قطعات خودرو

شتاب دادن به برنامه برقی ‌ها

به گزارش «قطعات خودرو»:روز جمعه فولکس‌واگن اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۷۰درصد محصولاتی که در بازار اروپا عرضه می‌کند، خودروهای برقی خواهند بود. این درحالی است که پیش‌تر فولکس‌واگن از سهم ۳۵ درصدی برای مشتریان اروپایی خود تا این زمان خبر داده بود

در طول یک سال گذشته با وجود افت شدید فروش در بازار جهانی خودرو، اقدامات حمایتی دولت‌ها از خودروهای الکتریکی و همچنین آگاه‌تر شدن مردم نسبت به‌عوارض وحشتناک تغییرات اقلیمی سبب شد در بازار خودروهای برقی شاهد رشد باشیم. این مساله در کنار سایر عوامل از جمله استانداردهای دست‌وپاگیر و همچنین وضع جریمه‌های سنگین برای خودروسازان، بسیاری از فعالان این صنعت را به‌توقف زودتر از موعد خطوط تولید خودروهای سوخت فسیلی ترغیب کرده است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، طی یک ماه گذشته جگوار-لندروور و پس از آن ولوو اعلام کردند تا سال ۲۰۳۰ هیچ خودرویی با موتور درون‌سوز از خط تولید آن‌ها خارج نخواهد شد و این برندهای خودروسازی به‌زودی تمام محصولات خود را به‌صورت برقی (یا درمواردی پیل‌سوختی) عرضه خواهند کرد. حالا فولکس‌واگن نیز به‌عنوان یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین برندهای خودروسازی جهان از تصمیمی مشابه خبر داده ‌است. 

  خواستنی ‌ترین برند برقی

براساس گزارش‌های منتشرشده در روزهای اخیر، برند آلمانی فولکس‌واگن در تلاش است به‌برنامه‌های خود برای عرضه خودروهای الکتریکی شتاب ببخشد تا بتواند به‌«خواستنی‌ترین برند جهان برای حمل‌ونقل پایدار» بدل شود؛ عنوانی که درحال حاضر به‌برند تسلا تعلق دارد. روز جمعه فولکس‌واگن اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۷۰ درصد محصولاتی را که در بازار اروپا عرضه می‌کند، خودروهای برقی خواهند بود. 

این درحالی است که پیش‌تر فولکس‌واگن سهم ۳۵ درصدی را برای مشتریان اروپایی خود تا این زمان اعلام کرده بود. همچنین فولکس‌واگن اعلام کرد تا سال ۲۰۳۰ انتظار دارد بیش از نیمی از فروشش در بازار ایالات‌متحده و چین نیز به‌خودروهای برقی اختصاص پیدا کند. رالف برنداستاتر، مدیر برند فولکس‌واگن طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به‌تلاش‌هایمان سرعت می‌بخشیم و طی سال‌های آتی با تحولاتی بی‌سابقه در فولکس‌واگن مواجه خواهیم بود.»

سرمایه‌ گذاری روی ترندها

این شرکت آلمانی همچنین مالکیت برندهایی همچون آئودی، لامبورگینی، پورشه و برندهایی دیگر را نیز در اختیار دارد. اما بیانیه روز جمعه آن صرفا به‌برند فولکس‌واگن مربوط می‌شود که خودروهای پرطرفداری مانند پاسات و جتا را تولید می‌کند. 

فولکس‌واگن اعلام کرده قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۶میلیارد یورو (۱۹ میلیارد دلار) را صرف سرمایه‌گذاری روی جریان‌های آتی مانند «حمل‌ونقل برقی، هیبریدسازی و فناوری دیجیتال» کند. این خودروساز همچنین اعلام کرده است قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فناوری خودران را تا سطح گسترده‌ای درمحصولاتش ارائه کند. 

تلاش‌ های دیگر خودروسازان

فولکس‌واگن جدیدترین خودروسازی است که از شتاب دادن به‌برنامه تحول و فاصله گرفتن از موتورهای سنتی درون‌سوز خبر می‌دهد. هفته گذشته ولوو نیز اعلام کرده بود تا پایان دهه حاضر میلادی تنها خودروهای الکتریکی را به‌بازار خواهد فرستاد. این درحالی است که جنرال‌موتورز نیز پیش‌تر سال ۲۰۳۵ را برای بدل شدن به‌عرضه‌کننده صرف خودروهای برقی تعیین کرده بود.

گروه خودروسازی استلانتیس که از ادغام دو گروه خودروسازی فیات-کرایسلر و PSA تشکیل شده، اعلام کرده است تا سال ۲۰۲۵ نسخه تمام‌الکتریکی یا هیبرید تمام خودروهای موجود در بازار اروپا را عرضه خواهد کرد. این درحالی است که چنین هدف‌هایی دور از دسترس به‌نظر می‌رسد؛ زیرا توسعه و رونمایی از یک خودرو جدید به‌طور معمول پنج تا هفت سال طول می‌کشد.

به‌نظر می‌رسد خودروهای برقی این جدول زمانی را تغییر بدهند. زیرا این خودروها نسبت به‌همتایان درون‌سوز خود از قطعات و اجزای نسبتا کمتری بهره می‌برند و بنابراین ساخت آن‌ها به‌زمان کمتری نیاز خواهد داشت. به‌علاوه نباید در این میان کمک بزرگ استفاده از پلت‌فرم‌های مشترک را در محصولات متعدد نادیده گرفت. 

  تغییر در بازار

این خبر جدید از سوی فولکس‌واگن به‌دنبال خوش‌بینی سرمایه‌گذاران در استارت‌آپ‌های تولید خودروهای برقی و همچنین افزایش ارزش سهام تسلا در سال گذشته به گوش می‌رسد که سبب شد این سازنده خودروهای برقی به باارزش‌ترین خودروساز در بازار بورس بدل شود.

مشوق‌های دولتی و سخت‌گیری هرچه‌بیش‌تر دولت‌ها درخصوص میزان انتشار آلاینده‌های کربنی خودروسازان را هرچه‌بیش‌تر به‌عرضه خودروهای برقی تشویق کرده؛ تا جایی که میزان عرضه از تقاضای مشتریان پیشی گرفته است.

موسسه «IHSمارکیت» گزارش داده که در سال ۲۰۲۰ تنها ۳.۳ درصد از کل ۷۶.۵ میلیون‌دستگاه خودرو فروخته‌شده درسطح جهان خودروهای برقی بوده‌اند. این موسسه پیش‌بینی کرده است تا سال ۲۰۲۵ فروش سالانه خودروهای برقی با رشد سالانه ۵۲ درصدی به ۱۲.۲ میلیون‌دستگاه برسد. 

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است