قطعات خودرو

بررسی سند جامع همکاری ایران و افغانستان

سند جامع همکاری راهبردی ایران و افغانستان روز جمعه با حضور معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران در مشهد مورد بررسی قرار گرفت. عباس عراقچی در این نشست با تاکید بر حل بسیاری از مسائل در جریان مذاکرات سند جامع همکاری راهبردی میان ایران و افغانستان ابراز امیداوری کرد در آینده نزدیک، این اتفاق مهم صورت گیرد.

به گزارش «ایرنا»، وی از حسن‌نیت طرفین در امضای این سند خبر داد و گفت:

«کشورهای ایران و افغانستان با احترام به اصول قانون اساسی دو کشور و احترام به حاکمیت‌های خود، آینده روشنی در همکاری‌های همه‌جانبه خواهند داشت.»

معاون وزیر امورخارجه ایران با اشاره به نقش و اهمیت مراکز مطالعاتی و پژوهشی در سیاست خارجی، حضور و فعالیت چنین مراکزی را تسهیل‌کننده دیپلماسی رسمی در کشورهای مختلف عنوان کرد و افزود:

«اندیشکده‌های فعال در حوزه روابط خارجی باید همصدا با حاکمیت و جریان منافع ملی، حرکت رسمی سیاست خارجی را جهت‌دهی و تا حد بسیار به برآورده ساختن نیازهای پژوهشی و عملیاتی دستگاه‌های مرتبط با مسائل خارجی، کمک کنند.»

در این نشست که در محل موسسه مطالعات راهبردی شرق برگزار شد، محمدابراهیم طاهریان نماینده وزیر امورخارجه ایران در امور افغانستان، محمد صدیقی‌فر سرکنسول ایران در هرات، محمد بهشتی منفرد رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال شرق کشور و محمود افخمی سرکنسول سابق ایران در هرات شرکت داشتند. همچنین در این نشست از وبگاه انگلیسی موسسه مطالعات راهبردی شرق نیز رونمایی شد.

موسسه مطالعات راهبردی شرق در سال ۱۳۹۳ با حضور جمعی از کارشناسان علاقه‌مند به تحولات این حوزه در مشهد تاسیس شد. دلیل استقرار این موسسه در این شهر جایگاه و اهمیت استان خراسان‌رضوی در توسعه مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه است.

این استان با برخورداری از بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و ترکمنستان و پنج گذرگاه بین‌المللی به همراه ناوگان پیشرفته حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، جزو مراکز مهم ترانزیتی منطقه محسوب می‌شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است