قطعات خودرو

ایتالیایی مونتاژ چالش با خدمات پس از فروش خواهد داشت؟

بازار؛ گروه خودرو: فیات یکی از برندهای با کیفیت اروپایی است که اکنون شریک تجاری کرایسلر و گروه PSA یا همان پژو-سیتروئن محسوب می شود. فیات در سال های گذشته برند موفقی در بازار کشور نبود، این برند توسط شرکت خودروسازی پارسیان موتور به عنوان نماینده این خودروساز ایتالیایی، محصولاتی مانند مینی بوس و ون دوکاتو را در منطقه اقتصادی سلفچگان تولید و عرضه بازار می کند. البته مونتاژی که سعی در تصاحب بازار خودروهای مسافری را دارد. هرچند این شرکت در بحث خدمات پس از فروش و تامین قطعه در سراسر کشور همچنان ضعف دارد، اما در این گزارش به بررسی معایب و مزایا ون فیات دوکاتو خواهیم پرداخت که پارسیان موتور آن را به بازار داخل با قیمت ۱.۵ میلیارد تومان عرضه می کند.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/12/11/4/98730.jpg

هرچند که طراحی این ون متعلق به سال ۲۰۱۴ است اما از نظر ظاهری زیبا رتبه قابل قبولی در بازار کشور نسبت به سایر محصولات کره ای یا اروپایی دیگر کسب نمی کند

طراحی متناسب با سلیقه بازار؟
بازار خودرو داخل کشور برخلاف گذشته تغییرات فراوانی نسبت به انتخاب و خرید محصول پیدار کرده است، در حقیقیت سلیقه مشتریان در بازار علیرغم تولید یکنواخت خودروهای داخلی توسط دو خودروساز بزرگ، با بدو ورود محصولات چینی، کره ای، ژاپنی و اروپایی تغییر کرده است. بنابراین بازار داخل کشور نسبت به طراحی جدید خودروها معیارهای متفاوتی دارد، معیاری که در خودروهای تجاری بیشتر به چشم می خورد. دوکاتو ون مشهور فیات حدود یکسال است در بازار کشور حضور دارد، ونی که برپایه پلت فرم مشترک پژو-سیتروئن ساخته شده است. این ون در سال ۲۰۱۴ به بازارهای جهانی معرفی و سال گذشته به بازار کشور ما راه یافت.

دوکاتو از نظر طراحی در نمای جلو دارای ظاهر ساده با چراغ های کشیده و سپر و بدنه دو رنگ است. روی سپر این ون ورودی های هوا خودنمایی می کند. در نمای جانبی نیز در کشویی میانی تغییر حالت طراحی پنچره ها میانی خودرو نسبت به بخش جلو خودرو جذابیت چندانی ایجاد نمی کند. در بحش عقب خودرو نیز چراغ های عموی، درهای افقی باز شونده به همراه دوربین دنده عقب ظاهری مشابه محصولات کره ای به خود گرفته است.

هرچند که طراحی این ون متعلق به سال ۲۰۱۴ است اما در حال حاضر برای کشور ما پس از محصولات هیوندای، یکی از ون های روز محسوب می شود.

علیرغم اینکه در طراحی ون یا مینی بوس محدودیت وجود دارد، فیات می توانست این خودرو را با طراحی دلنشین تر نسبت به آنچه که اکنون راهی بازار کرده است، تولید کند. بنابراین طراحی این محصول با توجه به ظاهر ساده رتبه قابل قبولی در بازار کشور نسبت به سایر محصولات کره ای یا اروپایی دیگر کسب نمی کند.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/12/11/4/98733.jpg

فیات برای دوکاتو پیشرانه دیزلی مجهز به توربوشارژر نصب کرده، استاندارد آلایندگی این خودرو یورو۶ بوده و باتوجه به کیفیت گازوئیل موجود در کشور دچار افزایش ضریب استهلاک خواهد شد

قوای فنی فیات
فیات برای دوکاتو پیشرانه دیزلی مجهز به توربوشارژر نصب کرده، این پیشرانه با حجم ۲۳۰۰ قادر به تولید ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور است. این قدرت به وسیله یک گیربکس ۶ سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود. استاندارد آلایندگی دوکاتو یورو۶ بوده که مصرف سوخت ترکیبی ۶.۹ لیتر را در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. پیشرانه های دیزلی معمولا از استهلاک بسیار کمی برخوردار هستند، این موضوع می تواند به مراتب هزینه نگهداری خودرو را کاهش دهد. ولی این موضوع زمانی صدق می کند که کیفیت سوخت نیز یورو۶ باشد. گازوئیل توزیع شده در سراسر کشور توانایی کسب استاندارد یورو ۵ را ندارند و مقدار گوگرد مجاز در این سوخت نسبت به استانداردهای جهانی بسیار بالاتر است.

این مساله باتوجه به استاندارد آلایندگی یورو۶ دوکاتو می تواند در گام نخست منجربه ایرادفنی و نشت سوخت در انژکتور سپس سیستم پس پالایش خودرو را معیوب کند. بنابراین متولیان سوختی در کشور نسبت به عرضه حامل انرژی مطابق استانداردهای روز دنیا باید اقدام عاجل انجام دهند.

قابل ذکر است که این ون ایتالیایی در جاده های کشور می تواند با حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.

https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/12/11/4/98732.jpg

هرچند که دوکاتو به گیربکس اتوماتیک مجهز نیست و این موضوع یک ضعف تلقی برای رانندگان در کلانشهرهای پر ترافیک محسوب شود

دوکاتو چه آپشنهای دارد؟
فیات سعی کرده کابین دوکاتو را براساس یک طراحی ساده و ارگونومی بسازد، این مساله در سفرهای طولانی موجب خستگی راننده نخواهد شد. براین اساس راننده تسلط کافی و دسترسی لازم به تجهیزات تعبیه شده از جمله سراسپید دنده را دارد، در قسمت جلو کنار راننده دو صندلی مجزا برای سرنشینان تعبیه شده است. فیات برای افزایش ایمینی راننده ایربگی برای آن تعبیه کرده است که می تواند میزان صدمات را در صورت تصادف کاهش دهد. همچنین برای افزایش راحتی راننده یک سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دوگانه تعبیه شده است. در این ون یک نمایشگر لمسی ۵ اینچی برای نمایش اطلاعات لازم کابین طراحی شده است. باتوجه به اینکه فاصله دو محور ۴۰۳۵ میلی متر است، می توان گفت راحتی سفر مناسبی برای سرنشینان وجود دارد. ولی براساس ارتفاع و ابعاد خودرو نیاز هست که در این ون سیستم پایش نقطه کور طراحی شود، زیرا زمان حرکت با این ون فول سایز راننده میدان دید کمی به طرفین خودرو در زمان تغییر مسیر خواهد داشت.

 هرچند که دوکاتو به گیربکس اتوماتیک مجهز نیست و این موضوع یک ضعف تلقی می شود، ایتالیایی ها برای جبران این موضوع سیستم های کنترل کشش، کنترل خودرو در سربالایی، کنترل لغزش، پایداری الکترونیکی و کنترل دینامیکی خودرو را در دوکاتو تعبیه کردند. از دیگر آپشن های این ون ایتالیایی می توان به دوربین دنده عقب، در برقی و دی لایت(چراغ روز) اشاره کرد.

فیات دوکاتو به عنوان یک ون گران در کشور شناخته می شود، زیرا این محصول اکنون قیمتی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان دارد، احتمالا دسترسی مالکان برای تامین لوازم یدکی این ون ایتالیایی در کشور چندان ساده نیست

معایب دوکاتو در کشور
فیات دوکاتو به عنوان یک ون گران در کشور شناخته می شود، زیرا این محصول اکنون قیمتی در حدود ۱.۵ میلیارد تومان دارد. باتوجه به فعالیت پارسیان موتور، شبکه خدمات پس از فروش قوی در کشور برای این محصول وجود ندارد. بنابراین می توان متصور بود که دسترسی مالکان برای تامین لوازم یدکی این ون ایتالیایی در کشور چندان ساده نیست. گفتنی است که سایر محصولات برند فیات که سالیان گذشته به کشور راه یافته بودند، خوشنامی چندانی برای دسترسی به لوازم یدکی و تعمیرکار نداشتند. یکی از ضعف های اصلی دوکاتو عدم تجهیز آن به گیربکس اتوماتیک است، این مساله برای رانندگانی که در شهرهای پرترافیک مانند تهران تردد می کنند، می تواند چالش برانگیز شود. از آن سو استاندارد آلایندگی یورو۶ این خودرو باتوجه به اینکه کیفیت گازوئیل کشور چندان قابل قبول نیست، در دراز مدت می تواند سبب افزایش استهلاک شود.

از آنجایی که این خودرو دیفرانسیل جلو است، بنابراین بیشترین وزن ساختاری خودرو روی محور جلو قرار دارد، این موضوع با در نظر گرفتن کیفیت جاده ها و خیابان های کشور توام با رفتار رانندگی، می تواند موجب افزایش ضریب استهلاک سیستم تعلیق شود. رقبا اصلی این خودرو در بازار کشور هیوندای، جک و مکسوس است، تحریم ها سبب شده که تنوع محصول در کلاس ون برای بازار داخل کشور وجود نداشته باشد، باید دید که اقبال دوکاتو به عنوان ون فول سایز در کشور به انتخاب بازار در قیاس با رقبا چگونه خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *