قطعات خودرو

داستان لغو ویزای ایران و عراق چه بود؟

لغو ویزا بین ایران و عراق مطالبه‌ای بود که سال‌ها بین دو کشور پیگیری می‌شد، اما ناپایداری در بدنه دولت عراق مانع از توافق طرفین و اجرای آن تاکنون شده است.

لغو روادید ۴۵ روزه را برای دارندگان گذرنامه عادی بین ایران و عراق

با این حال، عراق چندباری به مناسبت اربعین، با توجه به جمعیت زائران مشتاق از سمت ایران، ویزا را مقطعی لغو کرده بود. اینک به پیشنهاد وزارت امورخارجه ایران، هیات وزیران مقررات لغو روادید ۴۵ روزه را برای دارندگان گذرنامه عادی بین ایران و عراق به‌شرط «عمل متقابل» تصویب کرده است.

 به این معنی که در صورت توافق و اقدام مشترک و متقابل دولت عراق، این ویزا بین دو کشور لغو خواهد شد.

لغو روادید تا سقف ۴۵ روز است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در این‌باره متذکر شده که براساس مصوبه هیات دولت، این لغو روادید تا سقف ۴۵ روز است و این عمل به‌شرط اقدام متقابل از سوی دولت عراق صورت می‌گیرد.

عراق تاکنون نسبت به این اعلام آمادگی ایران واکنشی نشان نداده است. یک منبع مسئول در دولت عراق پس از اعلام مصوبه ایران، با اشاره به اینکه تاکنون موضع رسمی در رابطه با لغو روادید میان ایران و عراق نداشته‌اند، تاکید کرده که لغو روادید از اختیارات نخست‌وزیر است.

 با این وجود، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌هایی که در سفر اخیر به بغداد با مقامات عراقی داشته، گفته است: آنها (دولت عراق) متمایل به این موضوع بوده و گویی برای انجام آن مصوبه پارلمان را لازم دارند.

ایران آمادگی دارد به عراقی‌ها اجازه دهد بدون روادید تا ۴۵ روزبه ایران سفر کنند

 بنابراین اگر طرفین درباره لغو روادید به صورت «عمل متقابل» به توافق برسند، دولت ایران نیز آمادگی دارد به شهروندان عراقی اجازه دهد بدون روادید تا ۴۵ روز در ایران سفر کنند.

 خطیب‌زاده همچنین تاکید کرده که براساس مصوبه هیات دولت، ایران حاضر به لغو روادید تا سقف ۴۵ روز است و این موضوع فقط محدود به ایام اربعین نخواهد بود. این درحالی است که مقامات، متولیان و فعالان گردشگری که عراق از جمله اولویت‌ها و بازار اصلی‌شان در جذب گردشگر به‌شمار می‌آید، بر این تصورند که مصوبه دولت تنها مقطع اربعین را در برمی‌گیرد.

 وزارت امورخارجه که پیشنهاددهنده لغو روادید بین ایران و عراق بوده، بر این باور است که اجرایی شدن لغو روادید باعث تسریع روابط دو کشور خواهد شد.

 سخنگوی این وزارتخانه یادآور شده که تجربه این کار را در ایام اربعین داشته‌ایم. در سال‌های اخیر عراقی‌ها بالاترین تعداد ورودی را به ایران داشته‌اند.

آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز موید این موضوع است؛ در سال ۹۷، 2 میلیون و ۵۹۸ هزار و ۲۳۰ نفر عراقی به ایران سفر کردند که این عدد در سال ۹۸ به 3 میلیون و ۱۶۵ هزار و ۸۳۹ نفر رسید.

 منبع: ایسنا

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *