قطعات خودرو

رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران: ماهانه ۱۲۰ شکايت از امدادخودروهاي غيرمجاز در تهران وصول می‌شود

به گزارش «قطعات خودرو»؛ عليرضا نيک آيين، رئيس اتحاديه تعميرکاران خودروي تهران افزود: اين اتحاديه با بيش از پنج هزار عضو در سطح شهر تهران براي خودروهاي سبک و سنگين مشغول خدمت رساني است.

وي بيان داشت: امروز بزرگترين مشکل اين اتحاديه، امدادخودروهايي هستند که بدون مجوز در حال فعاليت هستند.

نيک آيين خاطرنشان کرد: هرچند متوليان اصلي اين موضوع فرمانداري تهران، پليس راهور و شهرداري مي باشند، اما هيچگاه از اين اتحاديه و ديگر صنوف مرتبط براي ارائه راهکار و نظرخواهي دعوت نمي شود.

وي با اشاره به آمار بالاي تخلفات امدادگرنماها و امدادگران خودرويي غيرمجاز، يادآور شد: با اينکه مطابق ابلاغيه استانداري، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دادستاني، اين امدادگران بايد شرکتي زير نظر اتحاديه تشکيل مي دادند و فعاليت قانوني مي کردند، اما در عمل شاهديم زير بار اين موضوع نرفته اند و به صورت آزادانه در گردش هستند.

نيک آيين همچنين با اشاره به فعاليت همه اين امدادگران خودرويي غيرمجاز در سايت ها و فضاي مجازي، خاطرنشان کرد: مردمي که در جاده ها خودروهايشان دچار مشکل مي شود، اين روزها در نخستين اقدام با مراجع به اينترنت، نام و نشان شرکت هاي امدادي را جست و جو مي کنند که متاسفانه همين شرکت ها نام شان بالاتر از هر شرکت ديگري بالا مي آيد و مشکلات بعدي را ايجاد مي کند؛ در اين زمينه از پليس فتا درخواست کمک داريم.

وي گفت: مشکل مشابهي در سامانه تلفني ۱۱۸ وجود دارد و با اينکه تا امروز فقط شش واحد مجوزدار به ارائه خدمات امدادي جاده اي هستند (که البته فقط سه مورد آنها فعالند)، اما اپراتورهاي ۱۱۸ اسامي امدادگران غيرمجاز را در اختيار مردم قرار مي دهند.

رئيس اتحاديه تعميرکاران خودروي تهران تصريحکرد: امدادخودروهاي غيرمجاز تاکنون علاوه بر ضرر و زيان به صاحبان خودروها، ارز زيادي از کشور را به دليل استفاده بيهوده از قطعات و لوازم يدکي بر باد داده اند.

نيک آيين همچنين اظهار داشت: تعميرگاه هايي که اين امدادخودروييها با آنها در ارتباطند تحت پوشش اتحاديه تعميرکاران و مورد تاييد ما نيستند، از آموزش هاي لازم برخوردار نشده اند و احتمال سوء سابقه و همچنين اعتياد به مواد مخدر در آنان وجود دارد.

کيفيت پايين قطعات، مردم و تعميرکاران را در مقابل هم قرار داده است

رئيس اتحاديه تعميرکاران خودرو تهران در ادامه به انتقاد از کيفيت پايين قطعات خودرو پرداخت و گفت: يکي از دلايل اصلي مراجعات بالاي مردم به تعميرگاه ها، پايين بودن کيفيت قطعات است و همين مسئله سبب شده با وجود اينکه کار تعميرکار خوب بوده، اما به دليل بي کيفيتي قطعه، منجر به شکايت شود.

رانت خودروساز از در اختيار نگذاشتن دانش فني تعميرات

وي بيان داشت: طراحي عمده خودروهاي موجود در کشورمان مربوط به دهه ۷۰ ميلادي و منسوخ شده است، همچنين خودروسازان دانش فني تعميرات را در اختيار تعميرکاران قرار نمي دهند و با اين اقدام، رانتي ايجاد کرده اند که ضرر و زيان زيادي به جامعه و اقتصاد وارد کرده است.

نيک آيين افزود: سال هاست که مقرر شد کد رهگيري و کد شناسا در اختيار لوازم يدکي و قطعات خودرو قرار داده شود، اما اجراي آن تاکنون به سرانجام نرسيده است.

دشواري تشخيص قطعات اصلي از تقلبي

وي ادامه داد: اين روزها حتي تعميرکاران حرفه اي و باسابقه از تشخصي قطعه اصلي از تقلبي عاجزند، زيرا ابزارهاي تقلب بسيار پيشرفته شده و حتي دستگاه هاي چاپي وجود دارد که حک ليزري روي قطعات زيرپله اي و تقلبي به نام برندهاي خارجي انجام مي دهد.

رئيس اتحاديه تعميرکاران خودروي تهران، موضوع روغن موتور تقلبي را پيش کشيد و گفت: تقلب در اين جنس آنقدر دقيق انجام ميشود که تشخيص جنس اصلي بسيار دشوار است.

وي اضافه کرد: اين روزها تعميرکاران با ترس و لرز اقدام به نصب قطعات مي کنند و انتظار مي رود در آستانه سال جديد و افزايش سفرهاي نوروزي مسئولان امر به اين مسائل که با جان و مال مردم و خانواده ها در جاده ها مرتبط است، توجه بيشتري داشته باشند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *