قطعات خودرو

تجارت الکترونیکی در ایران، هنوز جای کار دارد

علیرضا شاهمیرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مراسم روز ملی تجارت الکترونیکی، با انتقاد از تصویب ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت که دولت با ایجاد سکوی ملی شبکه توزیع کالا و صدور شناسه یکتا برای کالاها توسط شرکت ملی پست موافق نیست.

 

تجارت الکترونیکی ایران در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ رشد قابل توجهی داشت

به گزارش قطعات خودرو، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، همچنین در این مراسم، از رشد قابل توجه تجارت الکترونیکی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گفته علیرضا شاهمیرزایی، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی در این مدت با رشد ۷۵ درصدی به ۱۳۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین، تعداد کل معاملات تجارت الکترونیکی ۱.۸ میلیارد بوده که با رشد ۲۸ درصدی مواجه شده است.

وی افزود: متوسط مبلغ تراکنش‌های تجارت الکترونیکی نیز ۷۳۴ هزار تومان بوده که رشد ۳۷ درصدی داشته است.

شاهمیرزایی تاکید کرد: ارزش معاملات الکترونیکی دولتی به ۵۰۲ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد آن ۱۱۲ درصد بوده است. تعداد کل اینمادهای فعال اکنون به ۱۸۳ هزار اینماد رسیده که رشد ۴۵ درصدی داشته است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این آمارها نشان‌دهنده رشد قابل توجه تجارت الکترونیکی در ایران است، گفت: با وجود این رشد، هنوز جای کار زیادی در این حوزه وجود دارد. یکی از مواردی که می‌تواند به بهبود تجارت الکترونیکی کمک کند، بهبود زیرساخت‌های تحویل‌دهی است. در این بخش می‌توان از انواع وسایل نقلیه عمومی با ارائه تسهیلات متنوع استفاده کرد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه این ساماندهی باید در بخش خصوصی شکل بگیرد، گفت: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی قوانینی تصویب می‌کنند که ما درکی از آن‌ها نداریم. این ماده قانونی که در مجلس تصویب شده، در لایحه دولت نبوده است.

وی با اشاره به مشکلاتی که ایجاد سکوی ملی شبکه توزیع کالا و صدور شناسه یکتا برای کالاها توسط شرکت ملی پست ایجاد خواهد کرد، گفت: این ماده قانونی کالاهای تجارت الکترونیکی را به عنوان مرسوله پستی شناسایی کرده‌ که این مساله مشکلاتی را رقم خواهد زد.

شاهمیرزایی همچنین گفت: دولت به دنبال اینکه یک سکوی ملی ایجاد کند و به همه شناسه یکتا بدهد نیست و این ساماندهی باید در بخش خصوصی شکل بگیرد و توسعه پیدا کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *