قطعات خودرو

تحریک ایران با ترور فخری زاده

اسرائیل + عربستان + تندروهای ترامپی می خواهند ایران اقدامی خونین در پاسخ به ترور شهید محسن فخری زاده انجام دهد. ایشان نا امیدانه آروزی یک جنگ تمام عیار با ایران را دارند. زیرا برآوردشان این است که حملات هوایی آمریکا، موشک های اسرائیل و جنگنده های سعودی و اماراتی می‌توانند برای ایران خسارت‌ فراوانی بوجود آورند. از طرفی جنگ ایران را مجبور خواهد کرد هرچه در توان دارد رو کند. از تجهیزات و ادوات نظامی تا یاران منطقه ای و جان‌برکفان داخلی در نتیجه تندروهای ایران برای همیشه از صحنه سیاسی منطقه حذف خواهند شد. آن‌ها اگر به این هدف نرسند و ایران با خویشتنداری دیپلماسی مظلومیت و همراهی بین‌المللی را پی بگیرد. باید هزینه های زیادی بپردازد. اما هدف دم دستی آنها ممانعت از نزدیک شدن بایدن به ایران و توافقی برای رفع تحریم است.

هدف: ممانعت از نزدیک شدن آمریکا به ایران و رفع تنش ها

واکنش ها به ترور محسن فخری زاده، دانشمند موشکی و هسته ای،معاون وزیر دفاع  و پشتیبانی نیروهای مسلح و از کاشفان واکسن کرونا:

رهبر:

دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به‌خاطر تلاش‌های علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. دو موضوع مهم را همه‌ی دست‌اندرکاران باید به جِدّ در دستور کار قرار دهند، نخست پیگیری این جنایت و مجازات قطعی عاملان و آمران آن، و دیگر پی‌گیری تلاش علمی و فنی شهید در همه‌ی بخش‌هائی که وی بدان‌ها اشتغال داشت.

روحانی:

یکبار دیگر دستان پلید استکبار جهانی با مزدوری رژیم غاصب صهیونیستی به خون فرزندی از فرزندان رشید و برومند این مرز و بوم آغشته شد و ملت ایران را در غم و اندوه از دست دادن دانشمندی پرتلاش فرو برد.

ظریف:

 تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایران را ترور ‌کردند. این بزدلی – که نشانه‌های جدی از نقش اسراییل در آن دیده می‌شود – نشانگر جنگ‌طلبی نا امیدانه آنهاست.

ایران از جامعه بین‌المللی – خصوصا اتحادیه اروپا – می خواهد که به استانداردهای دوگانه شرم‌آور خود پایان دهد و این عمل تروریستی دولتی را محکوم کند.

قالیباف:

امروز راه مماشات بسته است و انتقام گرفتن از آمران و عاملان این جنایت‌های بزرگ است که هزینۀ غیرقابل بازگشت این ترورها را مشخص خواهد کرد.

در مجلس تعمیق، توسعه و ایجاد جهش در میراث ارزشمند شهید فخری زاده در صنعت هسته‌ای را با طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» پیگیری می‌کنیم.

رئیسی:

ازآنجا که بروز این حوادث ناگوار و از دست دادن مجاهدان علم و عمل، برای جامعه‌ی ما ضایعه‌ای غم‌انگیز و جبران ناپذیر بوده و اقدام انجام شده، یک جنایت بزرگ محسوب و تکرار چنین حوادثی به هیچ عنوان قابل قبول و تحمل نمی‌باشد، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و مراجع قضایی ذیربط، موظفند در اسرع وقت و با بکارگیری تمام توان اطلاعاتی در جهت شناسایی و دستگیری عناصر مزدور و جنایت‌کار، اقدام و کلیه‌ی دست اندرکاران این جنایت اعم از آمران، طراحان و مباشران، مورد محاکمه قرار گرفته و به سزای اعمالشان برسند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد:

در نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و رژیم صهیونیستی را در ترور شهید فخری‌زاده مسئول دانست.

ایران در مورد ترور دکتر فخری زاده به شورای امنیت نوشت/ اخطار جدی به آمریکا و رژیم صهیونیستی

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به دبیرکل و شورای امنیت این سازمان خواستار محکوم کردن ترور شهید “محسن فخری‌زاده” شد و گفت نشانه‌های جدی مسئولیت اسرائیل در این ترور وجود دارد.

در ادامه این نامه با اشاره به ترور چندین دانشمند برجسته ایرانی در حملات تروریستی طی دهه گذشته، آمده است: شواهد قاطع نشان می‌دهد که برخی از طرف‌های خارجی در پشت این ترورها بوده‌اند.

تخت‌روانچی همچنین ضمن اخطار به ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات ماجرا جویانه علیه ایران به ویژه در دوره باقی‌مانده از دولت فعلی آمریکا، بر حق جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ تمام اقدامات لازم در دفاع از مردم و تامین امنیت خود، تاکید کرده است.

 در این نامه از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواسته شده است این اقدام تروریستی غیرانسانی را به شدت محکوم کنند و اقدامات لازم را علیه عاملان آن انجام دهند.

سید حسن خمینی:

جنایت مکارانه ی آنان پاسخی درخور خواهد یافت.

این حادثه‌ی اسفناک اگرچه از یک سو نشان مکر دشمنان مردم ایران و دسیسه ی جنایتکاران بین‌المللی است اما در کنار آن ندای بیدار باشی است که همگان را به پاسخ الهی به این دشمنی رهنمون می سازد.

ایشان به دسیسه نشسته اند و ملت ما را ضعیف و عجول می خواهند، غافل از آنکه اندیشه، عزم و صلابت فرزندان خمینی کبیر(س) با توکل به خدای بزرگ و توسل به اولیای گرامی اش، تلاش مذبوحانه ی آنان را به درستی و در کمال قدرت و متانت پاسخ خواهد داد.

ابطحی فعال سیاسی اصلاح طلب:

ترامپ: دوست دارد ایران را هم با خود غرق کند. راه برگشت آمریکا به سیاست‌های ملایم‌تر را می‌خواهند سد کنند. تیم بایدن هم احتمالا از این کار‌ها بدشان نیاید.

مالک شریعتی نماینده مجلس:

امروز در دهمین سالگرد شهادت “شهید مجید شهریاری”، مهمترین دانشمند صنایع دفاعی و هسته ای ایران ترور شد.این ترور ناجوانمردانه امضا دار، قطعا بدون چراغ سبز بایدن انجام نگرفته است.

نتیجه التماس برای مذاکره با شیطان، جز این نیست آقای روحانی!

حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر:

ایران مانند «صاعقه» بر سر عاملان این اقدام «فرود» خواهد آمد و آنها را «پشیمان» خواهد کرد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: «صهیونیست ها در واپسین روز های عمر سیاسی متحد قماربازشان در پی تشدید و افزایش فشار بر ایران برای ایجاد یک جنگ تمام عیار هستند. شب دراز است و قلندر بیدار!»

حسام‌الدین آشنا، مشاور روحانی:

در توییتر نوشت: «سپند» یادگاری ماندگار و فخرآفرین است . نوآوری‌های ‌پیشرفته دفاعی تداوم خواهد داشت.

گزارشگر ویژه سازمان ملل:

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی در رشته توییت‌هایی به ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

وی درباه این اقدام نوشت: قتل محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای ایران؛ بسیاری از سوالات درباره شرایط کشته شدن او وجود دارد. هنوز هیچ دولتی یا سازمان غیر دولتی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

وی در ادامه نوشت: قتل هدفمند فرامرزی خارج از درگیری مسلحانه نقض قانون بین‌المللی حقوق بشر است که محرومیت خودسرانه از زندگی را منع می‌کند و نقض منشور سازمان ملل است که استفاده از زور خارج از مرز در زمان صلح را منع می‌کند.

نیویورک تایمز:

سه مقام اطلاعاتی گفته‌اند که رژیم صهیونیستی پشت حمله به این دانشمند ایرانی بوده‌اند.

نیویورک تایمز نوشت: «مشخص نیست آمریکا تا چه اندازه پیش از انجام این عملیات از آن مطلع بوده است اما آمریکا و اسرائیل دو متحد نزدیک بوده و پیشینه طولانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره ایران دارند.»

نیویورک تایمز در عین حال نوشت: سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) از اظهارنظر در خصوص ترور مهدی فخری‌زاده، امتناع کرده و در این خصوص پاسخی نداده است.

هم‌چنین دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در این باره اظهار نظری نمی‌کند.

کاخ سفید:

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به ترور شهید «محسن فخری‌زاده» اقدام به بازتوییت پیام «یوسی ملمن»، خبرنگار صهیونیست کرد.

«یوسی ملمن» در توتیت خود گفته: سپاه ایران مثل همیشه قول انتقام داده است.

وی همچنین گفته: محسن فخری‌زاده سال‌ها جزو اهداف موساد بوده است.

ملمن کارشناس نظامی – امنیتی اسرائیل با روزنامه هاآرتص که جزء روزنامه چپ و تندرو است همکاری می کند. وی لهستانی تبار است.

روسیا الیوم:

دفتر نتانیاهو حاضر به موضعگیری درباره ترور داشمند مطرح ایران در تهران نشد.

 بی بی سی فارسی:

ترور دکتر فخری زاده نشان می دهد ایران امنیت ندارد!

مارک فیتز پاتریک، مدیر اجرایی اندیشکده بین‌المللی مطالعات استراتژیک آمریکا:

در توییتی نوشت: دلیل ترور محسن فخری زاده جلوگیری از پتانسیل جنگی ایران نبود، بلکه جلوگیری از دیپلماسی بود.

فرماندهی کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین:

برخلاف توهم رهبران تروریست صهیونیستی، ترور محسن فخری زاده توانایی های ایران را تضعیف نمی کند.

رای الیوم:

این عملیات یک نفوذ امنیتی بزرگ به شمار می‌رود که توسط یک گروه آموزش دیده صورت گرفته است.

گروه های ترور دانشمندان ایرانی عمدتاً به بیش از یک دستگاه اطلاعاتی وابسته است که در راس آنها سیا و موساد قرار دارد زیرا این نوع عملیات یک عملیات مشترک و پیچیده است که نیاز به برنامه‌ریزی و جمع‌آوری اطلاعات و فن‌آوری بالا وهم‌چنین سیستم‌های نظارتی، اتاق هماهنگی و پی‌گیری منظم و ارتباطات دارد.

این روزنامه می نویسد: سختی عملیات در این است که جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور برخی شخصیت های هسته ای طی سال های گذشته، تدابیر امنیتی زیادی برای محافظت از دانشمندان هسته‌ای و موشکی خود اتخاذ کرده است اما دشمنان ایران توانستند بار دیگر یک عملیات امنیتی علیه شخصیت های حساس این کشور انجام دهند.

رای الیوم نوشت: بی شک رژیم صهیونیستی با مشارکت سازمان اطلاعات آمریکا تصمیم به ترور محسن فخری زاده برای ضربه زدن به تلاش های ایران در زمینه دفاع موشکی وتوسعه تحقیقات علمی نظامی و برنامه هسته ای این کشور گرفته بود اما به نظر می رسد که ایران نیز در جهت های مختلف به این جنایت واکنش نشان دهد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی نوشتند:

از توئیت ترامپ چنین به نظر می‌رسد که فرآیند ترور دانشمندان یک اقدام مشترک آمریکایی اسرائیلی است.

در ادامه اخبار رسانه‌های رژیم صهیونیستی آمده است که در برنامه‌های هسته‌ای ایران هزاران مهندس تکنولوژی که تمام آنها شاگردان فخری زاده هستند فعالیت می‌کنند و مسیر پیشرفت آنها از پیش تعیین شده است.

بن رودز،مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور پیشین آمریکا:

ترور دانشمند هسته‌ای ایران را هولناک توصیف کرد که با هدف تضعیف دیپلماسی صورت گرفته است.

گروه صلح‌طلب کدپینک: 

اسرائیل در تلاش است تا قبل از آنکه ترامپ کاخ سفید را ترک کند، جنگی با ایران به راه اندازد.

همه دنیا به ویژه “جو بایدن” باید ترور غیرقانونی محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کند. نگذارید اسرائیل صلح با ایران را خراب کند!

استفان والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد:

در ماه مارس، بایدن در فارن افیرز نوشت که ترور سلیمانی توسط ترامپ، چشم‌انداز یک چرخه فزاینده خشونت را برپا کرد. پاسخ بایدن به کشتن یک دانشمند هسته‌ای ایران، درباره تعهد صادقانه او به “نظم مبتنی بر قانون” را به ما نشان خواهد داد.

یوسی کوبروسر، مدیرکل سابق وزارت امور استراتژیک رژیم صهیونیستی گفت:

فخری‌زاده، سلیمانی برنامه هسته‌ای ایران بود. وی افزود: حادثه‌ای از این دست را فقط اسرائیل و آمریکا می‌توانند انجام داده باشند.

‌ایهود اولمرت نخست وزیر سابق اسرائیل :

من فخری زاده رو خوب می شناسم؛ خودش نمیدونه چقدر می شناسمش. اون مصونیتی ندارد!

 گاردین:

برجسته‌ترین دانشمند هسته‌ای ایران در حوالی تهران به ضرب گلوله کشته شد

روزنامه صهیونیستی هاآرتص:

پدر برنامه نظامی هسته‌ای ایران در نزدیکی تهران کشته شد

 دیلی میل:

دانشمند برجسته هسته‌ای ایران که از او به عنوان پدر برنامه موشکی نظام یاد می‌شد کشته شد

الجزیره:

محسن فخری‌زاده کسی بود که اسرائیل مدعی بود برنامه سلاح هسته‌ای ایران را رهبری می‌کند

 بی‌بی‌سی انگلیسی:

دانشمند برجسته هسته‌ای ایران در نزدیکی تهران کشته شد

 بلومبرگ:

دانشمند هسته‌ای ایران در شرق تهران به قتل رسید

‌ای بی سی نیوز:

دانشمند ایرانی مرتبط با برنامه نظامی هسته‌ای، کشته شد

میدل‌ایست مانیتور:

دانشمند برجسته هسته‌ای ایران به قتل رسید

نیویورک پست:

محسن فخری‌زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای ایران به قتل رسید

یو اس آ تودی:

دانشمند برجسته هسته‌ای ایران به قتل رسید

جروزالم پست:

دانشمند برجسته برنامه هسته‌ای ایران کشته شد

دویچه وله:

دانشمند برجسته هسته‌ای ایران به قتل رسید.

دانشمند ترور شده ایرانی در لیست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان

محسن فخری‌زاده دانشمند موشکی کشورمان جزو ۵۰۰ شخص قدرتمند جهان بود. این فهرست از سوی نشریه آمریکایی فارن‌پالیسی منتشر شده است.

نام‌های ایرانی آمده در این لیست عبارتند از: “آیت الله خامنه ای” (مقام معظم رهبری)، “رستم قاسمی” وزیر نفت، “محمد علی جعفری” فرمانده سابق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و “حیدر مصلحی” وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و ” محسن فخری زاده “

در این لیست ۵۰۰ نفره نام ۱۴۱ آمریکایی از جمله باراک اوباما رئیس جمهور و بیل گیتس رئیس شرکت مایکروسافت نیز دیده می‌شود.

ترور به امید شروع جنگ

شامگاه جمعه خبری تلخ منتشر شد. ترور یکی از دانشمندان صنایع موشکی و هسته‌ای، محسن فخری زاده معاون وزیر دفاع  و پشتیبانی نیروهای مسلح

این دانشمند شهید هنگام بازگشت از یکی از شهرهای شمالی در آبسرد دماوند مورد حمله تروریستی قرار گرفته و به شهادت رسید. خانواده وی که همراه این شهید در خودرو بودند نیز مجروح شده و به بیمارستان منتقل شدند. شهید فخری زاده به علت شدت جراحات وارده  پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید. 

گمانه زنی‌ها حاکی از دخالت مستقیم اسرائیل با همکاری چند کشور دیگر منطقه و چراغ سبز آمریکا دارد. تحلیل‌گران سیاسی – نظامی این اقدام را تلاشی برای تحریک ایران برای واکنش خشمگینانه و آغاز جنگ تمام عیار می دانند. خصوصاً این که ممکن است با ورود بایدن به کاخ سفید راه گفت و گو و تعامل با ایران باز شده و تنش ها کاهش یابد.

پدر صنعت هسته‌ای

محسن فخری زاده از ابتدای دهه ۸۰ تلاش کرد با تامین بخشی از نیازهای صنایع دفاعی کشورمان قدرت بازدارندگی ایران را افزایش دهد.

مرور اخبار و تحلیل‌های غیرطبقه‌بندی شده نشان می‌دهد محسن فخری‌زاده مهابادی و سید عباس شاه مرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم‌ترین نام‌های مطرح از افرادی هستند که غربی‌ها به دنبال مصاحبه با آنها هستند.  در آخرین پرده از تأکید بر نام این دو دانشمند ایرانی، دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه موسوم به دانش و امنیت بین‌المللی، در جلسه استماع سنای آمریکا در این باره گفته است: «ایران همچنان با درخواست آژانس مبنی بر مصاحبه با افراد کلیدی مانند فخری‌زاده و سید عباس شاه مرادی زواره، رئیس سابق مرکز تحقیقات فیزیک مخالفت می‌کند.

نشریه انگلیسی ساندی تایمز در فروردین ۸۷ با اشاره به اسنادی که ادعا می‌شود، از یک دستگاه لپ‌تاپ ایرانی‌ها به دست آمده، فخری‌زاده را «یک افسر سپاه پاسداران و استاد دانشگاه امام حسین تهران و به عنوان «پدر برنامه هسته‌ای نظامی ایران» معرفی کرده و مدعی شد: «سرویس‌های اطلاعاتی غرب معتقدند ایران در صدد تولید یک کلاهک هسته‌ای با توان نابودسازی هر شهری در خاورمیانه است که مسئولیت این برنامه بر عهده محسن فخری‌زاده مهابادی، مدرس فیزیک دانشگاه امام حسین تهران، قرار دارد و از این رو می‌توان وی را پدر تولید کلاهک اتمی ایران نامید»!

با وجود همه ادعاهای رسانه‌ای غربی درباره فخری‌زاده، هیچ‌گاه اطلاعات قابل تأیید و معتبری درباره فعالیت‌های وی منتشر نشد. فخری‌زاده از جمله افرادی است که نام وی با ادعای دخالت وی در برنامه هسته‌ای، در فهرست تحریم‌های شورای امنیت قرار داده شده و آژانس بر مصاحبه با وی اصرار داشته است.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز در خبری که مربوط به روز ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۴ است درباره محسن فخری زاده نوشته است که مقامات اطلاعاتی غربی محسن فخری زاده را نزدیک‌ترین فرد ایران به جی. رابرت اوپنهایمر، که پروژه منهتن را برای تولید اولین سلاح هسته‌ای جهان هدایت کرده است، می‌دانند. برای بیش از یک دهه، او به عنوان نیروی پشت پرده برای طراحی کلاهک هسته‌ای شناخته شده است که می‌تواند روی یکی از موشک‌های دوربرد ایران قرار گیرد.

نشریه دیلی میل نیز در گزارشی که در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است که در آن اعلام کرد که در این سند که خطاب به فخری‌زاده به عنوان شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران است، اطلاعات مهمی درباره تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای دیده می‌شود. رژیم صهیونیستی گفته است که این یکی از ده‌ها هزار سند مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است که در سال ۲۰۱۸ تواسته از ایران سرقت کند.

سال گذشته بنیامین نتانیاهو نیز در یک سخنرانی گفته بود: دکتر محسن فخری زاده رئیس طرح آماد است. و باید  نام فخری زاده را به یاد داشته باشید. او می‌گوید: فعالیت‌های خاص تحت عنوان توسعه فن آوری هسته‌ای انجام خواهد شد ولی در حقیقت، این نهاد تحت هدایت همان شخصی قرار دارد که هدایت طرح آماد را بر عهده داشت.

گزارش محسن فخری زاده

گروهک تروریستی منافقین:

در یک برنامه تلویزیونی درباره شهید فخری زاده و فعالیت‌های او صحبت کرده بود. 

پروژه‌های مهم محسن فخری زاده چه بوده است؟

دانشمند شهید محسن فخری زاده ریاست سازمان پژوهش و نوآوری های دفاعی کشور را برعهده داشت و در حال فعالیت بر روی پروژه های بسیاری بود که به گفته امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منشاء خدمات بسیاری برای ملت ایران بودند. یکی از کارهای شاخص شهید فخری زاده استفاده از لیزر در پدافند هوایی یا کشف و شناسایی از راه‌هایی غیر از رادار از آثار مهم او بود.

گزارش محسن فخری زاده

یکی‌دیگر از مهم‌ترین پروژه‌های او «اولین کیت ایرانی تشخیص کرونا» بود که سازمان تحت امرش با نظارت مستقیم وی موفق به تولید این کیت شدند. این کیت از نظر کیفیت و سطح فناوری به‌کار رفته در سطح استانداردهای روز دنیا قرار داشته و هم‌اکنون در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار دارد و در واقع با تلاش‌های شهید فخری‌زاده و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع نام کشورمان جزء معدود تولیدکنندگان این کیت‌های پیشرفته ثبت شده است. بعد از تولید این کیت که نیازهای کشورمان را مرتفع کرد، امروز این محصول ارزشمند در سبد کالاهای صادراتی کشورمان نیز قرار دارد.

گزارش محسن فخری زاده

غیر از کیت تشخیص کرونا، پروژه بسیار حساس و مهم «تولید واکسن کرونا» نیز توسط شهید فخری‌زاده و تیمش از مدت‌ها پیش کلید خورده بود. پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی با تلاش‌های شبانه‌روزی شهید فخری‌زاده به نتایج بسیار خوبی رسیده و هم‌اکنون واکسن تولیدشده توسط سپند، به مرحله تست انسانی رسیده و در آستانه حصول نتیجه قرار دارد. فخری زاده غیر از این دو پروژه مهم، پروژه‌های مهم تحقیقاتی دیگری نیز در حوزه‌های مختلف را هم مدیریت می‌کرد.

هفتمین ترور انجام شد.

چرا دشمن توانست بلند پایه ترین دانشمند هسته ای ایران ترور کند؟

سوال بزرگ مردم این است که چطور فردی با شهرت جهانی این گونه هدف قرار می گیرد؟ آن هم در زمانی که به وضوح خط ایجاد تنش در منطقه و جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام قابل درک است. این درد بزرگی است که نمی توان آن را بیان نکرد.

اما اولین پاسخ سیاسی به ترور شهید ‎فخری زاده می‌تواند بکارگیری تمام توان و ابزار دیپلماتیک از جمله تریبون شورای امنیت برای آغاز یک کارزار بین‌المللی علیه برنامه سلاح هسته‌ای اسرائيل باشد. این ترور شایسته است سرآغاز رسوایی و پایان دکترین وقیحانه «ابهام استراتژیک» باشد.

بسیاری از چهره های سیاسی و مردم از “ضعف” سیستم امنیتی ایران و نفوذ اسرائیل انتقاد کرده‌اند.

حسین علایی، از فرماندهان سابق سپاه در زمان جنگ ایران و عراق، در یادداشتی در سایت جماران ابراز امیدواری کرده که با این ترور آخر، تشکیلات اطلاعاتی و عملیاتی اسرائیل در داخل ایران “منهدم” شود.

این هفتمین ترور دانشمندان هسته‌ای ایران است که همگی آنها به شهادت رسیده‌اند. الان بیش از ده سال است که اسرائیل به طور مرتب در داخل ایران عملیات مختلف از جمله ترور دانشمندان را انجام می دهد. باید دید چه ضعفی در ساختار و ساز و کارهای دستگاه های امنیتی ایران وجود دارد که علیرغم محتمل بودن ترور افرادی مانند شهید فخری زاده و پیش بینی محافظ برای آنها باز هم عملیات اسرائیل موفق می شود.

عباس عبدی، هم در رشته توییتی نوشته که از سال ۱۳۸۴ زمینه نفوذ اسرائیل فراهم شد وی افزود خیلی سربسته باید گفت که ریشه ماجرا در مجموعه اتفاقاتی است که بعد از سال ۸۴ رخ داد. شاید برخی تعجب کنند، ولی معتقدم که این نفوذ اطلاعاتی دقیقا با فساد هم‌ریشه است. منظور عبدی خیلی هم سربسته نیست. برخی ها که از نظر جناح سیاسی با عبدی در یک جبهه نیستند، احمدی نژاد را متهم به جاسوسی برای اسرائیل می کند. حرف های ایشان بیشتر جنبه تحلیل دارد و اسنادی در این خصوص منتشر نکرده اند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است