قطعات خودرو

ایساکو در تامین برخی از قطعات کمبود دارد| لوازم یدکی ایران خودرو گران تر است

بازار؛ گروه خودرو: شنیده ها در صنعت خودرو حاکی از آن است که ایران خودرو در تامین لوازم یدکی برای نیاز بازار نیز ضعف دارد. ضعفی که هفته گذشته گفت و گویی در خصوص آن توسط «بازار» منتشر شد. پس از انتشار گزارش، ایساکو طی تماس تلفنی با خبرنگار «بازار» ضعف در تامین قطعات را رد کرد در حالی که قطعات بدنه، الکترونیکی، مکانیکی مانند بلبرینگ توسط این شرکت با کمبود جدی مواجه است. کمبودی که در برخی از محصولات به ویژه خودروهای جدید می تواند برای مالک خودرو دردسر ایجاد کند. از آن سو شنیده ها حاکی از آن است که قیمت لوازم یدکی ایساکو نسبت به قطعاتی که توسط تولیدکنندگان به بازار عرضه می شود، گران تر است. برای بررسی این موضوع به سراغ سید مهدی کاظمی سخنگو اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران رفتیم که در ادامه بخشی از این گفت و گو را از نظر خواهید گذراند:

کمبود از چند ماه پیش تا کنون بوده است، دو ماه پیش جلسه ای با مدیران فروش قطعه ایساکو داشتیم باتوجه به صحبت های که در جلسه داشتند، امیدوار کننده برای حل مشکلات بود

* شنیده ها حاکی از آن است که ایساکو در تامین لوازم یدکی از چند ماه گذشته با چالش کمبود در نمایندگی هایش مواجه بوده است، این مساله در بازار نیز وجود دارد؟
کمبود از چند ماه پیش تاکنون بوده است، دو ماه پیش جلسه ای با مدیران فروش قطعه ایساکو داشتیم باتوجه به صحبت های که در جلسه داشتند، امیدوار کننده برای حل مشکلات بود. با مدیریت جدید ایساکو اعلام شده که به زودی شبکه فروش را گسترش می دهند. در این راستا از اتحادیه ما درخواست کردند که از همکاران خود بخواهیم، فروشندگانی که علاقمند به اخذ نمایندگی فروش ایساکو هستند، آمادگی جذب برای توسعه شبکه فروش دارند. مدیران این شرکت عنوان کردند که اخیرا نیز ۳۵ قطعه به تولیدات داخل اضافه شده است. دو ماه پیش که جلسه داشتیم رضایتمندی مناسبی داشتند، اما از آن زمان تاکنون که کمبود جدیدی در خصوص تامین قطعات صورت گرفته، اطلاع دقیقی نداریم. تعدادی از نمایندگی های فروش قطعات ایران خودرو و سایپا در بازار، عضو اتحادیه ما هستند، از عملکرد شرکت های خودروساز مذکور عملکرد دقیقی نداریم.

ایساکو در تامین برخی از قطعات کمبود دارد|لوازم یدکی ایران خودرو گران تر است

اگر مدیریت بشود کمبود ایجاد نخواهد شد، به ویژه بحث مدیریت در ایران خودرو باید بیشتر توجه شود زیرا تولید قطعات در کشور است و نباید نبود قطعه ای رخ دهد

* شنیده هاو تماس های مشتریان با خبرگزاری بازار از صنعت خودرو حکایت از کمبود در شبکه نمایندگی و افترمارکت ایساکو برای قطعات بدنه، بلبرینگ و الکترونیکی دارد، کمبود قطعات مذکور برای محصولات ایران خودرو چه مقدار در بازار وجود دارد؟
بحث کمبود قطعه همواره وجود داشته و مربوط به امروز و دیروز نیست، از گذشته شاهد بودیم که تعدادی از قطعات همواره در بازار کمبود پیدا می کرد. اگر مدیریت بشود کمبود ایجاد نخواهد شد، به ویژه بحث مدیریت در ایران خودرو باید بیشتر توجه شود زیرا تولید قطعات در کشور انجام می شود و نباید نبود قطعه ای رخ دهد. هرچند که یکی از مواردی که عامل کمبود قطعات شده است، نبود یا نایابی مواداولیه است. باید وزارت صمت برای تولیدکنندگان تامین مواداولیه را با راحت ترین مکانیزم برساند، باید از قوانین دست و پاگیر برای تامین مواداولیه پرهیز شود. زمانی که مواداولیه در زمان مناسب به تولید کننده نرسد، کمبود قطعات رخ خواهد داد. ایران خودرو نیز برای محصولات تولیدی خود باید از قطعات داخلی استفاده کند، این مساله باتوجه به چالش مواد اولیه چالش برای تولید و تامین ایجاد می کند. تمام ارگان ها مانند گمرک، وزارت صمت و استاندارد باید برای حل کمبود مواداولیه و قطعات کمک کنند.

گاهی شاهد هستیم که قطعات بی کیفیت نیز به دلیل عدم تامین از داخل یا خارج یا شیوه مونتاژ غیراصولی در محصولات ایساکو قرار می گیرد

* باتوجه به چالش هایی که شما اشاره داشتید، گفته می شود که کیفیت قطعات و لوازم یدکی که توسط ایساکو به بازار عرضه می شود؛کاهش یافته است، این موضوع صحت دارد؟
شرکت های خودروساز شاید ضعف در مدیریت داشته باشند، اما تلاش دارند محصولات با کیفیت عرضه کنند. بنابراین از قطعاتی که در داخل با کیفیت تولید می شود، برای سبد محصولات خود استفاده می کنند. البته گاهی شاهد هستیم که قطعات بی کیفیت نیز به دلیل عدم تامین از داخل یا خارج یا شیوه مونتاژ غیراصولی در محصولات ایساکو قرار می گیرد. باتوجه به اینکه این شرکت برند شناخته شده ای هست، به سرعت بی کیفیتی محصول یا حتی شاید یک قطعه عملکرد آن شرکت را زیر سوال می برد.

این شرکت ضعف بسیار زیادی دارد، اما برای تامین قطعات نباید مرتب سورس تغییر و شبکه نمایندگی را توسعه دهد

* به نظر شما شرکت ایساکو اکنون در بازار لوازم یدکی با چه چالش اساسی مواجه است؟
این شرکت ضعف بسیار زیادی دارد، اما برای تامین قطعات نباید مرتب سورس تغییر دهد. هرچند که مدیران این شرکت پیشتر در جلسه ای که داشتیم در پاسخ به این اظهار نظرم، گفتند: «همه تولیدکنندگان داخلی که با آن ها تعامل داریم نمی توانند ما را تامین کنند. به همین دلیل مجبور هستیم برای تولید یک قطعه مثلا با ۱۰ تولید کننده قرار داد داشته باشیم. در این میان گاهی می بینیم پنج تولید کننده کیفیت بسیار خوبی دارد، پنج تولید کننده دیگر کیفیت قابل قبول ندارند.» این مساله یک ضعف است، اگر ایران خودرو به صورت تک سورس اقدام به تامین قطعات خود فقط از یک تولید کننده بکند، بهترین عملکرد را خواهد داشت، زیرا کیفیت همه قطعه سازان یکسان نیست و ایساکو از این نظر دارای ضعف هست.

همچنین ایساکو تمام قطعات محصولات خود را تامین کند که نمایندگی ها با کمبود مواجه نشوند یا از تعداد نمایندگی ها کم کند تا محصولات سایر نمایندگی های را کامل کند. اگر تعداد نمایندگی ها زیاد باشد بالاخره تحت فشار قرار خواهد گرفت، به طور مثال وجود ۲ هزار نمایندگی با ۱۵۰۰ نمایندگی تفاوت فراوانی در تامین قطعه دارد. متاسفانه اکنون نیز تصمیم اشتباه برای افزایش تعداد نمایندگی دارد.

ایران خودرو با ده ها هزار شاغل نمی تواند با ۱۰ تا ۱۵ درصد سودی که اعضای صنف ما برای لوازم یدکی دریافت می کند، فعالیت داشته باشد

* به عنوان پرسش پایانی، آیا صحت دارد که قیمت قطعاتی که ایساکو به بازار عرضه می کند از قیمت لوازم یدکی که قطعه سازان راهی بازار می کنند، گران تر است؟
بله، این موضوع برای برخی از قطعات و لوازم یدکی صدق می کند. قطعه ساز با خودروسازان قرار داد انبوه می بندد که با تاخیر فراوان پول خود را دریافت می کند، از آن سو ایران خودرو نیز با ده ها هزار شاغل نمی تواند با ۱۰ تا ۱۵ درصد سودی که اعضای صنف ما برای لوازم یدکی دریافت می کنند، فعالیت داشته باشد. بنابراین باید سود بیشتر برای ادامه فعالیت اقتصادی داشته باشد. اکنون شاهد هستیم خودروسازان مرتب اظهار می کنند که با ضرر همراه هستند. نسبت کیفیت بسته بندی لوازم یدکی ایساکو نسبت به قطعه سازانی که محصول عرضه می کنند، بیشتر است. چون در بازار آزاد رقابت وجود دارد، لوازم یدکی با قیمت پایین تر فروخته می شود، اما به دلیل انحصار ایساکو با قیمت تعیین شده خود محصولات را به فروش می رساند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است