قطعات خودرو

من علی‌اکبر بخشی…

همکاران عزیز با سلام و احترام؛

بی مقدمه اجازه دهید چند نکته خدمت‌تان عرض کنم:

حضور در هیئت مدیره اتحادیه اگر موجب ارائه خدمت، احقاق حق یا کمک به رفع یا کاهش مشکلات اعضای محترم نشود؛ کمترین ارزشی ندارد.

 این را با تمام وجود عرض می‌کنم چراکه در 6 دوره از 11 دوره هیئت‌مدیره‌های اتحادیه پس از انقلاب اسلامی حضور داشته‌‍‌ام.

این حضور به من آموخت حق گرفتنی است، در کار مردم رفاقت جایی ندارد، بدون دانش و تجربه نمی شود کاری از پیش برد، جسارت و جدیت شرط موفقیت است، کار هیئت مدیره تیمی است، اگر در پست تخصصی خودت کار نکنی؛ باعث تعضیف و بی اثر شدن زحمات دیگران می‌شوی، شعاردادن کم فایده و پر هزینه است.

آینده صنف در گرو هیئت‌مدیره‌ای است که به کار تیمی اعتقاد داشته باشند و رسم آن را نیز بدانند. از همه ظرفیت صنف به صورت روشمند کمک بگیرند.

برنامه و طرحی که بتواند از تمامی اخبار، موضوعات، وقایع، اطلاعات و کم و کیف‌های صنف به صورت روزآمد گزارش و آمار بدهد؛ پیش‌نیاز هر اقدام سازنده یا ارتباط با مسئولان و دستگاه‌های مختلف اجرایی، تقنینی و قضایی کشور است. با وجود رایانه، اینترنت و گوشی‌های هوشمند می‌توانیم چنین برنامه‌ای را طراحی و به بهره برداری برسانیم.

  رسته‌های صنف گرچه بعضا متداخل هستند اما قابل شناسایی و نظم‌دهی هدفمند نیز هستند. هدف اصلی از این کار باید شناخت نقاط و قوت ضعف هر رسته در برابر تکانه‌‌های داخلی و بیرونی صنف، توسعه و بهبود فضای کسب وکار ایشان باشد. از همین مبدأ بازشناسی تهدیدها و فرصت‌های هر رسته امکان‌پذیر خواهد شد.

بزرگان و نخبگان هر رسته‌ ‌می‌توانند به عنوان شوراهای کارشناسی و کارگروه‌‌های هماهنگ با هیئت‌مدیره و سایر رسته‌های صنف برای رفع مشکلات و معضلات چاره‌اندیشی کنند.

  آینده‌پژوهی و پیش بینی موقعیت اعضای صنف با توجه به تحولاتی که در سطح خرد و کلان جامعه شاهد هستیم. اهمیّت بی‌اندازه‌ای دارد. باید بتوانیم خود را برای تحولات آینده آماده کنیم وگرنه بی‌دفاع و منفعل خواهیم شد.

  واردات قطعه، تولید قطعه یا مدیریت تولید قطعه همواره در این صنف وجود داشته است. اما هرگز – به دلیل عنوان اتحادیه و دسته‌بندی اتحادیه در بخش توزیعی، خدماتی – نتوانسته‌ایم در این موارد به صورت نظام‌مند به همکاران کمک کنیم. بنابراین باید با کمک بازرگانان صنف، تولیدکنندگان و صاحبان برند در صنف، هم نام اتحادیه و هم گستره عمل آن را اصلاح و توسعه دهیم.

  خدمات رفاهی و برنامه‌های دانش و مهارت افزایی، ایجاد زیر ساخت‌ بانک‌های اطلاعاتی، ارتباط با اتحادیه‌ها و همکاران شهرستانی، حضور و همکاری در بخش نمایشگاهی و صادرات از جمله موضوعاتی است که هیئت‌مدیره‌های قبلی موفق به انجام وظایف خود به صورت کامل و جامع نشدند.

 گرچه اقداماتی در دوره پیشین صورت گرفت اما برای بهبود جمیع موارد نیاز به برنامه و نقشه راه داریم. اتحادیه یک تشکیل مبتنی بر قانون نظام صنفی است که به دلیل خاستگاه آن، محدوده عملکرد آن نیز با توجه به تفکر سیاستمداران کشور تنظیم شده است.

 اما اعضای اتحادیه و همکاران عزیز می‌توانند از اتحادیه به عنوان یک قرارگاه استفاده و ده‌ها تشکل مردم نهاد مورد نیاز صنف را ایجاد کنند. این کار نه‌تنها موجب تضعیف اتحادیه نمی‌شود بلکه به تقویت و اثربخشی فعالیت‌های هیئت‌مدیره نیز کمک خواهد کرد.

  به تعبیر اندیشمندان علوم اجتماعی، جامعه بسان رودخانه‌ای است که هرگز متوقف نمی‌شود. صنف نیز به عنوان بخشی از جامعه همواره در حرکت است؛ بدون آنکه منتظر فرمان یا عملکرد هیئت مدیره، اتاق اصناف، وزارت صمت یا هر سازمان دیگری بماند. کار ما شاید این باشد که مسیر این رودخانه را باز نگه داریم و از ورود آلودگی‌ها به آن جلوگیری کنیم.

مدیریت صنف تنها می‌تواند به معنای تسهیل و تسریع روند کسب‌وکار اعضا باشد. اگر جایی تشخیص دادیم که اصلاحی یا تحولی نیاز است حتما باید با خرد جمعی و جلب مشارکت اعضای محترم بدان دست یابیم.

نگاه قیم‌مأبآنه به مردم کار ما نیست

لازم می‌دانم عرض کنم حضور این جانب به عنوان نامزد دوازدهمین دوره انتخابات صنف بیشتر به دلیل انتقال تجربیات چهار دهه حضور در اتحادیه، مجمع امورصنفی و اتاق اصناف است.  امیدوارم منتخبین شما و همکاران ارجمندم در هیئت مدیره بعدی بتوانند با نگاهی تازه، همدلی و همکاری افق های جدیدی پیش روی صنف بازکنند.

 اگر بنده نیز توفیق خدمت داشته باشم، می‌کوشم با استفاده از ارتباطات و تجارب گذشته مشکلات و معضلات صنف را کاهش داده و شرایط بهبود کسب وکار اعضای صنف را با کمک تیم هیئت مدیره فراهم سازیم.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است