قطعات خودرو

سرگیجه کرونایی سفرهای نوروزی

به گزارش «قطعات خودرو»

هرچند قرار بود روز گذشته تکلیف سفرهای نورزی مشخص شود، اما سخنان رئیس‌جمهوری و سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گرهی از چگونگی سفرهای تعطیلات پیش رو بازنکرد. براساس آنچه که روز گذشته اعلام شد سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و از مردم خواسته شده است که برای سفر به شهرهای آبی و زرد هم برنامه‌ریزی نکنند. این در حالی است که قرار بود دیروز تکلیف سفرهای نوروزی مشخص شود با این حال آنچه که دیروز از سوی مقامات کشور اعلام شد همان مطالبی بود که روز پنج‌شنبه هم بیان شده بود و جزئیات محدودیت‌هایی که قرار است اعمال شود و اسامی شهرهایی که امکان سفر به آنها وجود دارد و ندارد همچنان نامعلوم است.

این در حالی است که همه گزارش‌ها از شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور حکایت می‌کند و هر روز خبرهایی مبنی‌بر مشاهده موارد جدید ابتلا به این ویروس در شهرهای مختلف شنیده می‌شود. در این میان وضعیت در استان خوزستان نیز نگران‌کننده است و آن‌طور که سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است در این استان شاهد شیب تند بستری‌های کرونا هستیم. همچنین نمودار موارد مثبت بستری روزانه در برخی استان‌های کشور رو به افزایش است. پیش‌تر نیز حسن روحانی رئیس‌جمهوری با اشاره به ورود کرونای جدید به کشور نسبت به خطرناک بودن آن هشدار داده بود. با این وجود به‌نظر می‌رسد برنامه‌ای برای جلوگیری از سفرهای نوروزی امسال وجود ندارد. این در حالی است که وزیر بهداشت ضمن مخالفت با هرگونه مسافرتی تصریح کرده اگر کسی یک خط از او برای مجوز سفر‌های نوروزی پیدا کرد، اعلام کند. نمکی همچنین با توجه به وضعیت در خوزستان افق را تاریک توصیف کرده است.

با این وجود به‌نظر می‌رسد که مقام‌های کشور تصمیم گرفته‌اند راه‌ها را برخلاف سال گذشته جز در موارد محدود بازگذاشته و تنها به هشدار در مورد انجام سفرهای نوروزی اکتفا کنند و خواستار رعایت پروتکل‌ها ازسوی مردم در جریان سفرهایشان شوند.

این درخواست‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که به گفته سیما سادات‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به ۷۶/ ۷۱ درصد رسیده که این میزان کمترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اواسط آبان‌ماه تاکنون است.

درخواست رئیس‌جمهور برای عدم‌مسافرت

با تمام اینها روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است کسی برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند. نیروی انتظامی و همه نیروها هم به قانون و مقرراتی که وضع شده عمل می‌کنند و مردم توجه کنند. او همچنین به مردم توصیه کرد تا می‌توانند خریدهای خود را اینترنتی انجام دهند. به گزارش «ایرنا» وی افزود: سه هفته است که به جز یک استان که دچار مشکل شده است، آن هم از یک ویروس جهش‌یافته که به خاطر تردد مسافران از یک کشور همسایه بوده است، مابقی استان‌ها خوب عمل کرده‌اند.

وی در عین حال گفت: از مردم خواهش می‌کنیم از سفر صرف نظر کنند. البته درک می‌کنیم آنها سال ۹۹ نتوانستند سفر کنند. قبلش هم ۲۵ استان سیلاب بود اما هرچه گفته می‌شود، به خاطر سلامت آنها است. به گفته رئیس‌جمهور، نرفتن سفر حتما بهتر از رفتن به سفر است اما اگر کسانی به هر دلیلی به سفر می‌روند حتما پروتکل‌ها را بیش از همیشه رعایت کنند وگرنه دچار موج چهارم می‌شویم که مشکلات زیادی برای فرهنگ، اقتصاد و زندگی اجتماعی و سلامت مردم ایجاد می‌کند. رئیس‌جمهوری جهش یافتگی ویروس را از مشکلاتی عنوان کرد که باآن مواجه هستیم و گفت: البته شاید در ذهن مردم این است که واکسن رسیده و تزریق آن آغاز شده است و مشکلات کم می‌شود. اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا محدودیت دارد یعنی به اندازه جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد. وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم که چون واکسن به بازار آمده است از این معضل عبور کردیم. حتی واکسن هم بیاید و تزریق را هم شروع کنیم زمان می‌برد بنابراین باید پروتکل‌ها را ادامه دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: تقاضا می‌کنم برخی استان‌هایی که مقصد هستند مانند مشهدالرضا، شمال، جنوب و شهرهای بزرگی مانند اصفهان و شیراز و جاهایی که بیشتر مقصد مسافرت است، در مقصد یک بسیج عمومی فوق‌العاده‌ای انجام بدهیم و مراقبت کنیم برای اینکه فاصله‌ها و پروتکل‌ها در کنار دریا، مناظر و جاهای دیدنی مراعات شود.

شرط مسافرت به شهرهای زرد و آبی

ازسوی دیگر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ضمن هشدار در مورد خطر موج جدید کرونا با شکل‌گیری سفرها گفت: این ویروس جهش‌یافته که قدرت سرایت بالایی دارد، اگر از استانی به استان دیگر جابه‌جا شود قطعا می‌تواند آن استان را درگیر کند و اگر این سفرها اتفاق بیفتد، استانی که اکنون وضعیت باثباتی دارد، می‌تواند قطعا وضعیتش بدتر شود و موج جدیدی شکل بگیرد. رئیسی با بیان اینکه به همین دلیل باید سفرها تا حد امکان انجام نشود، گفت: براساس مصوبه‌ای که در ستاد داشتیم این بود که در شهرهای قرمز و نارنجی سفر کاملا ممنوع شود و در سایر شهرها اعم از زرد و آبی با رعایت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه بتوانند سفرهای ضروری خودشان را انجام دهند.  در همین راستا حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز تاکید کرد: باید ببینیم روند بیماری به چه شکل خواهد بود؛ اگر روند بیماری اجازه سفر ندهد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های طرح جامع برای تردد خودروها به شهرهای قرمز، نارنجی و زرد اعمال خواهد شد.

آخرین وضعیت خوزستان و استان‌های شمالی

از سوی دیگر رئیسی روز گذشته گزارشی از وضعیت شهرهای مختلف از جمله خوزستان، چهارمحال و بختیاری و استان‌های شمالی ارائه کرد و گفت: خوزستان وضعیت متفاوتی دارد و همچنان روند بیماری صعودی است و میزان بیماران افزایش یابنده است و تعداد بیماران بستری بالاست و به‌دنبال آن مرگ‌و‌میرها هم قطعا بالاست و شاید بالاتر هم برود. به گزارش «ایسنا» رئیسی استان چهارمحال و بختیاری را دیگر استانی معرفی کرد که درباره آن نگرانی دارند و گفت: گرچه هنوز خیلی موارد بیماری افزایش نیافته، اما نشانه‌هایی می‌بینیم که نیاز است دقت بسیار بیشتری در مورد این استان انجام شود. وی بر لزوم مراقبت بیشتر در استان‌های قزوین و البرز تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در استان‌های شمالی نیز با مدیریت خوبی که انجام دادند روند بیماری رو به کاهش است؛ گرچه هنوز خطر کاملا رفع نشده اما اگر به همین شکل پروتکل‌ها رعایت شود می‌توانیم شاهد باشیم در هفته‌های آینده استان‌های شمالی هم به ثبات خواهند رسید.

استان‌های بی‌توجه به کرونا

ازسوی دیگر با توجه به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت گفت: کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته اخیر در استان‌های کردستان، قم و گلستان و بیشترین میزان در استان‌های هرمزگان، البرز و چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است. سیما سادات‌لاری همچنین گفت: در هفته گذشته بیشترین تعداد بروز موارد مثبت بستری به ترتیب در استان‌های خوزستان، مازندران و چهارمحال بختیاری و بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌و‌میر ناشی از کووید-۱۹ به ترتیب در استان‌های خوزستان، مازندران و سمنان گزارش شده است. اما براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۲ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادندودراین بازه زمانی ۸ هزار و ۲۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۲۷ نفر از آنها بستری شدند. همچنین طی ۱۰ روز اخیر به‌طور متوسط در هر ساعت حدود ۳۴۵ نفر در ایران مبتلا و بین ۳ تا ۴ نفر قربانی این ویروس شده‌اند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است