قطعات خودرو

خودروسازان تولید مازاد دارند؟

تولید مازاد

فروش ۱۲۰هزار دستگاه محصول مازاد در حاشیه بازار، یکی از سوژهای داغ این روزهای دنیای خودرو است. ماجرای فروش محصولات مازاد به جلسه‌ی خودروسازان و قطعه‌سازها با وزارت صمت در آذر ماه  برمی‌گردد که در آن طرفین با فروش تولیدات مازاد خودروسازان و قطعه‌سازها با  5 درصد زیر قیمت توافق کردند.

گرچه  شورای رقابت اعلام کرده است که هیچ مجوزی برای فروش خودرو در حاشیه بازار صادر نشده، اما  قطعه‌سازان به دنبال اجرایی شدن توافق صورت گرفته هستند. شرکت ایران خودرو در اطلاعیه‌ای رسماً اعلام کرد که چنین درخواستی را ارائه داده بوده اما تا به امروز با این درخواست موافقت نشده است.

آیا خودروسازان تولید مازاد دارند؟

بررسی آخرین آمار تولید خودرو از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد تولید انواع خودرو طی ۹ ماهه امسال به ۹۸۹ هزار و ۹۱۳ دستگاه رسیده است. در این بازه، ۸۳۷ هزار و ۳۴۵ خودروی سواری تولید شده که نسبت به ۷۶۱ هزار و ۵۰۸ دستگاه در ۹ ماهه پارسال رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. نکته قابل توجه آنکه تولید خودروی سواری در آذرماه امسال (۱۰ هزار و ۲۳۰ دستگاه) نسبت به آذرماه پارسال (۱۱۰ هزار و ۴۷۲ دستگاه) افت ۸ درصدی داشته و نسبت به آبان امسال تنها ۲۰۵ دستگاه بیشتر تولید شده است.

سایپا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است که 46 هزاز تولیدمازاد دارد.

در بخشی از این بیانیه که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده آمده است: «تولید گروه سایپا از ابتدای سال تا کنون ۳۷۴هزار دستگاه بوده و تا پایان سال جاری تعداد ۱۸۹هزار دستگاه تعهد باقی مانده است که ۴۴هزار دستگاه آن موجود و در مرحله تحویل به مشتری قرار دارد و ۷۱هزار دستگاه آن نیز به سال ۱۴۰۳ مربوط می‌شود. با در نظر گرفتن تعداد تعهد یاد‌شده و با کسر ۱۱۵هزار دستگاه از کل ۱۸۹ هزار دستگاه تعهد گروه سایپا تا پایان سال، ۷۴هزار دستگاه باقی می‌ماند که با پیش‌بینی ۱۲۰هزار دستگاه تولید تا پایان سال، تعداد ۴۶هزار دستگاه تولید مازاد بر تعهدات خواهد بود و سایپا می‌تواند آنها را به صورت فروش فوق‌العاده ۹۰روزه عرضه کند. در فراخوان سایپا، ۲۵هزار نفر شرایط احراز ثبت‌نام را نداشته‌‌اند و از ۹۵هزار نفر باقی‌مانده نیز حدود ۳۰درصد شرایط واریز وجه دارند و عددی که منجر به ثبت‌نام قطعی می‌شود کمتر از ۲۵هزار نفر خواهد بود. لذا با توجه به اتمام تعهدات، گروه سایپا این امکان را دارد که برای سال ۱۴۰۳ اقدام به پیش‌فروش محصولات خود کند».

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *