاره‌گر هستیم. 
چنین برخوردی سبب شده است به‌رغم کاهش نرخ ارز و در پی آن افت قیمت خودرو، باز هم در بازار شب عید امسال با رکود ملموسی در خرید و فروش مواجه شویم؛ تا جایی که این امر سبب ناخشنودی و بدبینی فعالان بازار در این بخش شده است. درحال حاضر مطابق با آنچه کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کنند، از اوایل هفته جاری با ادامه کاهش نرخ ارز، انتظارات تورمی نیز رو به‌کاستی می‌گذارد و به‌تبع آن، قیمت خودرو افت بیش‌تری را تجربه خواهد کرد. به‌باور آن‌ها، منحنی قیمت خودروهای داخلی تا بیش از چهار میلیون تومان نیز افت کرده و اگر روند نزولی نرخ ارز ادامه داشته باشد، قیمت‌ها پایین‌تر نیز خواهد آمد.
اما ریشه اصلی کاهش قیمت خودرو، اتفاقات مربوط به‌برجام طی روزهای اخیر است و تا اواخر هفته گذشته شاهد آن بودیم که قیمت‌ها در بازارهای مختلف روند صعودی دارند؛ چرا که انتظارات تورمی در پی کاهش امیدواری به‌لغو تحریم‌ها و احیای برجام بـــالا رفتــــه بود. به‌گونه‌ای که کارشناسان هشدار دادند درصورت بروز اختلال بیش‌تر در روند احیای برجام با تحریک انتظارات تورمی، بازارها نیز ملتهب خواهند شد و هیچ بعید نیست آنچه را پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دربازار کشور شاهد بودیم، دوباره تجربه کنیم. در آن مقطع، نرخ ارز از کانال ۲۶ هزار تومان نیز عبور کرد و خودرو نیز در پی آن، صعود قیمت را به‌شکل نامتعارفی تجربه کرد. اما درکل، متوسط قیمت خودروهای داخلی در بهمن‌ماه نسبت به‌دی‌ماه حدود ۱۰ درصد رشد کرده و این درحالی است که قیمت خودرو در سه‌ماه آبان، آذر و دی به‌دلیل نزولی شدن بهای ارز، روند کاهشی داشت. 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است