قطعات خودرو

خودروهای فاقد بیمه، از سوخت محروم می‌شوند

قائم مقام بیمه مرکزی گفت: بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو در کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند. در طرحی که با همکاری بیمه مرکزی و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اجرا می‌شود، کارت سوخت خودروهای سنگین فاقد بیمه مسدود و خودرو توقیف می‌شود. این طرح در گام دوم شامل خودروهای سبک و بنزینی نیز خواهد شد.

 

به گزارش قطعات خودرو، مجید مشعلچی فیروزآبادی افزود: به ازای هر بیمه نامه شخص ثالث فعال وسیله نقلیه باید یک کارت سوخت وجود داشته باشد. خودروهای سنگین باید بیمه نامه شخص ثالث فعال داشته باشند. در غیر این صورت کارت سوخت این خودروها بعد از گذشت یک ماه ابطال می‌شود.

در این طرح، ستاد حمل و نقل سوخت اطلاعات مربوط به خودرو را به بیمه مرکزی می‌فرستد. سپس بیمه مرکزی خودروهای فاقد بیمه نامه را در لیست هشدار قرار می‌دهد. در مرحله بعد، ستاد حمل و نقل یک ماه به صاحب خودرو فرصت می‌دهد تا بیمه نامه را ارائه دهد و اگر ندارد باید نسبت به دریافت بیمه اقدام کند و در صورتی که طی یک ماه اقدام نکرد کارت سوخت خودرو ابطال می‌شود.

سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود

قائم مقام بیمه مرکزی اظهار داشت: طرح یک به یک سازی کارت سوخت و بیمه نامه شخص ثالث در حال حاضر فقط برای خودروهای سنگین گازوئیلی اجرا می‌شود. او گفت که این طرح در آینده شامل خودروهای سبک نیز خواهد شد.

مشعلچی تاکید کرد: خطرات و خسارات ناشی از تصادفات اتوبوس و کامیون به مراتب بیش از خودروهای سبک است. به همین دلیل، اجرای این طرح در ابتدا از خودروهای سنگین شروع شد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۶ میلیون بیمه نامه خودروهای سبک در کشور وجود دارد؛ در حالی که تعداد خودروها ۳۸ میلیون دستگاه است. این یعنی بین ۲۷ تا ۳۱ درصد خودروها فاقد بیمه نامه هستند. طبق قانون، تردد خودروهای فاقد بیمه را ممنوع کرده است. یعنی این خودروها حتی نمی‌توانند از پارکینگ منزل خارج شوند.

قائم مقام بیمه مرکزی بیان داشت: طرح یک به یک سازی می‌تواند در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث رانندگی و همچنین قاچاق سوخت موثر باشد. این طرح برای صنعت بیمه نیز مفید است، زیرا باعث می‌شود خودروهای سنگین که خطرات زیادی دارند، بیمه شوند.

تمام اطلاعات بیمه خودروها در اختیار فراجا قرار گرفته است

قائم مقام بیمه مرکزی گفت که در مواردی که مالک خودرو فاقد بیمه شخص ثالث باشد یا مقصر متواری باشد، خسارت‌های مالی و جانی حادثه از محل صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌شود. این اقدام برای حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی انجام می‌شود و از آنها در برابر فشارهای حقوقی و قضایی محافظت می‌کند.

مشعلچی همچنین افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون خودرو در کشور فاقد بیمه شخص ثالث هستند و تمام اطلاعات لازم در خصوص بیمه خودروها از طریق بیمه مرکزی در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفته است.

او تاکید کرد: نیروی انتظامی با استفاده از این اطلاعات، خودروهای فاقد بیمه را شناسایی و آنها را توقیف می‌کند. در واقع تجربه نشان داده است که جریمه کارساز نیست، زیرا در بسیاری موارد مبلغ جریمه انباشته بیمه طی سال‌های متوالی به مراتب بیش از جریمه‌های راهنمایی و رانندگی است.

شناسایی ۴۰ هزار خودرو فاقد بیمه شخص ثالث

بنابراین گزارش، طبق ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور موظف است از صدور هر گونه کارت سوخت برای خودروهای فاقد بیمه خودداری کند.

در تیرماه ۱۴۰2، بیش از ۲۰ هزار خودرو نفت گازسوز فاقد بیمه شناسایی شدند که این رقم در حال حاضر به ۴۰ هزار خودرو است.

طبق اعلام معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، خودروهای فاقد بیمه که ظرف یک ماه نسبت به تمدید بیمه‌نامه خود اقدام نکنند، وارد لیست خاکستری می‌شوند. این خودروها در ماه دوم سوخت‌گیری، پیغام «خطا بیمه» دریافت می‌کنند و کارت سوخت آنها غیرفعال می‌شود.

برای فعال شدن مجدد کارت سوخت این خودروها، مالکان باید بیمه‌نامه شخص ثالث خود را تمدید کنند و سپس به یکی از دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *