قطعات خودرو

بزرگترین و سریع‌ترین سیارک، روز اول نوروز از کنار زمین می‌گذرد

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری 

گفت: بزرگترین و سریع‌ترین سیارک به نام ۲۳۱۹۳۷ یا FO۳۲، ۲۰۰۱ ساعت ۱۹ و ۳۳ دقیقه شامگاه یکشنبه، اولین روز از نوروز سال ۱۴۰۰، از ۵ برابر فاصله ماه تا زمین، از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد و در کمترین فاصله با زمین، حدود ۲ میلیون کیلومتر فاصله خواهد داشت که در ابعاد نجومی چنین فواصلی کوتاه به حساب می‌آید.

عتیقی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی، در ۴ عبور بعدی این سیارک که به زمین نزدیک می‌شود، اظهار کرد: این سیارک ۳ فروردین ۱۳۳۱ با سرعت ۳۳.۵ کیلومتر بر ثانیه و فاصله ۲،۸۳۱،۶۵۸ کیلومتر از زمین، جمعه ۳ فروردین ۱۴۸۲ با سرعت ۳۴.۴ کیلومتر بر ثانیه و از فاصله ۳،۱۴۲،۰۰۲ کیلومتری ما، پنجشنبه ۵ فروردین ۱۵۱۳ با سرعت ۳۲.۸ کیلومتر بر ثانیه و از فاصله ۷،۱۲۳،۷۲۶ کیلومتری زمین و یکشنبه اول نوروز ۱۵۶۴ با سرعت ۳۵.۸ کیلومتر بر ثانیه و فاصله ۱۱،۴۷۶،۶۷۸ کیلومتری از کنار زمین عبور خواهد کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران بیان کرد: بنابراین سیارک مورد اشاره تا ۳۱ سال پس از سال ۱۴۰۰، از نزدیکی زمین عبور نخواهد کرد. البته این سیارک در ابتدای نوروز امسال حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر نسبت به سال ۱۴۳۱ خورشیدی به زمین نزدیکتر است.

او ادامه داد: سرعت این جرم حدود ۳۵ کیلومتر بر ثانیه و از سرعت مداری زمین به گرد خورشید که ۳۰ کیلومتر بر ثانیه است، سریع‌تر حرکت می‌کند. سرعت زیاد حرکت این اجرام در آسمان به گونه‌ای است که رصدگران با تلسکوپ قادر به تشخیص آن از مقابل ستارگان هستند.  

عتیقی گفت: این سیارک بزرگترین سیارک شناخته شده عبوری از کنار زمین در سال ۱۴۰۰ است. قطر این جرم آسمانی حدود یک کیلومتر تخمین زده شده است که بر این اساس سیارک FO۳۲، ۲۰۰۱، از ۹۷ درصد سیارک‌ها بزرگتر است، اما در مقایسه با سیارک‌های بزرگ، کوچک به حساب می‌آید. ابعاد سیارک FO۳۲، ۲۰۰۱ با پل معلق گلدن گیت در سانفرانسیسکوی آمریکا مقایسه شده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تاکید کرد: علی رغم اینکه سیارک FO۳۲، ۲۰۰۱ از نزدیکی زمین نیز عبور می‌کند و سازمان فضایی ناسا آن را به عنوان سیارک بالقوه خطرناک طبقه بندی کرده است، اما از جمله سنگ‌های فضایی است که هیچ گونه خطر برخوردی با زمین تا کنون نداشته است

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *