قطعات خودرو

بررسی دلایل آتش‌سوزی خودرو

آتش‌سوزی خودرو

در دنیای خودرو، دود لزوماً به معنای آتش نیست. بسته به سن خودرو، ممکن است بخاری از رادیاتور باشد، که اغلب در اثر شکستگی تسمه فن یا گرم شدن بیش از حد موتور ایجاد می‌شود.

واقعیت ساده این است که اگر وسیله نقلیه شما دود می‌کند یا بوی نامطبوع می‌دهد، مشکلی پیش آمده است.

درصد قابل توجهی از وسایل نقلیه که دود ایجاد کند منجر به عواقب جدی می‌شوند. بر اساس آمار انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA)، سالانه بیش از 150،000 آتش‌سوزی خودرو در ایالات متحده گزارش می‌شود که به طور متوسط ​​209 نفر را می‌کشد.

اکثر این آتش‌سوزی‌ها بیشتر از آنکه در اثر تصادفات رانندگی رخ دهد، ناشی از خرابی مکانیکی است. بنابراین ابتدا با اجتناب از آتش‌سوزی خودروها برخورد می‌کنیم، سپس اگر این دود به معنای آتش‌سوزی است، چه کنیم.

دلایل آتش‌سوزی خودرو

  • داغ‌شدن موتور
  • مشکل سیستم الکتریکی
  • نشت‌کردن مایعات خودرو
  • نشت‌کردن سیستم سوخت
  • داغ‌شدن مبدل‌های کاتالیستی

نشانه‌های آتش‌سوزی خودرو

نشانه اولیه مشکل فیوز است که بیش از یک بار منفجر می‌شود. منبع فیوز تحریک شده می‌تواند قطعه معیوب یا مشکل سیم کشی باشد. هر دو موضوع می‌توانند خطرناک باشند و باید حل شوند.

بعد، نشت روغن را بررسی کنید. و همیشه هنگام افزودن روغن از قیف استفاده کنید. ریختن روغن بر روی منیفولد خروجی داغ می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود.

اگر متصدی پمپ بنزین برایتان روغن اضافه کرد، دوباره بررسی کنید که درپوش محکم شده باشد. این واضح به نظر می‌رسد، اما بهتر است آن را بررسی کنید تا در بهترین حالت روغن را در تمام قسمت محفظه موتور خود قرار دهید یا در بدترین حالت موتور را آتش بزنید.

همچنین، بررسی سیستم سوخت رسانی را در برنامه تعمیر و نگهداری منظم خود قرار دهید. مشکلات الکتریکی یا سیستم سوخت رسانی از عوامل اصلی آتش‌سوزی خودروها هستند.

منبع دیگر آتش‌سوزی‌های ناشی از اگزوز مبدل کاتالیزوری است، واحد استوانه‌ای واقع در لوله اگزوز، جلو صدا خفه‌کن (که اندازه آن معمولاً کمی بزرگتر است). مبدل‌های کاتالیزوری آنقدر داغ هستند که می‌توانند چمن‌های خشک شده را مستقیماً زیر خودروی پارک شده مشتعل کنند.

وقت آتش‌سوزی خودرو چه باید بکنید؟

اولین واکنش به آتش‌سوزی مشکوک این است که بلافاصله بیرون بروید. آتش اکسیژن را تغذیه می‌کند و حتی حرکت آهسته به جلو باعث وارد شدن هوا به داخل محفظه موتور می‌شود و اساساً آتش را تحریک می‌کند.

اتومبیل‌های منفجر شده عموماً درام جنایی هستند، اما اگر این گزینه را دارید، بهتر است در منطقه‌ای دور از ساختمان و مردم توقف کنید. سوزاندن پلاستیک‌ها و سایر مواد می‌تواند گازهای سمی تولید کند – شاید از نظر بصری به اندازه یک انفجار هیجان‌انگیز نباشد، اما بهترین کار این است که خود یا اطرافیان را در معرض دید قرار ندهید.

در مرحله بعد، خودتان و مسافران را از ماشین پیاده کنید. با این حال، توصیه‌های زیر در مورد تلاش برای خاموش کردن آتش ممکن است متناقض به نظر برسد، و آنچه شما انجام می‌دهید بستگی به در دسترس بودن کپسول آتش نشانی خودرو، توانایی شما در استفاده از آن و دانش شما در مورد مکانیک خودرو دارد.

اگر مطمئن نیستید که چه اتفاقی می‌افتد، با  ۱۲۵ تماس بگیرید.

یک چیز مسلم است: شرایط اضطراری زمان شروع خواندن دستورالعمل‌های کپسول آتش نشانی نیست. باید یک کپسول آتش نشانی داشته باشید که به راحتی در محفظه سرنشینان قابل دسترسی باشد.

اگر آتش‌سوزی خودرو نسبتاً کوچک و در فضای داخلی است، از کپسول آتش‌نشانی اتومبیل خود استفاده کنید. (بستن درها و پنجره‌ها نیز ممکن است آتش را خفه کند.) اگر مقدار کمی دود از زیر کاپوت بیرون می‌آید، رهایش را بکشید اما کاپوت را بلند نکنید. به سرعت از فاصله، از چند متر دورتر اسپری کنید و به جای شعله، پایه آتش را هدف بگیرید.

منطق بر این واقعیت استوار است که آتش اکسیژن را تغذیه می‌کند و بلند کردن کاپوت می‌تواند فوراً یک آتش کوچک را به یک آتش بزرگ تبدیل کند. اگر آتش بزرگ است یا در عقب خودرو، در نزدیکی مخزن بنزین قرار دارد، شانس شما برای اطفاء ایمن آن بسیار اندک است.

در حالی که انفجار ناشی از آتش‌سوزی خودروها نادر است، اما خطر واقعی دودهای سمی است. نکته دیگر، خودرویی است که مجهز به کمک فنرهای شوک گاز یا پایه‌های گاز است. هر دو می‌توانند تحت حرارت شدید منفجر شده و به پرتابه‌های کشنده تبدیل شوند.

این نکته‌ها برای اینکه به‌خاطر بسپاریدشان زیاد است، بنابراین اگر وقتی دود از ماشین‌تان بلند شد و شما همه چیز را هم فراموش کردید، فقط به یاد داشته باشید که از ماشین دور شوید، سرنشین‌ها را پیاده، جرقه‌ها را خاموش کنید و فورا کمک بخواهید.

مطالبی که ممکن است به شما کمک کند:

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است