قطعات خودرو

تفاوت پیشرانه ارتقا یافته سایپا با مدل قدیمی

کوئل‌ها و جرقه‌زنی، یاتاقان‌ها، مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر و پاشش سوخت، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، مجموعه میل‌لنگ، میل‌بادامک، سیت سوپاپ، منیفولد ورودی و خروجی هوا، خروجی دود، پمپ آب، پمپ روغن، کاتالیست، بالانسر شفت و… ازجمله بخش‌هایی هستند که روی این موتور تغییر داشته‌اند. این پیشرانه همچنین مجهز به دریچه گاز برقی، سامانه VVT و استاندارد آلایندگی یورو۵ با مصرف سوخت و لرزش کمتر و شتاب و توان بیشتر است

به گزارش قطعات خودرو بخ نقل از دنیای خودرو، در نمایشگاه قطعات خودرو تهران که آبان‌ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد، شرکت مگاموتورسایپا موتور M15GSI را به نمایش گذاشت. به گفته مهندسان مگاموتور، بیش از 30 قطعه از این پیشرانه تغییر کرده و بدین‌ترتیب موفق به کسب استاندارد آلایندگی یورو5 شده است و قابلیت ارتقا به یورو6 را نیز دارد.

مگاموتور با هدف کم‌کردن مصرف سوخت و همچنین بهتر شدن میزان آلایندگی تا سطح یورو5، این تغییرات را رویM15  ایجاد کرده و همچنین موفق به افزایش میزان گشتاور تولیدی این موتور نسبت به نسخه قدیمی شده است. کوئل‌ها، یاتاقان‌ها، سرسیلندر، سیت سوپاپ، منیفولد ورودی و خروجی هوا، میل بادامک ازجمله بخش‌هایی هستند که روی این موتور تغییر کرده‌اند و اکثر این قطعات به‌صورت داخلی‌سازی تامین شده‌اند. همچنین پیشرانه ام15جی‌اس‌آی به سامانه VVT مجهز شده است.

سایپا این موتور را برای محصولات ارتقایافته سری اس و جی خود و همچنین محصولات جدید مانند شاهین مورد استفاده قرار داده که در شاهین به فناوری توربوشارژ نیز مجهز شده است. 

تغییرات ساختاری پیشرانه جدید 

خروجی دود موتور ام15جی‌اس‌آی نسبت به ام15 قدیمی متفاوت و از نوع استیل (هدرز) است. همچنین سرسیلندر این پیشرانه ارتقایافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه‌زنی هم در این نسخه با تغییراتی همراه بوده است.

رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به نسخه قدیمی تقویت شده‌اند و می‌توانند عملکرد بهتری را در طولانی‌مدت از خود نشان دهند. از دیگر تغییرات اعمال‌شده برای این پیشرانه، استفاده از دریچه گاز برقی به‌صورت استاندارد است. پیش از این پیشرانه، تنها در نسخه‌های اتوماتیک ساینا و کوییک دارای دریچه گاز برقی بود، اما هم‌اکنون شاهین، ساینا اس و کوییک اس مجهز به دریچه گاز برقی هستند.

علاوه بر این موارد، یکی از اصلی‌ترین تغییرات M15GSI، تجهیز آن به سامانه VVT یا همان زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین در این موتور بالانسر شفت بهبودیافته‌ای نسبت به نسخه قدیمی استفاده شده است. 

ارتقای استاندارد با همان حجم، سیلندر و سوپاپ  

پیشرانه جدید سایپا دارای حجم ۱۴۹۷ سی‌سی است و همچنان ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دارد.  اما کوئل‌های متفاوتی نسبت به نسخه قبلی دارد که تنفس این موتور هشت‌سوپاپه را در دورهای بالاتر تسهیل می‌کند. این پیشرانه به‌صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو۵ را داراست و امکان تطبیق آن با استاندارد آلایندگی یورو۶ هم وجود دارد.

موتور ام15جی‌اس‌آی می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را با قدرت ۸۸.۴۴ تا ۸۹.۷۲ اسب بخار تولید کند که در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو می‌توان قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن‌متر از این پیشرانه دریافت کرد. حداکثر قدرت اسب بخار پیشرانه جدید سایپا در ۲۲۵۰rpm  قابل بهره‌برداری است و بیشترین گشتاور نیز در ۴۰۰۰rpm  در اختیار راننده قرار می‌گیرد.

این موتور در مقایسه با نسخه قدیمی، حدود ۷ درصد مصرف سوخت کمتری دارد. مصرف سوخت کمتر، شتاب اولیه بهتر، لرزش موتور کمتر، آلایندگی کمتر، قدرت حرکتی بیشتر و… ازجمله ویژگی هایی است که برای این پیشرانه جدید مورد انتظار است. در کنار نصب این پیشرانه بر روی ساینا اس و کوییک اس، تغییراتی در نسبت و ضرایب جعبه‌دنده، پلوس و… نیز اعمال شده است. 

تجهیز به توربوشارژ و تطبیق با شاهین 

طراحی قطعات و سیستم‌های اصلی موتور جدید که بخشی از آن شامل مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، پمپ آب و پمپ روغن، کاتالیست متناسب با سطح استاندارد آلایندگی یورو5 و مجموعه میل‌لنگ بوده، توسط مگاموتور انجام شده است. برای تطبیق این موتور با خودرو شاهین، عملیات توسعه احتراقی با هدف دستیابی به حداکثر گشتاور 178 نیوتون‌متر از دور 1750 تا 4250 و بیشینه توان 110 اسب‌بخار در دور 5000 اجرا شد.

این پیشرانه در ادامه برای انجام آزمون‌های عملکردی و تست‌هایی همچون کالیبراسیون، ABS، ‌AIRBAG و خنک‌کاری روی نمونه‌های اولیه خودرو شاهین قرار گرفت. سیستم انتقال قدرتی که برای آن در نظر گرفته شد نیز 5F18 بود.

این جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی که مکانیزم کابلی را با قالبی متفاوت به همراه دارد، از فناوری ساخت بالاتری نسبت‌به سایر رقبای هم‌قیمت خود برخوردار بوده و ساختار تعویض دنده جدید در آن رعایت شده است. این موتور در نسخه مجهز به توربوشارژ، 110 اسب بخار قدرت و 178 نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند که کشش لازم را برای شاهین دارد. زیرا کشش هر خودرو نه‌فقط به عدد اسب‌بخار بلکه به میزان گشتاور، وزن خالص و عملکرد گیربکس آن برمی‌گردد. این در حالی است که بازه گشتاور بیشتر سدان‌های داخلی به 142 تا 158 نیوتون‌متر محدود می‌شود.

به پشتوانه همین تغییرات، گروه خودروسازی سایپا بیش‌ترین و بالاترین سطح گارانتی موتور را در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی برای شاهین ارائه می‌دهد که شامل ۶۰هزار کیلومتر است و نسبت به رقبا ۲۰هزار کیلومتر ضمانت بیش‌تری دارد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *