قطعات خودرو

سیاست گذاری های جدید در معاینه فنی خودرو

به گزارش سایپانیوز، «دفتر تعمیرات خودرو» در کالیفرنیا Bureau of Automotive Repair (BAR) سیاست گذاری جدید را برای تراشه های کنترل کننده قوای محرکه موسوم به «ایی سی یو» تعیین کرده و سخت به دنبال اجرای آن است. بر اساس این سیاست های جدید، هیچ یک از خودروهایی که سامانه کنترل موتور آنها توسط هیئت منابع هوای کالیفرنیا California Air Resources Board (CARB) تأیید نداشته باشد، در معاینه فنی اجباری دوسالانه ی ایالت کالیفرنیا هم تأیید نخواهد شد. بر اساس این سیاست جدید،‌ محدودیت های جدیدی ایجاد خواهد شد که اولین تأثیر آن روی خودروهای اصلاح شده و تیون شده است.

پیتر تریت Peter Treydte رئیس آلاینده های SEMA می گوید: خودروها هر  دو سال یک بار معاینه فنی شده و از لحاظ مه دود smog مورد بررسی قرار می گیرند که هم شامل بررسی وضعیت فیزیکی و انجام تست های آلاینده های اگزوز خودرو است. تمامی خودروهای بعد از سال 1976 شامل این قانون هستند و از سال 1998 قوانین این معاینه فنی بازنگری شده است. البته خودروهای نو تا 5 سال مشمول این معاینه فنی نمی شوند چون خودروهای 5 سال گذشته فناوری های جدیدی دارند که آلایندگی های آن کمتر از استانداردی است که در این معاینه فنی تعریف شده است.

از ماه ژوئیه سال 2021 به بعد سیاست گذاری جدیدی اعمال شده است که فقط به معاینه فیزیکی و تست های اگزوز بسنده نمی کند. چون تمامی خودروهای تولیدی بعد از سال 1996 به پورت OBDII مجهز شده اند، امکان چک کردن سامانه ها و نرم افزارهای قوای محرکه به کمک لپ تاپ ممکن شده است.  اگر خودرویی در حال استفاده از نرم افزارهایی باشد که در قالب این سیاست گذاری نگنجد تأیید نخواهد شد.

در این معاینه فنی ایی سی یو خودرو از دو جنبه بررسی می شود: اول از جهت Cal ID‌ یا همان هویت کالیبراسیون Calibration Identification‌ و دیگری از نظر شماره صحه گذاری کالیبراسیون یا Calibration Verification Number  یا CVN. هویت کالیبراسیون ورژن نرم افزاری را مشخص می کند که خودرو با آن در حال حرکت است [مثل سیستم عامل iOS‌ در آیفون]. شماره صحه گذاری کالیبراسیون پارامترهای مورد استفاده در ایی سی یو را مشخص می کند. اگر نرم افزار دست کاری شده باشد، این پارامترها هنگام اندازه گیری تغییر می کنند و زمان معاینه این مغایرت ها مشخص می شوند.

به زبان ساده خودروهایی که سن بالاتر از 5 سال دارند باید قبل از مراجعه برای تست دوسالانه ی معاینه فنی، این مشکل را حل کنند.

البته در ایالات کالیفرنیا تعداد کسانی که با تیون کردن خودرو، تغییراتی در پارامترهای ایی سی یو ایجاد کرده اند بسیار کم هستند. به بیان دقیق تر از هر 1 میلیون دستگاه خودرو، بین 150 تا 300 خودرو هستند که تراشه یا سامانه های ایی سی یو آن قابلیت پاس کردن سیاست گذاری ها و قوانین جدید را ندارند.

تعداد بسیار ناچیزی از دارندگان خودرو رویکرد متخاصمی دارند و از این قوانین سرباز می زنند که بیشتر مربوط به پیکاپ های دیزلی هستند و به دلیل تیون کردن یا برداشتن سامانه های کاهش آلایندگی، میزان آلودگی ایجاد شده در خودروهایشان بین 15 تا 100 برابر خودروهایی است که به این سامانه ها مجهزند. برخی از آنها به طور کامل EGR‌ را پاک می کنند که حتی با یک نگاه و بدون تجهیزات هم می توان دود خودروهایشان را تشخیص داد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است