قطعات خودرو

رکود بازار خودرو/ انحصار اجازه تولید خودروی با کیفیت نمی‌دهد

افزایش ۲ تا ۳ میلیونی قیمت در بازار خودرو نسبت به هفته گذشته

سعيد موتمني در مورد وضعيت بازار خودرو اظهار کرد: بازار به همان روال هفته‌هاي گذشته است، تغيير قيمت زيادي در بازار مشاهده نميشود و همچنان در رکود است. با افزايش نرخ دلار از کانال ۲۲ هزار تومان به ۲۴ هزار تومان طي دو روز، قيمتها حدود ۲ يا ۳ ميليون تومان نسبت به هفته گذشته بيشتر شده است، وقتي قيمت ارز با افزايش مواجه ميشود اثر رواني خود را بر بازار مي‌گذارد و خريدار و فروشنده هردو بلاتکليف ميمانند. ولي تاثيرات اين موضوع در بازار چندان پررنگ نيست چراکه خريداري در بازار خودرو وجود ندارد.


وي افزود: در بازار چه در مورد خودروهاي خارجي و چه خودروهاي داخلي رکود کامل حاکم است. با توجه به اين که تا دو هفته آينده انتخابات برگزار ميشود يا احتمال دارد که مذاکرات وين به نتيجه‌اي برسد، خريدار خريد خود را انجام نمي‌دهد. فقط کساني که نياز فوري به خريد دارند اين کار را انجام مي‌دهند.

موتمني با تاکيد به اهميت افزايش عرضه تصريح کرد: اگر عرضه توسط تامين‌کنندگان بيشتر بود، از آنجا که خريداري در بازار نيست. علي رغم افزايش قيمت دلار حتما قيمت‌ها ريزش پيدا مي‌کرد، بايد توجه داشت که وقتي که در بازار رکود وجود دارد قدرت چانه‌زني مشتريان نيز افزايش پيدا مي‌کند.

واردات خودرو آزاد شود

وي در پاسخ به سوالي در مورد پيشنهاد خودروسازان در حوزه قيمت‌گذاري خودرو گفت: ما با قيمت‌گذاري دستوري مخالف هستيم، اما اين نيز شرطي دارد. اگر در بازار خودرو انحصار نداشته و واردات آزاد باشد و صاحب کارخانه کالاي خود را به هر قيمتي که ميخواهد عرضه کند، مشتري نيز تشخيص ميدهد که براي کالا اين مقدار پول را پرداخت ميکند يا نه. اگر واردات خودرو در آينده نزديک آزاد شود همه اين مسائل خود به خود حل ميشود.

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو تهران ادامه داد: در صورت واردات، قيمتها در بازار تنظيم ميشود. براي مثال خودروهاي چيني که در داخل کشور مونتاژ مي‌شوند الان در بازار ۱۰۰ ميليون تومان کمتر از قيمت کارخانه فروخته مي‌شوند. خريدار احساس مي‌کند که قيمت شرکت گران است و خريد نمي‌کند، آنها هم مجبور مي‌شوند خودروها را با اقساط بلندمدت بفروشند. در صورت آزاد بودن واردات اگر يک شرکت قيمت بالايي براي کالاي خود تعيين کند ديگر خريداري نخواهد داشت.

انحصار اجازه تولید خودروی با کیفیت نمی‌دهد

وي افزود: آزادسازي قيمت خودرو زماني معنا پيدا ميکند که واردات خودرو نيز آزاد و انحصار شکسته شود. در شرايط فعلي اين انحصار است که اجازه نمي‌دهد خودروي با کيفيت توليد شود. در شرايطي که خودروساز ميبيند هر خودرويي که توليد ميکند ميليونها نفر براي آن صف ميکشند و پول پرداخت ميکنند، ديگر به کيفيت محصول فکر نميکند بلکه به فکر به موقع تحويل دادن آن خواهد بود. بايد اجازه داده شود واردات آزاد شود در اين صورت بازار راه خود را پيدا ميکند.

موتمني همچنين در مورد اثر احتمالي آزادسازي قيمت برخي از خودروها بر بازار بيان کرد: اگر پيشنهاد خودروسازان در مورد قيمت‌گذاري خودرو نيز اجرايي شود، تاثيري روي بازار نمي‌گذارد. سوال اين است حتي اگر قيمت خودرو از ۱۰۰ ميليون تومان به ۱۵۰ ميليون تومان برسد، به اندازه کافي خودرو در بازار عرضه خواهد شد که فاصله قيمتي بازار و کارخانه شکسته شود؟ آيا شرکت ميتواند نياز بازار را تامين کند؟ اينطور نباشد که يک روز عرضه شود و ده روز نشود تا اختلاف قيمتي ۵۰ ميليون تومان به ۱۰۰ ميليون تومان برسد.

اختلاف قیمت بازار و کارخانه به ۹۰ تا ۲۰۰ میلیون می‌رسد

وي همچنين خاطرنشان کرد: اگر به اندازه کافي عرضه انجام ميشد الان هم اين فاصله قيمتي به وجود نمي آمد. بعد از سال ۹۶ اختلاف قيمت بازار و کارخانه يک يا دو ميليون تومان بود اما الان اين اختلاف قيمت بعضا به ۹۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان ميرسد. بنابراين مشکلي ندارد که کارخانه‌ها قيمت‌گذاري کنند اما سعي کنند به اندازه کافي عرضه کنند تا اختلاف قيمت به جاي ۵۰ يا ۶۰ درصد در حد ۱ يا ۲ درصد باشد.
منبع: اتاق اصناف تهران

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *