قطعات خودرو

لزوم ارتباط اتحادیه لوازم یدکی و قطعه‌سازان کشور

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا بر ضرورت افزایش ارتباط اتحادیه لوازم یدکی و قطعه‌سازان تاکید کرد و گفت: در صورت افزایش این ارتباط، هیئت مدیره اتحادیه با مشکلات قطعه‌سازان آشنا خواهند شد. از طرفی صنف لوازم یدکی نیز می‌تواند راه‌حل‌های مناسبی را در اختیارقطعه سازان قرار دهد و شرایط را برای مصرف کننده راحت‌تر کند.

یزدان حیدری در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعات خودرو» با اشاره به فعالیت شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا اظهار کرد: صنایع لاستیکی پارمیدا تولیدکننده انواع نوارهای لاستیکی است که در خودرو به کار می‌رود. از جمله این قطعات می‌توان به نوار دور درب، نوار صندوق عقب، نوار شیشه و نوارهایی که در سقف خودرو به کار می‌رود اشاره کرد.

وی ادامه داد: در هر خودرو حدود 50 متر از انواع نوارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با فرض اینکه سالانه یک میلیون خودرو تولید شود، نیازمند 50 میلیون متر از انواع نوارهای لاستیکی هستیم. شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا در سال 63 به ثبت رسید و در سال 69 موفق به تولید انواع نوارهای لاستیکی مختلف شد.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا گفت: شرکت ما بیش از 500 پرسنل دارد و در شهرک صنعتی شرق سمنان واقع شده و دارای گرید A از شرکت‌های خودروسازی است. صنایع لاستیکی پارمیدا حدود 40 تا 45 درصد کل بازار نوارهای لاستیکی خودروسازهای ایران را پوشش می‌دهد. این شرکت دارای استانداردهای بین‌المللی و تیم مهندسی قوی بوده و بارها واحد نمونه استانی و کشوری شده و توانسته است لوح تقدیرهای متعددی را از رئیس جمهورهای ادوار گذشته و حال کشور دریافت کند.

افزایش چندبرابری قیمت مواد اولیه

وی با بیان اینکه مهم‌ترین چالش در حال حاضر مسئله گرانی مواد اولیه است افزود: به عنوان مثال در ابتدای سال دوده را به قیمت کیلویی 8 هزار و 700 تومان خریداری می‌کردیم که در حال حاضراین میزان دوده به مبلغ 19 هزار و 500 تومان رسیده است. همچنین روغن از کیلویی 7 هزار تومان به 13 هزار و 800 تومان افزایش پیدا کرده است.

عضو سابق هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات ومجموعه‌های خودرو اضافه کرد: ورق‌های فولادی در ابتدای سال 9 هزار تومان بود. حجم مصرف ورق فولادی در محصولات شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا زیاد نیست و مجبوریم این مواد اولیه را از بازار به قیمت 29 هزار تومان خریداری کنیم. مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد، مربوط به مواد اولیه تولید داخل کشور است. ارز در ابتدای سال 16 هزار تومان بود که در برخی موارد به 30 هزار تومان هم رسیده است و ما مجبور بودیم مواد اولیه خارجی را بر این اساس خریداری کنیم

وی با بیان اینکه مواد اولیه هزینه‌های زیادی را به شرکت‌های تولیدی لوازم یدکی تحمیل می‌کند تصریح کرد: شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا با خودروسازان کار می‌کند. همان‌طور که می‌دانید  شورای رقابت بر قیمت‌گذاری خودروسازان نظارت داشته و اجازه نمی‌دهد خودرو به قیمت واقعی خود برسد. از طرفی خودروسازان نیز پول ندارند تا به ازای لوازم یدکی تولید شده به ما پرداخت کنند. در چنین شرایطی شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا با کمبود منابع مالی و گرانی مواد اولیه مواجه شده و مجبور است از بانک پول دریافت کند.

قیمت‌گذاری نابجای خودرو؛ عامل اصلی وضعیت نامساعد خودروسازان

حیدری افزود: شاید باورتان نشود 5 تا 8 درصد قیمت تمام شده قطعه‌سازان صرف بهره بانکی شده و خودروساز نیز نمی‌تواند این میزان در قیمت تمام شده محصول خود لحاظ کند که منجر به تضعیف خودروسازان خواهد شد؛ از طرفی نمی‌توانند مطالبات خود را به‌موقع دریافت کنند. قیمت‌گذاری نابجای خودرو؛ عامل اصلی وضعیت نامساعد خودروسازان تلقی می‎شود.

سودی که به جیب دلال‌ها می‌رود

وی تصریح کرد: همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد قیمت مواد اولیه افزایش یافته اما تورم آن بیش از 100 درصد است. شورای رقابت برای قیمت‌گذاری تورم بانک مرکزی را در نظر می‌گیرد؛ اما تورم بانک مرکزی نیز بسیار کمتر از تورم بازار است. در این بین دلال‌ها سود خوبی را به جیب خواهند زد.

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا گفت: همان طور که در گذشته مشاهده کردید چندین میلیون تقاضا برای پیش فروش چند 10 هزار خودرو در یک شرکت خودروسازی به ثبت رسیده است. اما در حال حاضر وضعیت بهبود یافته و همانند گذشته پیش نمی‌رود. به عنوان مثال ایران خودرو برای خودروی جدید تارا اعلام کرده‌ است متقاضیان دریافت این خودرو نباید ماشین داشته باشند همچنین نمی‌توانند این خودرو را به صورت وکالتی به فروش برسانند. در چنین شرایطی تقاضاها برای دریافت این خودرو کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه ناکارآمدی تصمیم‌گیران در حوزه خودرو منجر می‌شود صنعت عظیم قطعه‌سازی با مشکل مواجه شود.

وی با بیان اینکه صنایع لاستیکی پارمیدا با بازار لوازم یدکی ارتباط چندانی ندارد بیان کرد: شرکت ما موظف است قطعات لوازم یدکی مورد نیاز ایران خودرو و سایپا را به ترتیب در اختیار شرکت ایساکو و سایپا یدک قرار دهد. در مواردی که این شرکت‌ها قطعات لوازم یدکی از ما تهیه نمی‌کنند، مجبوریم برخی قطعات را در اختیار بازار قرار دهیم؛ البته تعداد این قطعات زیاد نیست.

فروش محصول با قیمت بالاتر در بازار به جای فروش به خودروساز

عضو سابق هیئت مدیره انجمن قطعات و سازندگان مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه اصل بنیادی شرکت صنایع لاستیکی پارمیدا بر اساس کیفیت پیش‌ می‌رود خاطرنشان کرد: به عنوان مثال لاسیتک صندوق عقب یا دور درب خودرو که در شرکت ما تولید می‌شود، حداقل 20 سال عمر خواهد کرد. قطعات لوازم یدکی تولید شده توسط صنایع لاستیکی پارمیدا زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که خودرو تصادف کرده باشد. در برخی موارد این قطعات برای تاکسی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا درب این خودروها به صورت روزانه باز و بسته خواهد شد. بنابراین اگر نوار لاستیکی دور شیشه اگر با کیفیت باشد؛ تا 30 سال نیز قابل استفاده است.

وی افزود: شرکت ما همانند تسمه پروانه یا لنت ترمز و غیره بازار لوازم یدکی زود مصرف ندارد؛ اما با این حال برخی تولیدکنندگان که تولیدات خود را به خودروسازان نمی‌دهند، بعضا با قیمت بالاتر به بازار لوازم یدکی می‌فروشند. قیمت لوازم یدکی صنایع لاستیکی در ایساکو و سایپا یدک متعادل‌تر است؛ اما بارها در رسته خودمان مشاهده کردم برخی افراد کالاهای خود را با قیمت‌های بالا به بازار لوازم یدکی تحمیل می‌کنند.

ضرورت افزایش ارتباط اتحادیه لوازم یدکی و قطعه‌سازان

حیدری  بر ضرورت افزایش ارتباط اتحادیه لوازم یدکی و قطعه‌سازان تاکید کرد و گفت: در صورت افزایش این ارتباط، هیئت مدیره اتحادیه با مشکلات قطعه‌سازان آشنا خواهند شد. از طرفی صنف لوازم یدکی نیز می‌تواند راه‌حل‌های مناسبی را در اختیارقطعه سازان قرار دهند و شرایط را برای مصرف کننده راحت‌تر کند.

متاسفانه مسئولان ما اکثرا ناکارآمد هستند و قدرت تصمیم‌گیری ندارند. ما باید خودمان مشکلات را حل کنیم.

تعادل قیمت در صنف لوازم یدکی رعایت شود

وی در پایان گفت: در صنعت تایر،  به علت اینکه سیستم قیمت‌گذاری وجود داشت شاهد رانت عظیمی بودیم؛ به‌طوری که بسیاری از فروشندگان لاستیک تقاضای زیادی برای خرید تایر داشتند؛ زیرا قیمت مصوب شده با بازار تفاوت داشت و برخی از فروشندگان تایر را به قیمت بالا در بازار می‌فروختند. حتی برخی از این افراد با مراجعه به نمایندگان مجلس می‌کوشیدند امتیاز نمایندگی تایر را کسب کنند. اما خوشبختانه مدتی پیش قیمت تایر آزاد شد و فشارلاستیک ‌فروشان برای خرید تایر کاهش یافت. رعایت تعادل قیمت در صنف لوازم یدکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید مقامات مربوطه برای اجرای آن از دانش و جسارت کافی برخوردار باشند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است