قطعات خودرو

طرح تحول صنعت و بازار خودرو

کلیات طرح تحول صنعت وبازار خودرو و ببا هدف سامان‌دهی صنعت و بازار خودرو در هفته‌های گذشته در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شد و اکنون وارد مرحله بررسی جزییات شده است.

بررسی جزییات این طرح در کمیسیون در حالی صورت می‌گیرد که دبیر انجمن خودروسازان به تازگی در یک گفت‌وگو گفته است که باوجود تاکید قانون‌گذاران بر مشورت با متولیان امر خودرو، تاکنون جلسه‌ای میان نمایندگان این انجمن با نمایندگان مجلس برگزار نشده است. از سوی دیگر بعضی قطعه‌سازان نیز خبر از حضور کمرنگ خود در جلسات مربوط به طرح تحول خودرو در مجلس می‌دهند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در این خصوص به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: زمانی که طرح تحول بازار خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تهیه شد، نماینده قطعه‌سازان توانست در جلسه چهارم بررسی این طرح حضور پیدا کند و بعد از آن، محتویات طرح توسط هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان مورد بررسی قرار گرفت و در نامه‌ای نقاط ضعف طرح به کمیسیون ارائه شد که ما هنوز اثری از تاثیر آن نامه در این طرح ندیده‌ایم. ما آمادگی این موضوع را داریم که اگر مجلس هم‌اکنون زمانی را تعیین کند، در جلسه با آنها حضور داشته باشیم و آنها را در یافتن راهکارها یاری کنیم.

این اظهار نظرها در حالی صورت می‌گیرد که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است استفاده از نظرات متولیان امر خودرو و دینفعان این صنعت، به معنای برگزاری جلسات متعدد با آنها نیست.

حجت الله فیروزی در این زمینه گفت: مجلس طبق اسناد کمیسیون تاکنون جلساتی را با رییس انجمن قطعه‌سازان خودرو، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان، رییس انجمن واردکنندگان خودرو و نمایندگان سازمان‌ها و نهادهایی مانند شورای قابت، نیروی انتظامی، سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل ایران‌خودرو، مدیرعامل سایپا، وزارت صمت، سازمان گسترش و نوسازی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، سازمان استاندارد برگزار کرده است. 

وی با بیان اینکه برای حل همه مسائل نیازی به برگزاری جلسه نیست، افزود: کمیسیون با ده‌ها گروه از اصناف و صنعتگران مختلف و مسائل آنها مواجه است، بنابراین امکان برگزاری جلسه به طور مرتب با همه گروه‌ها وجود ندارد و بخش‌های مختلف از جمله قطعه‌سازان می‌توانند با نمایندگان مجلس مکاتبه کنند و با بیان چالش‌ها، ملاحظاتی را که تمایل دارند در طرح دیده شود، مطرح کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قطعه‌سازان با طراح طرح، یعنی آقای ایزدخواه در ارتباط باشند و درخواست جلسه اختصاصی با ایشان بدهند و نقطه نظراتشان را اعلام کنند.

فیروزی ادامه داد: همچنین قطعه‌سازان و خودروسازان می‌توانند با کمیسیون صنایع و معادن از طریق مکاتبه و نامه در ارتباط باشند.

وی اعلام کرد: طرح به تازگی وارد جزییات شده است و حداقل دو ماه طول می‌کشد تا تکمیل شود و در این مدت بر حسب نیاز از قطعه‌سازان و خودروسازان دعوت به عمل خواهد آمد. علاوه بر آن، قطعه‌سازان و خودروسازان می‌توانند با مرکز پژوهش‌های مجلس نظرات خود را مطرح کنند، چراکه کمیسیون از نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس بهره خواهد برد.

به نظر می‌رسد با توجه به اینکه قطعه‌سازان و خودروسازان متولیان صنعت خودرو به شمار می‌روند و حل مسائل آنها می‌تواند مشکلات بازار خودرو را حل کند، باید هر چه سریع‌تر و تا پیش از نهایی شدن طرح تحول خودرو، راهکاری برای ارتباط بیشتر میان مجلس و فعالان صنعت خودرو در نظر گرفته شود.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است