قطعات خودرو

باید زیرساخت‌های توسعه صادرات به عراق و کشورهای همسایه فراهم شود

اتاق ایران – آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جمع علما، نخبگان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران ایلام افزود: سهم ما از صادرات به کشورهای منطقه نمی تواند ۲ درصد باشد و باید از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار برسد که با یک اقدام سریع و کار جهادی امکانپذیر است.

وی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک ایلام با عراق، تاکید کرد: مرز نه تهدید که یک فرصت بسیار خوب برای ارتباط مردم ۲ کشور ایران و عراق بویژه مردم ایلام است که ریشه فرهنگی، اعتقادی و باور و ایده با همدیگر دارند.

رئیس جمهوری خواستار تشکیل کارگروه حقوقی و اقتصادی بین ۲ کشور ایران و عراق بویژه استان ایلام و استان های همجوار در عراق به منظور رفع مشکلات صادرکنندگان شد.

آیت الله رئیسی گفت: اقتصاد گردشگری از ظرفیت های مهمی در استان ایلام است که می تواند در رفع بیکاری و ایجاد اشتغال نقش مهمی ایفا کند.

وی تاکید کرد: باید زیرساخت های استان ایلام به نحوی آماده شود که مساله کریدور ریلی و آزادراه به عنوان وسیله ارتباطی‌ کامل با کشور عراق در این استان آماده شود و زمینه برای رشد صادرات در استان که می تواند به عنوان یکی از بازارهای اصلی تولید کننده کالای ایرانی تبدیل شود و این یک ضرورت است.

رئیس جمهوری مساله گردشگری زیارت برای استان ایلام را یک ضرورت دانست و یادآور شد: بنده در زمان خادمی آستان قدس رضوی توفیق زیارت اربعین حسینی(ع) را از طریق مرز مهران داشته ام و با همکاری استان موکب هایی با نام‌مبارک امام رضا(ع) در ورودی و خروجی مرز به نام آستان قدس دایر کردیم.

رئیسی ادامه داد: از دیگر ظرفیت های استان ایلام می‌توان به کشت و توسعه گیاهان دارویی، جنگل ها، انبوه درختان بلوط و طبیعت‌ بکر اشاره کرد که باید با همت مسوولان و مشارکت مردم این امکانات خدادادی بالقوه استان بالفعل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نیز در این نشست گفت: استان ایلام یکی از استان های غربی کشور بوده که دارای ظرفیت های عظیمی در بخش‌های مختلف اقتصادی است.

شعبان فروتن با بیان اینکه بخش مهمی از منابع نفت و گاز کشور در استان ایلام قرار دارد افزود: با وجود این ظرفیت مطلوب اما عدم بهره مندی استان از درآمد حاصله آن نیازمند ایجاد زنجیره صنایع وابسته و فراوری آن با هدف استفاده از این ظرفیت عظیم نفتی است.

وی با بیان اینکه ۱۴ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی در بخش های مختلف صنعتی شامل ۵۰۰ واحد تولیدی در استان ایلا م وجود دارد گفت: بخش معدن نیز دارای ظرفیت بوده و لزوم ایجاد صنایع فراوری معدن به ویژه معدن در بخش تولید قیر طبیعی در آن ضروری است.

رئیس اتاق ایلام به ظرفیت های بخش گردشگری این استان اشاره کرد و گفت: ایلام به عنوان استان چهار فصل مطرح بوده و  استان در بخش ایجاد هتل نیازمند سرمایه‌گذاری است.

فروتن ظرفیت‌های کشاورزی در این استان را مطلوب عنوان کرد و گفت: استان ایلا م در بخش کشاورزی نیز دارای مزیت‌های منحصر به فردی برای کشت انواع محصولات کشاورزی و همچنین تقویت بخش دامداری، دامپروری و تولید مرغ است.

وی بر ضرورت سرعت بخشی در بهره‌برداری از طرح سامانه گرمسیری تاکید کردو  گفت: با راه‌اندازی این طرح تحولی عظیم در حوزه کشاورزی منطقه ایجاد خواهد شد.

وی همچنین بر ضرورت سهم آب اراضی دشت عباس از کرخه تاکید کرد و گفت: تقویت استعداد بومی دامپروری و کیفیت دام  و صنایع لبنیات و فراوری محصولات جنگل و گیاهان دارویی از مهم ترین نیازهای بخش کشاورزی استان است.

رئیس اتاق ایلام با اشاره  به اینکه این استان دارای ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق است، یادآور شد: تا قبل از ویروس کرونا، روزانه بین ۸۰۰ تا یکهزار کامیون کالا از طریق این مرز به کشور عراق صادر میشد.

فروتن  پرداخت مشوق‌های صادراتی به تجار و فعالان اقتصادی در مرز مهران ، راه اندازی بازارچه های جدید مرزی شامل چنگوله و چیلات و هلاله شمالی، راه اندازی منطقه آزاد تجاری مهران ، راه اندازی کنسولگری عراق در استان ایلام را از جمله مطالبات فعالان بخش تجارت از دولت عنوان کرد.

وی پیگیری صدور ویزای متعدد برای تجار ایلامی برای سفر به عراق برای بازاریابی و توسعه روابط تجاری ، معافیت دارندگان کارت بازرگانی از مالیات را خواستار شد و گفت: استان‌هایی مانند ایلام که با عراق به صورت ریالی معاملات انجام می‌دهند از طرف بانک مرکزی از تعهدات ارزی معاف شوند.

رئیس اتاق ایلام، ایجاد کارگروه اقتصادی و حقوقی بین مناطق مرزی با عراق به منظور سرعت بخشی به توسعه صادرات و رفع مشکلات حقوقی آنها، حمایت و تلاش برای بالا بردن کیفیت کالاهای ایرانی، رعایت حقوق طرف مقابل و حمایت از تولیدگران و تجار برای شرکت در نمایشگاه های خارجی را خواستار شد.

فروتن افزایش دفاتر تجاری، کمک به نیازسنجی و آشنایی با بازارهای هدف، ورود مسنجم و هدف دار به بازارهای هدف ، تلاش برای تقویت و برندسازی کالاهای ایرانی در بازارهای هدف ، کمک به انسجام بخش خصوصی در جهت گره گشایی مشکلات احتمالی ، رفع موانع غیرضرور، تسهیل در پیگیری زیرساخت ها، کاهش عوارض تعرفه ها، پیگیری ایجاد دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی ایلام در عراق و یکپارچه سازی مدیریت واحد در گمرکات مرزی مهران را ضروری دانست.

وی در ادامه به مشکلات اصلی و ساختاری استان ایلام اشاره کرد و گفت: نداشتن راه ارتباطی مانند بزرگراه و آزاد راه با کشور عراق،  عدم اتصال ایلام به شبکه سراسری راه آهن،  محدویت در زمینه ارتباطات هوایی و فرودگاهی بین استان ایلام با کشور عراق از دیگر مشکلات ساختار منطقه است.

وی پیشنهاد کرد علاوه بر ایجاد فرودگاه بین المللی در منطقه صالح آباد یا مهران ، انتظار این است که به توسعه راه ها و اتصال ایلام به شبکه سراسری راه آهن توجه جدی شود.

رئیس اتاق ایلام همچنین در خصوص تولید و رونق اقتصادی استان ایلام تدوین بسته های حمایتی به منظور تشویق سرمایه گذاری برای استان های کمتر توسعه یافته مانند استان ایلام (شامل معافیت ها و همچنین پرداخت وام های بلندمدت به سرمایه گذاران در بخش تولید) و  ایجاد شهرک های صنعتی مشترک بین استان ایلام در مهران با کشور عراق خواستار شد.

فروتن با بیان اینکه بخش خصوصی در کنار دولتمردان است گفت: اتاق ایلام آمادگی خود را برای همراهی و همکاری هرچه بیشتر با دولت اعلام  می دارد و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذاری نمی کند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است