قطعات خودرو

ظریف: بایدن می‌خواهد امتیاز بگیرد / آماده اقدامات هماهنگ درباره برجام هستیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته دولت جدید آمریکا می‌خواهد از طریق اعمال فشار و زور از ایران امتیازات جدید بگیرد.

به گزارش «قطعات خودرو»: «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره سیاست دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام گفته واشنگتن می‌خواهد با اعمال فشار از ایران امتیازات جدید بگیرد.

ظریف در مصاحبه با نشریه «پولیتیکو» همچنین تأکید کرده دلیل اینکه ایران با آمریکا گفتگو نمی‌کند این است که قبلاً بر سر برجام گفتگو شده و مسئله تازه‌ای برای گفتگو میان دو طرف وجود ندارد.

وزیر امور خارجه ایران گفت: «چرا گفتگو نمی‌کنیم؟ دلیل گفتگو نکردن این است که چیزی برای گفتگو کردن وجود ندارد. ما یک توافق داریم که در خصوص آن با همین آدم‌هایی که امروز در کاخ سفید هستند و با همین آدم‌هایی که امروز در وزارت خارجه هستند گفتگو کرده‌ایم.»

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت «جو بایدن» اکنون می‌گوید بازگشت آمریکا به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌های جبرانی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا و بی‌عملی طرف‌های اروپایی برداشته به عقب برگرداند.

مقام‌های دولت جو بایدن همچنین گفته‌اند می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای رسیدن به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» که در آن به سایر زمینه‌های اختلاف با تهران پرداخته می‌شود استفاده کنند.

ظریف در مصاحبه با پولیتیکو تصریح کرد که این تلاش‌ها به جایی نخواهد رسید. او گفت: «آن‌ها توافق جدیدتر می‌خواهند، توافق گسترده‌تر می‌خواهند، چیز دیگری می‌خواهند، می‌خواهند درباره بند‌های غروب آفتاب گفتگو کنند، می‌خواهند درباره موشک گفتگو کنند، می‌خواهند درباره مسائل دیگر حرف بزنند.»

وی اضافه کرد: این‌ها به جایی نخواهند رسید، چون در ۱۲ سالی که ما مذاکره کردیم- از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵- و طی دو سالی که تمرکزمان را روی مذاکرات، عمدتاً با طرف‌های آمریکایی قرار دادیم به همه این مسائل پرداختیم… حالا آن‌ها می‌خواهند دوباره باب این گفتگو‌ها را باز کنند که معنای آن دو سال گفتگو‌های غیرضروری دیگر است؛ بنابراین چیزی برای گفتگو وجود ندارد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است