قطعات خودرو

سال ظهور هیولا : سایبرتراک

شرکت تسلا (Tesla)، برای بهره بردن از تکنولوژی‌های روز در صنعت خودروهای الکتریکی، محبوب همگان است.

سایبرتراک، به عنوان یکی از مدرن­ترین و نوین­ترین محصولات این کمپانی بازار را با شگفتی دیگری از فناوری روبرو خواهد کرد.

سایبرتراک پیکاپی تمام الکتریکی است که از باتری تغذیه می‌کند و در گروه ماشین‌های تجاری سبک وزن قرار می‌گیرد. طراحی آن بسیار خاص است و سه نسخه از آن رونمایی شده است.

این خودرو توان حمل بار ۱۶۰۰ کیلوگرم و یدک کشی ۶۳۰۰ کیلوگرم را دارد و به نسبت بسیاری از خودروهای پیکاپ پرفروش دنیا از شرایط بهتری برخوردار است همچنین با توجه به سیستم تعلیق با ارتفاع زیاد و ابعاد بزرگ خودرو و قدرت زیاد موتور انتظار بالایی از تسلا سایبر تراک در مسیر های آفرودی می­رود.

فرانتس هولزاسن، مدیر طراحی تسلا در مراسم رونمایی دو سال پیش وانت تازه تسلا به ایلان ماسک پیوست و با پتک فلزی سنگینی به بدنه خودرو می کوبید تا ضد ضربه بودنش را اثبات کند.

هرچند وقتی ماسک از او خواست شیشه‌های مقاوم ماشین را با پرتاب گوی فلزی از فاصله نزدیک امتحان کند اوضاع چندان جالب پیش نرفت، شیشه‌ها شکستند و ماسک قضیه را به شوخی برگزار کرد ولی قول داد که: «این مشکل را حین تولید برطرف می‌کنیم.

در ارزان ترین مدل شتاب صفر تا صد 6.5 ثانیه است و با هر بار شارژ خودرو می تواند حدود ۴۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. اما در گران ترین و خاص ترین نسخه شتاب صفر تا صد این خودرو ۲.۹ ثانیه است.

یعنی می تواند با یک خودروی سوپر اسپرت به رقابت بپردازد. و مسافت پیمایش برای هر هر بار شارژ حدود ۸۰۰ کیلومتر خواهد بود. که برای خودروی پیکاپ که قرار است خارج از شهر مورد استفاده قرار بگیرد، نکته مهم و قابل توجهی به حساب می آید. در آن زمان در فیلمی تبلیغاتی وانت تازه تسلا در مسابقه طناب‌کشی رودررو بر فورد ۱۵۰ پیروز می‌شد، و در یک مسابقه کوتاه سرعت از پورشه ۹۱۱ جلو می‌افتاد.

قیمت پایه سایبرتراک ۳۹۹۰۰ دلار تعیین شده است، که البته مشمول هیچ گزینه فنی (یا آپشن) خاصی نمی‌شود. این خودرو سه مدل خواهد داشت:

  • مدل تک موتوره با توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر، توان یدک‌کشی ۳/۴ تن، صفر تا صد ۵/۶ ثانیه قیمت ۳۹۹۰۰ دلار
  • دو موتوره، چهار چرخ متحرک، توان پیمایش ۴۸۰ کیلومتر، توان یدک‌کشی ۴/۵۳ تن، صفر تا صد ۴/۵ ثانیه قیمت ۴۹۹۰۰ دلار
  • سه موتوره، چهار چرخ متحرک، توان پیمایش ۸۰۰ کیلومتر، توان یدک‌کشی ۶/۳۵ تن، صفر تا صد ۲/۹ ثانیه قیمت ۴۹۹۰۰ دلار

بدنه این خودرو از فولاد بسیار سخت ۳۰ایکس، با فناوری نورد سرد، ساخته شده و اتاق آن گنجایش شش سرنشین را دارد. مانیتور اصلی این خودرو هم ۱۷ اینچ قطر دارد و وسط داشبورد آن جا گرفته است.

این خودرو از آلیاژ فولادی بسیار محکم و مقاوم ساخته شده است. از این آلیاژ قبلاً در موشک‌های شرکت اسپیس ایکس مورد استفاده قرار می گرفته است. پس دلیل مقاومت شدید بدنه تسلا سایبر تراک نیز همین است. اگر ویدئویی معرفی آن را دیده باشید با یک چکش بزرگ به بدنه آن ضربه های محکم می زنند و هیچ آسیبی به این خودرو وارد نمی شود.

یکی از مهمترین دلایل ظاهر عجیب غریب و زاویه دار این خودرو همین آلیاژ خاص می باشد. آن طور که باید نمی‌توان به این آلیاژ شکل و شمایل های متفاوت بخشید. همچنین تا جای ممکن در این خودرو پنل های خورشیدی و سیستم های ذخیره انرژی تعبیه شده است. تا بتواند مقداری از انرژی خود را به این وسیله خورشید تامین کند.

یکی دیگر از دلایل بدنه صاف و زاویه دار این خودرو همین پنل های خورشیدی به کار رفته در آن است. به گفته ایلان ماسک، مدیرعامل کمپانی تسلا سایبر تراکت در هر روز می تواند به اندازه پیمایش ۲۴ کیلومتر مسافت، توسط پنل های خورشیدی شارژ شود.

یعنی اگر استفاده شما از خودرو روزانه کمتر از ۲۴ کیلومتر باشد هیچ احتیاجی به شارژ کردن خودرو نخواهید داشت و خودش با استفاده از پنل های خورشیدی تعبیه شده شارژ خواهد شد.

از مهم­ترین قابلیت­ها و ویژگی­های سایبر تراک تسلا این موارد است: صفحه نمایش ۱۷ اینچی، مدت زمان رسیدن از صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت: ۲.۹ ثانیه، شیشه های ضدگلوله و نشکن، توان پیمایش به ازای هر بار شارژ کامل: ۵۰۰ مایل، و داشتن ۳ موتور الکتریکی مسئولان تسلا اعلام کردند سایبرتراک از همان زمان روی وبسایت شرکت پیش‌فروش می‌شود و موعد تحویل آن در اواخر امسال ( ۲۰۲۱ ) خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *