قطعات خودرو

دولت با قیمت و بازار کالا‌هایی مانند خودرو چه کار دارد؟

وی تاکید کرد: نظام تامین مالی، نظام جامع بانکی، مالیاتی، تعرفه، گمرک، و تامین اجتماعی، نظام‌های طراحی شده در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه دولت باید مدیریت کلان را داشته باشد گفت: این محل سوال است که دولت با قیمت و بازار کالا‌هایی مانند خودرو چه کار دارد.

وی ادامه داد: با نظام‌های الزام‌آور کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ساختار‌ها اصلاح می‌شود و امید است در دولت آینده با اجرای آن بسیاری از مسائل مشکلات صنعتگران برطرف شود.

اکبری گفت: دولت برای پیشبرد امور باید مسائل را به بخش خصوصی بسپارد، دولت باید به مدیریت کلان بپردازد و نباید با صدور بخشنامه‌ها به مسائل صنعت ورود کند.

وی با یادآوری اینکه دولت نمی‌تواند کار تولیدکننده را انجام دهد و باید مسائل را به آن‌ها بسپارد اضافه کرد: دولت در ایران خودرو و سایپا سهمی کمتر از ٢٠ درصد دارد ولی در ورود به مدیریت این واحد‌ها تا ٢٠٠ درصد ورود می‌کند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت‌ها در مسائل دخالت می‌کنند و مسائل را به متخصصان نمی‌سپارند و وقتی به مسائل کوچک ورود کنند، مجبور به ایجاد قرارگاه مرغ و تخم مرغ می‌شوند.

اکبری با بیان اینکه دولت وقتی در تولید ارز نقشی ندارد، نباید در مباحث ارزی تولیدکنندگان دخالت کند افزود: مجلس از دولت خواست دیپلماسی اقتصادی را فعال کند ولی در این زمینه چهره سفارتخانه‌ها اقتصادی نشد و کار پیش نرفت.

وی ادامه داد: رهبری به جهش تولید اشاره داشتند و در بسیاری واحد‌ها این جهش تولید رخ داد ولی دغدغه تولیدکننده فروش محصولات است، یعنی تولید اگر صادرات‌محور نباشد کار پیش نمی‌رود و این کار دولت بود که محقق نشد.

وی به طرح‌های مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولیدکنندگان اشاره و بیان کرد: از سوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در طرح دیگری مصوب شد که کارگاه و تولیدی نباید به هیچ دلیلی پلمب شود، زیرا خلاف عقل است، چرا که اگر بدهی هم داشته باشد با تعطیلی کار نمی‌تواند طلب را بپردازد.

وی گفت: طرح دیگر مجلس شورای اسلامی در حمایت از تولیدکنندگان این است که هیچ فعالی تحت جرایم اقتصادی نباید زندانی شود، در صورت تایید جرم از سوی قاضی، باید به تولید یا افزایش در واحد دیگری محکوم شود زیرا هر روندی غیر از این، ضد تولید است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تقاضای مجلس از قوه قضاییه نیز همین دو مورد بود که واحدی به خاطر بدهی تعطیل نشود و فعال اقتصادی نیز محبوس نشود، اکنون دستگاه قضا در این زمینه فعال و مجری است.

وی به انتخابات خرداد امسال اشاره و اضافه کرد: بخش خصوصی باید در سرنوشت اقتصادی خود نقش آفرین و مطالبه‌گر باشد، در آستانه انتخابات جامعه صنعت و معدن قوی حضور داشته باشد.

وی با اشاره به مشکل بورس در کشور افزود: همه دنیا بورس را مهد سرمایه‌گذاری برای تولید می‌دانند ولی در ایران مسائل دیگری پیش آمد، دولت باید وارد میدان شود و بازار سرمایه بورس را به سمت تولید هدایت و سپس تضمین کند.

اکبری تاکید کرد: دولت می‌تواند برنامه بخش خصوصی را در تولید تضمین کند چرا که بخش خصوصی محل درآمد دولت است.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پنج وزیر در دولت اقتصادی هستند و باید صنعتگران منسجم به رییس جمهوری آینده وزیر پیشنهاد بدهند.

منبع: ایرنا

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *