قطعات خودرو

قطعه سازان در راه خودروسازی

بالاخره وزیر صمت منظورش از رفع انحصار در صنعت خودرو را عملیاتی کرد

به گزارش « قطعات خودرو» وزیر صمت با تشکیل ‌کارگروهی با محوریت سازمان گسترش دستور داد طرح‌های مختلف برای چگونگی رفع انحصار در صنعت خودرو سازی را بررسی کنند.

فعلا دو طرح مورد توجه است

اول: تشکیل کنسرسیوم قطعه‌سازان به‌عنوان یک شرکت جدید بزرگ که از سهام برخوردار باشد و بتواند خودرو تولید کند. 

دوم: طرح تکوین مشارکتی خودرو (Center KD) بدین صورت که قطعه‌سازان نیز در سود و زیان تولید خودرو کشور سهیم و شریک باشند و از ابتدا تا انتهای زنجیره تامین، هم قطعه‌سازان و هم خودروسازان قابلیت نظارت و کسب منفعت داشته باشند.

برای بررسی این دو مدل که پیشتر ازسوی قطعه سازان ارائه شده است. کارگروه تشکیل شده اقدام خواهد کرد اما بررسی ها به این دو پیشنهاد منحصر نیست.

نکته اصلی این است که معلوم شود دولت تا چه‌اندازه برای ایجاد تحول اساسی در صنعت‌خودرو جدیت دارد؟

این را می‌توان از مهیا شدن پیش نیازهای تحول اساسی فهمید به طور مثال : قبل از هر چیز باید یک‌سری مقررات ضد انحصاری و آزادسازی اقتصادی تنظیم شود.

همچنین مقررات و قوانین دست‌وپاگیر تولید برداشته شود و اسناد بالادستی برای دوره زمانی مشخص غیرقابل تغییر شود.

درحال‌حاضر چشم‌انداز سند ۱۴۰۴ برای صنعت خودرو وجود دارد که حدود ۱۵ سال پیش تدوین شده و ۵سالی است که به صنعت‌خودرو ابلاغ شده است. سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی نیز براساس همین سند سرمایه‌گذاری کرده و با این سند تطبیق پیدا کرده‌اند. پس باید ببینیم دولت به این سند باز می گردد. ایزولاسیون صنعت و اقتصاد از سیاست‌گذاری‌های دولتی‌ است. اگر هم جنان تصمیماتی گرفته ‌شود که روی اقتصاد و به‌خصوص عملکرد بنگاه‌ها تاثیر ‌گذارد، مجموعه دولت باید آثار منفی این تصمیمات را اصلاح کند. گرچه این موارد در قانون نیز ذکر شده است؛ اما شاهد اجرای هیچ‌یک از آن‌ها نبوده‌ایم. 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *