قطعات خودرو

راه نجات صنعت خودرو از «تولید داخل» می‌گذرد

به گزارش «قطعات خودرو»

برنامه ریزی برای خودکفایی قطعات، مجموعه‌های خودرویی و مواد اولیه از سال گذشته در دستور کار گروه قرار گرفته و طبق برنامه ترسیم شده، پیگیری دستیابی به اهداف و نتایج تا سال 1400 ادامه خواهد داشت.
در همین راستا، سیستم قرارداد خودکفایی قطعات ارزبر و ایجاد زیرساختهای سیستمی مربوط به راه اندازی و ظرفیت‌های موجود در کشور برای خودکفایی مجموعه‌ها به خدمت گرفته شد.
مشارکت فعال و پیگیری ویژه تحقق اهداف خودکفایی در قالب چهار میز خودکفایی که به ابتکار وزارت صمت برگزار شد، یکی از اقدامات ایران‌خودرو در یک سال اخیر بوده است.
همکاری با صنایع دفاع، سازمان هوا فضای سپاه و شرکت‌های دانش بنیان نیز در مسیر توسعه و تعمیق خودکفایی تولید خودرو در دستورکار قرار گرفته است.
تاکنون 138 میلیون یورو کاهش ارزبری ناشی از ساخت داخل و خودکفایی در تولید قطعات محقق شده است. برنامه امسال برای ادامه این مسیر کاهش ارزبری 153 میلیون یورویی است.
پروژه‌های تعریف شده توسط وزارت صمت در قالب میزهای داخلی سازی یک تا چهار، 53 میلیون کاهش ارزبری را به دنبال داشته است. همچنین پروژه‌های داخلی سازی قطعات و مواد خارج از میزهای وزارت صمت کاهش ارزبری 27 میلیون یورویی را محقق کرده و پروژه‌های بهینه سازی طراحی نیز کاهش ارزبری 58 میلیون یورویی را به همراه داشته است.
این‌ها همه دستاوردهای بزرگی است که با وجود همه مصایب و مشکلاتی که بر سر راه صنعت خودرو رخ می‌نماید، سبب شده همچنان چرخ تولید در قطب خودروسازی ایران پرقدرت بچرخد و این میسر نبوده و نیست مگر به مدد مدیریتی هوشمند و همدلی و همراهی کارکنان مجموعه که یکه‌تاز عرصه خودباوری و خود اتکایی هستند. تولید داخل، مدیریت متعهد و جهادی و کارکنان باوجدان و دلسوز ایران‌خودرو در جنگ نابرابر اقتصادی با اسم شب «ما می‌توانیم» بر محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه بدخواهان یورش برده و پرچم افتخار را بار دیگر به اهتزاز درآوردند. جهادگران خطوط تولید ایران‌خودرو رمز این موفقیت را نهادینه شدن خودباوری و خود اتکایی‌ای می‌دانند که به ویژه در یکی دو سال اخیر در گروه صنعتی ایران‌خودرو نهادینه شده است. 
 محمد حسین اکبری از سالن خلیج فارس به فرمایش رهبر انقلاب اشاره می‌کند که:«برای رسیدن به اقتصاد سالم، کارگر یکی از ستون‌های اصلی و از عوامل درجه یک تولید ثروت در کشور است و کارگر ماهر و نوآور موجب افزایش کیفیت کار است.» وی می‌گوید: ما در ایران‌خودرو از فرصت تحریم استفاده کردیم و با نوآوری و خلاقیت، کمک و همراهی زنجیره تامین و همدلی یکدیگر تولید داخل را به بهترین شکل دنبال می‌کنیم و یقینا می‌توانیم به خودکفایی کامل هم برسیم. محمد نوری که همکار اکبری در همان ایستگاه است، می‌گوید: ایران‌خودرو به عنوان یک بنگاه اقتصادی با دانش و مهارت منابع انسانی و تعهد و دلسوزی کارکنانش مسیر رشد و بالندگی را می‌پیماید و همه ما در این مسیر نقش پررنگی داریم حتی اگر لازم باشد شبانه روز در شرکت بمانیم نمی گذاریم چرخ تولید لحظه‌ای از حرکت بایستد. نصرت حقیقی در ادامه صحبت‌های همکارانش به نقش آموزش مداوم و یادگیری و استفاده از تجربیات کارکنان پیشکسوت تاکید می‌کند و می‌گوید: در سایه به روزآوری فرایندهای کاری در شرکت، ارتقای بهره‌وری و کیفیت تولید و در نهایت رونق اقتصادی را شاهد خواهیم بود و خوشبختانه ایران‌خودرو با تمام قوا در این مسیر گام برمی‌دارد و اضافه می‌کند: نمایشگاه مهندسان ایران‌خودرو که به تازگی در شرکت برپا شده بود، به خوبی نشان داد منابع انسانی ایران‌خودرو در زمینه دانش و تکنولوژی و ساخت تجهیزات به روز و کارآمد دارای استعداد و قابلیت‌های فراوانی است و همین باعث می‌شود که ایران‌خودرو به عنوان قطب صنعتی کشور و منطقه همیشه مطرح باشد.
در سالن مونتاژ 4 مثل همیشه نظم و دقت حرف اول را می‌زند و در فرصت کوتاهی که دست می‌دهد با مرتضی راوندی به گپ و گفت کوتاهی می‌پردازیم. آقا مرتضی می‌گوید: تولید باکیفیت و توجه به داخلی سازی که در یکی دو سال اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته، می‌تواند اقتصاد ایران را در مقابل تحریم‌ها بیمه کند. تولید داخل نه تنها برای اقتصاد کشور امری ضروری است بلکه باعث بالارفتن اعتماد به نفس مردم هم می‌شود. وقتی ملت ما توانایی این را داشته باشد که خود نیازهای اساسی اش را تولید کرده و از کمک‌های خارجی بی نیاز باشد احساس عزت و سربلندی خواهد کرد و همین باعث می‌شود که زیر بار هیچ زور و زورگویی نرود. در طول ۴۲ سالی که از انقلاب اسلامی گذشته، مردم ایران ثابت کرده‌اند که مرد روزهای سخت هستند و هرگز سر تعظیم در برابر قلدران خارجی فرو نمی آورند و ما هم در مجموعه بزرگ ایران‌خودرو با همراهی و تلاشی مضاعف می‌کوشیم با وجود تمام تحریم‌ها و مشکلات و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا مردانه پای کار باشیم، اگر لازم بوده از خودمان و خانواده‌مان گذشته ایم، اما هرگز از کارمان کم نگذاشته‌ایم، فقط به این امید که با تولید محصول باکیفیت و به موقع دل هموطنانمان را شاد کنیم و به وظیفه ملی خود عمل کنیم.
شاهرخ فولادی در این بین با اشاره به همراهی ایران‌خودرویی‌ها در تولید و تهیه ماسک و اقلام بهداشتی درآغاز اپیدمی ویروس کرونا اضافه می‌کند: همین موضوع نشان می‌دهد که ایران‌خودرو به جز این که در جنگ اقتصادی که بدخواهان بر علیه مردم صبور ما به راه انداخته‌اند در سنگر تولید همچنان سرافراز به مجاهدت شبانه روزی مشغول است، در جنبه‌های مختلف اجتماعی هم از وظایف خود کوتاهی نمی‌کند و تولید هزاران عدد ماسک و دیگر اقلام بهداشتی در آغاز سال در حالی که کشور با کمبود شدید ماسک دست و پنجه نرم می‌کرد، خود گویای این موضوع است و این نشان می‌دهد که ما هر کاری را که بخواهیم با وحدت و همدلی به سرانجام می‌رسانیم و ثابت کرده‌ایم که ایرانی هیچ گاه کم نمی آورد. در سالن شاتل با فرزاد میر احمدی سر صحبت را باز می‌کنیم. او معتقد است، برای تحقق جهش تولید و تولید داخل استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های گوناگون همه کارکنان شرکت ضروری است. می‌گوید: ایران‌خودرویی‌ها پتانسیل بالایی در این زمینه دارند که وقتی به هم می‌پیوندند همچون رودی خروشان هیچ مانعی یارای مقاومت در برابر آن را ندارد. امروز زمان تلاش و مجاهدت ماست و تا همین جا با وجود همه محدودیت‌ها مردانه عمل کرده‌ایم و معوقات مان را بسیار کاهش داده‌ایم، محصولات جدید عرضه کرده‌ایم، شبانه روز و در ایام تعطیل و غیر تعطیل کوشیده‌ایم تا به همه مردم کشورمان اطمینان خاطر بدهیم که در انجام وظایف مان کوتاهی نخواهیم کرد و اگر یک خودرو یک ساعت زودتر تکمیل شود و به دست هموطنانمان برسد همان یک ساعت هم برای ما غنیمت است. وی می‌گوید: وقتی ما با قدرت و توان داخلی و به کمک مهندسان و نیروهای نخبه بتوانیم در تولید داخل خودکفا شویم و نیازمند خارجی‌ها نباشیم این یعنی موفقیت؛ این یعنی سربلندی و عمل به تعهدات و دقیقا همان نکتههایی است که رهبر فرزانه انقلاب بر آن تاکید دارد که وقتی ما توان تولید داخل تجهیزی را داریم، دیگر واردات آن توجیهی ندارد و مهندسان داخلی ثابت کرده‌اند که این توان و ظرفیت داخلی وجود دارد و مدیرعامل و دیگر مدیران ارشد ایران‌خودرو به بهترین شکل زمینه همکاری ایران‌خودرو و شرکت‌های دانش بنیان را فراهم آورده‌اند و استفاده از این پتانسیل حتما ایران‌خودرو را در مسیر بالندگی و جهش بی‌نظیریقرار خواهد داد که همه از ثمرات آن بهره مند خواهیم شد. رضا عباسی در ادامه صحبت همکارش می‌گوید: متاسفانه گاه می‌شنویم که عدهای می‌گویند «نمی‌شود و نمی‌توانیم» در حالی‌که «می‌توانیم» و این فقط با توکل به خداوند، افزایش امید و کار و تلاش و گسترش روحیه همکاری میسر خواهد بود که خود زمینه‌ساز خلاقیت و تحولات اساسی در همه زمینه هاست و بدین صورت می‌توانیم بر همه دشواری‌ها، سختی‌ها و تحریم‌ها غلبه کنیم و به دستاوردهای قابل اعتنایی برسیم. تشکیل میزهای خودکفایی که اخبار آن را اغلب از طریق نشریه کارآمد دنبال کرده‌ایم خود گواه قابلیت‌های بالایی است که در صنعت خودرو ایجاد شده و یقینا در چند سال آینده توفیقات زیادی را نصیب اقتصاد کشور خواهد کرد. محمد ذکاوت از همین سالن هم به این موضوع اشاره می‌کند که ایران‌خودرو با وجود همه تهدیدها حجم تولید را بالا برده و با بهره مندی از دانش، تکنولوژی و تولید داخل و توسعه خوداتکایی، خود باوری، رشد مضاعف تولید را رقم زده است. اگر ما شوق و انگیزه را به باور حیاتی «توانستن» گره بزنیم حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است