قطعات خودرو

تزاز تجاری ایران نفس تازه کرد

وضعیت تجارت خارجی ایران در 4ماه نخست امسال که آمارهایش را گمرک منتشر کرده نشان دهنده رشد ارزش مبادلات تجاری و ارتقای صادرات و واردات است. البته طبق این آمارها همچنان تراز تجاری کشور در این دوره 4ماهه منفی بوده است؛ اما رشد قابل توجهی در مبادلات تجاری با کشورها اتفاق افتاده است. در 4‌ماه امسال، ۵۰میلیون ‌و۸۰۰هزار تن کالا به ارزش ۲۹میلیارد دلار میان ایران و کشور‌های دیگر مبادله شده که مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل از رشد ۲۱درصدی در وزن و ۴۷درصدی در ارزش کالا‌ها حکایت دارد. مهدی میراشرفی رئیس گمرک ایران از بازگشت تجارت خارجی در 4‌ماه امسال خبر داده و اعلام کرده است: « سهم صادرات کالا‌های غیرنفتی از مجموع تجارت خارجی ۳۸میلیون‌ و۳۰۰ هزار تن به ارزش ۱۴میلیارد و۳۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به‌ مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۲۷درصد و از حیث ارزش ۶۵درصد رشد داشته است.» عمده کالا‌های صادر شده در این مدت شامل گاز مایع‌شده، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه‌تمام از آهن، متانول، بنزین، شمش آهن و فولاد و صنایع فولادی، میله‌های آهنی، پروپان مایع، قیر و کاتد از مس بوده است.

طبق آمارهای اعلام شده از سوی رئیس گمرک ایران در 4‌ماه امسال، از مجموع ارزش 29میلیارد دلاری تجارت خارجی کشور، 14میلیارد و300 میلیون دلار مربوط به صادرات ایران به دیگر کشورها بوده و 14میلیاردو700 میلیون دلار نیز به واردات ایران اختصاص داشته است. مابه ‌التفاوت ارزش واردات ایران در مقابل صادرات، حدود 400میلیون دلار بوده که از محل ارزهای داخلی تأمین شده است.

همچنین کارنامه صادرات ایران نشان می دهد در 4‌ماه1400، چین در فهرست عمده‌ترین مشتریان کالاهای ایرانی قرار داشته است. در این فهرست، بعد از چین، کشورهای عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و افغانستان قرار دارند. میراشرفی در مورد ارزش صادرات ایران به این 5 کشور گفته است: چین حدود ۱۰میلیون تن به ارزش ۴میلیاردو ۳۰۰میلیون دلار، عراق ۱۰میلیون‌و۹۰۰هزار تن به ارزش ۲میلیاردو۸۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی ۴میلیون‌و۳۰۰هزار تن به ارزش یک‌میلیاردو۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه یک‌میلیون تن به ارزش ۹۲۳میلیون دلار و افغانستان یک‌میلیون‌و۸۰۰هزار تن به‌ارزش ۷۲۸میلیون دلار از ایران خریداری کرده‌اند.

در مقابل آمارهای صادرات میزان واردات ایران هم در این مدت 14 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است که نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته از حیث وزن ۵ درصد و از نظر ارزش ۳۲ درصد رشد داشته است. از مجموع کالاهای وارداتی در 4‌ماه امسال، 9.4میلیون تن از کالا‌های وارد شده کالای اساسی است که 8.4میلیون تن آن شامل ۶ قلم کالایی مشمول ارز ترجیحی است. رئیس گمرک ایران گفته است:« تلفن همراه، ذرت دامی، روغن آفتابگردان، جو، کنجاله، گندم، دانه سویا، شکر و برنج عمده‌ترین کالا‌های وارداتی به کشور بوده که به‌جز تلفن همراه سایر اقلام وارداتی در زمره کالا‌های اساسی و ضروری قرار داشته و ارز 4200 تومانی گرفته اند.»

منبع: اتاق بازرگانی

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است