قطعات خودرو

معمای تولید بیشتر، زیان بیشتر

افزایش ۳۰ درصدی تولید به شرط زیان‌دهی!

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: خودروسازان سال بسیار خطرناکی را پشت سر گذاشتند؛ با این حال ایران خودرو ۳۰ درصد افزایش تولید داشت. به طوری که تا پایان سال 1399 با ۵۰۰ هزار خودرو حساب خود را می‌بندد. تاکنون بیش از ۴۷۰ هزار خودرو توسط این شرکت تولید شده و ۳۰ هزار خودرو دیگر را نیز در آینده تولید خواهد شد.؛ اما این تولید با قیمت‌گذاری دستوری منجر به زیان انباشته بیشنر شده است.

محمد شهپری – عضو هیئت مدیره انجمن

به گزارش «قطعات خودرو» اگر کمی اهل گوش دادن اخبار باشید و اخبار حوزه خودرو را هم دنبال کنید؛ حتما می‌دانید که 2 شرکت بزرگ خودروساز کشور زیان‌ده شده‌اند، اما تسهیلاتی با مصوبه شورای پول و اعتبار به آن‌ها اختصاص داده شده است. با این وجود برخی از قطعه‌سازان نگرانند و نمی‌دانند زیان‌ده بودن این شرکت‌ها تا چه زمانی ادامه دارد. در سال بعد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
اگر این ضرر سال‌های سال روی هم انباشته شود؛ قطعا نمی‌توان آینده درخشانی را برای شرکت‌های خودروساز متصور شد. از طرفی بانک‌ها نیز به این شرکت‌ها بی‌اعتماد شده و از پرداخت تسهیلات به آن‌ها خودداری خواهند کرد. به‌طور کلی آینده این شرکت‌های خودروساز با توجه به شرایط کنونی مبهم است.

محمد شهپری عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان در زمینه مطالبات قطعه‌سازان گفت:
در حال حاضر در پایان سال قرار داریم و از بیلان مالی ایران خودرو و سایپا نیز اطلاع داریم. هم‌چنین می‌دانیم این ۲ شرکت بزرگ خودروسازی کشور ضرر مالی هنگفتی را متحمل شدند. در این میان پول عاید چه کسانی شده است؟ آیا دلالان بازار توانستند سود کلانی را به جیب بزنند؟
وی افزود: بارها اعلام کردم چگونه ممکن است که صنایع زیر دستی به فراموشی سپرده شود و به جای آن به صنایع بالادستی توجه شود؟
در حال حاضر زمانی که گزارش های مالی از صنایع فولاد منتشر می‌شود به سود‌های ده ها هزاران میلیارد تومانی می‌رسیم. در حال حاضر زمانی که ورق گرم و سرد فولاد  در بورس ارائه می‌شود، با جهش زیادی روبرو می‌شویم. امروز ممکن است ورق سرد با قیمت بیش از ۲۰ هزار تومان خریداری شود. سود کلان در این بین به جیب چه کسانی می‌رود؟

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: در حال حاضر تمامی افراد در زمینه قیمت خودرو اظهار نظر می‌کنند که از جمله آن می‌توان به شورای رقابت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان، مجلس و غیره اشاره کرد. از طرفی مطالبات قطعه‌سازان از شرکت‌های خودروسازی به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. در این راستا، شورای پول و اعتبار بر اساس ۵ هزار میلیارد تومانی که در گذشته مصوب شده بود، ۲ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت ایران خودرو و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت ایران خودرو اختصاص داد. خوشبختانه این شرکت‌ها امور خود را با بانک ها پیش می‌برند.
تصور می‌کنم در حال حاضر ایران خودرو هزار میلیارد تومان از بانک تجارت دریافت کرده و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است. در زمینه شرکت سایپا هنوز مصوبه ای ابلاغ نشده است؛ اما امور آن در دست پیگیری است.

ضررهای خودروسازان چگونه جبران می‌شود؟

وی خاطرنشان کرد: با تمام این تفاسیر انجمن و سایر قطعه‌سازان هنوز نمی‌دانند در سال بعد چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ تا چه زمانی این ضرر ادامه پیدا خواهد کرد؟
قطعه‌سازان در شرایط کنونی می‌اندیشند که چگونه این دو شرکت خودروساز می‌توانند این ضرر را تحمل کنند؟ اگر این شرکت‌ها بر همین منوال پیش روند، گویا با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت به سمت دیوار حرکت می‌کنند. اگر این ضرر سال‌های سال روی هم انباشته شو؛د وضعیت ناگوار خواهد شد. کدام بانک می‌تواند به این شرکت‌ها اعتماد کند و به آنها پول دهد؟ تا چه زمانی قرار است این شرکت زیان‌ده باشند؟ آیا می‌توان با قیمت دستوری همچنان رو به جلو حرکت کرد؟ قطعه‌سازان چگونه می‌خواهند در این شرایط پیش روند؟

افزایش ۳۰ درصدی تولید به شرط زیان‌دهی!

شهپری افزود: خودروسازان سال بسیار خطرناکی را پشت سر گذاشتند؛ با این حال ایران خودرو ۳۰ درصد افزایش تولید داشت. به طوری که تا پایان امسال با ۵۰۰ هزار خودرو حساب خود را می بندد. اما این تولید با زیان‌دهی و با قیمت‌گذاری دستوری صورت گرفته است.

اگر قیمت‌ها اصلاح نشود، خودروساز و قطعه‌ساز نابود خواهند شد

وی اضافه کرد: از طرفی پراید از سبد محصولات شرکت سایپا خارج شده است و این شرکت تولیدات خود را همانند سال گذشته ادامه می‌دهد. با این حال این شرکت نیز با زیان‌دهی مواجه شده است. آیا واقعاً وقت آن نرسیده که برای این زیان‌دهی‌ها چاره‌اندیشی شود؟

انجمن قطعه‌سازان بازیچه قرار داده شده است!

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان گفت: با توجه به مسائلی که از سوی نهادهای مختلف مطرح می‌شود احساس می‌کنیم که انجمن قطعه‌سازان بازیچه قرار داده شده است؛ زیرا واقعیت چیزی که اتفاق افتاده را نمی‌بینیم. شرایط خطرناکی را برای سال آینده پیش بینی می‌کنم اگر قیمت‌گذاری خودرو اصلاح نشود؛ هم خودروساز و هم قطعه‌ساز نابود خواهند شد.
وی تاکید کرد: باید بررسی شود که شرکت‌های خودروسازی در سال گذشته زمانی که حساب‌های خود را بستند، خودروسازان تا چه اندازه‌ای به قطعه‌سازان بدهکار بودند. با توجه به شرایط موجود تصور نمی‌کنم ادامه دادن راه خودروسازان با توجه به شرایط موجود امکان پذیر باشد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است