قطعات خودرو

حال اقتصاد آمریکا خوب شود برای همه بهتر است!

سیاست‌های ترامپ باعث شد مسیر آمریکا از ریل اصلی خود خارج شود و بسیاری از سیاست‌های اجرایی دچار سردرگمی و آشفتگی شدند. این آشفتگی ها در تمامی حوزه ها روی داد. اقتصاد، سیاست، اجتماع و فرهنگ

بی تعارف باید بپذیریم اتفاقات داخلی آمریکا بر تمامی کشورهای جهان تاثیر گذار است. خوب و بدش را در جای دیگری باید بحث کرد اما نباید واقعیت را کتمان کنیم. سیاستمداران آمریکایی‌ کاری کرده‌اند که سر و ته همه چیز به آن‌ها ختم شود.

الان بحث ما اقتصاد است. تیم جو بایدن جنت یلن، رئیس پیشین فدرال رزرو را برای تصدی پست وزارت خزانه‌داری آمریکا معرفی کرده است. در صورت تحقق، او اولین زنی خواهد بود که هر دو صمت را در تاریخ آمریکا بدست آورده است. گذشته از این که ریاست شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید را نیز در کارمانه خود دارد.

یلن ۷۴ ساله با دهه‌ها تجربه درباره سیاست‌های اقتصادی به وزارت خزانه‌داری خواهد رسید؛ او مورد احترام کنگره و مقامات بین‌المللی مالی است. یلن دکترای اقتصاد دارد. وی همسر جورج آکرلوف برنده جایزه اقتصاد نوبل است. سابقه تدریس در دانشگاه برکلی را نیز دارد.

مبارزه با رشد نابرابری در آمریکا و سیاست‌گذاری برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، اصلاح رویه کاهش نرخ مالیات ثروتمندان و مقررات بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری‌های کلان در زیرساخت‌های آموزش و بهداشت از جمله اولویت‌های سیاستی جنت یلن در پست جدید خواهد بود.

استقبال از جنت یلن

سرمایه‌گذاران بازارهای مختلف کاملا با جنت یلن آشنا هستند و به دلیل تمام رفتارهای اقتصادی وی در پست‌های قبلی‌ به او اعتماد دارند و از نامزدی او برای تصدی پست وزارت خزانه‌داری نیز استقبال می‌کنند. از نظر سرمایه‌گذاران جنت یلن اگرچه تسلط بیشتری بر سیاست‌های پولی دارد، اما مهارت و دانش کافی برای تصدی این پست را داراست.

موضع‌گیری‌های یلن در مورد حمایت از اقتصاد در دوره کرونا او را بیشتر به‌عنوان شخصی متمایل به سیاست‌های انبساطی معرفی می کند. یلن در طول دوره پاندمی کرونا همواره بر کمک‌های مالی بیشتر دولت برای نجات اقتصاد از بحران کرونا تاکید کرده است و همواره نیز نگرانی خود را درباره بازار کار این کشور، نرخ مشارکت پایین و نرخ بیکاری بالا ابراز کرده است. از سوی دیگر با توجه به سابقه طولانی یلن در فدرال رزرو، به احتمال زیاد او به خوبی به‌عنوان وزیر خزانه‌داری با بانک مرکزی همکاری خواهد داشت و قطعا درخواست‌های فدرال رزرو برای بسته‌های حمایتی جدید را به دقت بررسی خواهد کرد. در نهایت می‌توان گفت اکنون بازارها بر این باورند که یلن برای ریکاوری بازار کار قطعا سطح مخارج حمایتی دولت را بالا نگه خواهد داشت. این موضوع اصلی‌ترین جنبه از سیاست کاری یلن است که سبب استقبال بازارهای مختلف از جمله بازارهای سهام و همچنین بازار فلزات ارزشمند از جمله طلا از انتخاب او در کابینه جو بایدن شده است.

ابزارهای سیاست مالی

جنت یلن در سمت وزیر خزانه‌داری از ابزارهای سیاست مالی به دقت استفاده خواهد کرد، اقتصاد در حال ریکاوری آمریکا بعد از بحران اقتصادی کرونا نیازمند فردی با ثبات و قدرتمند برای اقناع کردن و اجماع بین سناتورها دارد. کاری که وی تبحر بالایی در آن دارد او برای هزینه‌های بیشتر در دوره کوتاه مدت برای تقویت بازار کار و کاهش شکاف طبقاتی به تایید سنا نیازدارد.

به نظر می رسد اقتصاد آمریکا خیلی زود به ریل قبلی خود باز خواهد گشت و بازارهای داخلی و بین المللی آرامش و ثبات بیشتری خواهند یافت. روند تقویت ارزش دلار نیز در برابر سایر ارزها ادامه می یابد. خیلی ها ترامپ را یک پرانتز می دانند که حالا قرار است بسته شود. کسانی که معتقدند آمریکا در دست چند فامیل خاص است ترامپ را لولوخره ای می دانند که نقش خود را خوب بازی کرد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است