قطعات خودرو

سیتا نماد ثبات در بورس

به گزارش «قطعات خودرو»: سیتا از ۱۶ دی ماه ۹۹ پس از برخورد به سطح قیمت ۱۵۰۰ تومان تقریبا دو ماهی است که در همین قیمت ثابت باقی مانده است و نه صعود می‌کند و نه با سقوط مواجه می‌شود. نمادی که به نظر می‌رسد کف سازی مناسبی را در محدوده قیمتی ۱۵۰۰ تومان انجام داده است و قصد پایین‌تر رفتن از این قیمت را ندارد.

سال ۹۹ یکی از حساس ترین سال‌ها برای صنعت سیمان بود،‌صنعتی که در سال جهش تولید در وضعیتی عجیب قیمت گذاری دستوری قرار گرفته بود و حتی در مقاطعی برخی از کارخانه ها به دلیل قطعی برق و گاز به تعطیلی کشیده شد. ضمن اینکه سیمان از ظرفیت صادراتی هم برخوردار است و می‌تواند نقش پررنگی در ارزآوری به عهده بگیرد. در بودجه سال ۱۴۰۰، نرخ گاز مصرفی واحدهای تولیدی سیمان برابر با ۱۰ درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شد. حامل‌های انرژی تاثیر بسزایی بر نرخ تمام‌شده سیمان دارند؛ درنتیجه انتظار می‌رود نرخ تمام‌شده سیمان در سال آینده رشد قابل‌توجهی را تجربه کند در همین راستا با مدیر عامل شرکت سیمان تامین به گفتگو پرداختیم و نظر وی را درباره این موضوع پرسیدیم که در ادامه می توانید بخوانید با گسترش نیوز همراه باشید: 

رضا جمارانیان مدیرعامل شرکت سیمان تامین درباره افزایش قیمت سیمان در سال جاری بیان کرد: در سال جاری برای سیمان در حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت تعیین کرده اند که این امر در تیر ماه صورت گرفت و اگر بخواهیم دقیق محاسبه کنیم افزایش قیمت بر روی ۱۵ درصد قرار خواهد گرفت.

افزایش احتمالی ۵۵ الی ۶۰ درصدی حقوق کارمندان

وی ادامه داد: اخیرا اعلام کردند که حقوق کارگران ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده است که این افزایش حقوق در کارخانه های سیمانی در حدود ۵۵ الی ۶۰ درصد خواهد بود،‌ پس چطور است قیمت سیمان را آنچنان که باید افزایش نمی دهند،‌ضمن اینکه هزینه های دیگر شامل برق و سوخت را آزاد می کنند که به ضرر صنعت سیمان است.

مدیرعامل شرکت سیمان تامین افزود: سیمان کالایی است که قیمت گذاری آن از معیارهای منطقی رد شده است. هر قیمت سیمان را ما درب کارخانه با ارزش افزوده ۱۶۸۰۰ تومان می فروشیم که اگر توجه کنید یک پاکت چیپس هم قیمت با یک پاکت سیمان ۵۰ کیلویی است. ما تولید کنندگان سیمان اعتقادی به افزایش قیمت نداریم و خواستار اصلاح قیمت سیمان هستیم زیرا سیمان قیمتی ندارد که شامل افزایش قیمت شود و اگر اصلاح نشود این صنعت از بین خواهد رفت، نسبت قیمت فولاد به سیمان در تمام جهان یک به هفت است و اکنون نسبت فولاد به سیمان در ایران یک به شصت رسیده است.

جمارانیان ادامه داد: اگر همین قیمت گذاری ادامه دار باشد در سال آتی ما شاهد کاهش تولید سیمان خواهیم بود و قطعا بسیاری از کارخانه های سیمان متوقف خواهند شد زیرا سرمایه در گردش برای تولید نخواهد بود.

وی درباره افزایش سرمایه شرکت های سیمانی اظهار کرد: اخیرا با قانونی که در مجلس با عنوان «افزایش حق تقدم از سهامدار عمده» تصویب شده است و البته بازار پر نوسان بورس این امر شدنی نیست. افزایش سرمایه برای مقطعی بود که بورس در دوران شکوفایی قرار داشت و اکنون با قوانین که تصویب می شود و بازار فعلی بورس این امر شدنی نیست، اکنون که در انتهای سال جهش تولید قرار گرفته ایم، شاهد این بودیم که در مقطعی سوخت کارخانه های سیمان را قطع واز تولید جلوگیری کردند.

روند سیتا در بورس

جمارانیان درباره صادرات سیمان اظهار کرد: تناژ تولیدی کارخانه های سیمانی در حدود ۸۰ الی ۸۵ میلیون تن است و ظرفیتی که اکنون تولید می شود ۶۵ میلیون تن است، به همین علت ما با یک ظرفیت مازادی روبرو هستیم و هرچه قیمت داخلی پایین تر باشد رقابت منفی شکل می گیرد و سبب کاهش صادرات می شود.

وی درباره نسبت تولید انواع سیمان در ایران(۷نوع) در قیاس تنوع جهانی ( بیش از ۱۱۰۰) اظهار کرد: صنعت سیمان ایران ظرفیت تولید انواع سیمان را داد اما ذائقه مصرف کننده ملاک است و اگر تقاضا نباشد تولید اینگونه سیمان لزوم ندارد.

مدیرعامل شرکت سیمان تامین در پایان درباره نماد «سیتا» در بورس اظهار کرد: سیتا در اوج بازار بورس با قیمت ۱۵۷۵ تومان عرضه اولیه شد و اگر آن پتانسیل ذاتی در سودآوری را نداشت قطعا متناسب با بازار سرمایه دچار نزول می شد و اکنون خوشبختانه با همه فراز و فرودهای شکل گرفته در بورس همچنان در قیمت اصلی خود باقی مانده است ضمن اینکه در سال ۹۷ سود تلفیقی سیمان تامین ۴۷۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۸ ۱۵۰۰میلیارد شد و قطعا در سال جاری بین ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *