قطعات خودرو

نبرد دولت بایدن با بحران کمبود قطعات خودرو؛ استفاده از قانون امنیت ملی

قطعات خودرو:صنعت خودرو پس از بهبود نسبی از بحران کرونا با بحران کمبود قطعات و به‌ویژه تراشه‌های نیمه‌رسانا روبه‌رو شده است. این بحران که هر روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند و اخبار ناگواری از اثر مهیب آن بر خودروسازان به بیرون درز می‌کند پای کاخ سفید را نیز به ماجرا باز کرده است. بایدن که در ماه گذشته جلسه‌ای اضطراری با مدیران صنایع و خودروسازان بزرگ داشت و برای کمک به آن‌ها در برابر بحران کمبود قطعات نیمه‌رسانا برنامه‌ای صدروزه مشخص کرده بود اکنون رویارویی با بحران کمبود نیمه‌رسانا را به سطحی دیگر کشانده است.

پیگیری قطعات خودرو نشان می‌دهد که کاخ سفید قصد دارد تا از قانون امنیت ملی برای هدایت تراشه‌های کمیاب نیمه‌رسانا از صنعت رایانه به سمت صنعت خودرو استفاده کند. بسیاری از خودروسازان به دلیل کمبود قطعات و تراشه‌های نیمه‌رسانا مجبور به کاهش تولید یا توقف موقت خطوط تولید و تعطیلی موقت کارخانه‌ها شده‌اند و به همین دلیل با کاخ سفید درباره احتمال استفاده از قانون امنیت ملی مصوب سال 1950 که به دولت اجازه می‌دهد شرکت‌ها را به دلایل امنیت ملی مجبور به تولید محصول ویژه کند، مذاکره کرده‌اند.

همچنین بررسی‌های قطعات خودرو مشخص کرده است که بسیاری از مدیران صنعت خودرو در آمریکا هنوز فکر نمی‌کنند استناد به این قانون عملی یا محتمل باشد. در همین راستا یک منبع ناشناس در پاسخ به این سوال که آیا احتمال استفاده از قانون امنیت ملی برای نجات صنعت خودرو وجود دارد یا خیر پاسخ داد که چشم انداز کوتاه مدت چالش‌برانگیز است.

این منبع یک مقام دولتی است که در مباحث مرتبط با کمبود قطعات که در سطوح بالای دولت آمریکا تشکیل می‌شود، حضور دارد. وی افزود که اختصاص مجدد تراشه‌های نیمه‌رسانا به صنعت خودروسازی، تراشه‌های کمتری برای صنایع دیگر به دنبال خواهد داشت و چنین اقدامی می‌تواند به سازندگان لوازم الکترونیکی مانند لپ‌تاپ‌ها و کنسول‌های بازی و حتی سازندگان برخی دستگاه‌های پزشکی ضرر برساند.

قطعات خودرو در بررسی ابعاد این تصمیم احتمالی به این نکته پی برده است که پیش افتادن صنعت لوازم الکترونیکی مانند رایانه‌ها و کنسول‌های بازی از صنعت خودرو در بحبوحه شیوع کرونا باعث شده است که لوازم الکترونیکی سهم بیشتری از تولیدات قطعات و تراشه‌های نیمه‌رسانا را به خود اختصاص بدهند و دولت آمریکا برای جبران این نقص در عرضه نیمه‌رسانا‌ها علاوه بر فشار بر تایوان که تولیدکننده بزرگ نیمه‌رسانا‌هاست قصد دارد تا با استناد به قانون امنیت ملی کارخانه‌ها را وادار به تولید نیمه‌رسانا‌ها کند تا کمبود‌های صنعت خودرو را جبران کند. لازم به ذکر است کمبود نیمه‌رسانا‌ها باعث تعطیلی کارخانه‌ها و شیفت‌های کاری و در نتیجه بیکاری هزاران کارگر شده است که دستاورد‌های دولت بایدن در حوزه بیکاری را تهدید می‌کند.

این بدترین کابوس برای یک کشور است

یکی دیگر از افراد نزیک به کاخ سفید می‌گوید که اگر شما مدیر زنجیره تأمین قطعات باشید، این بدترین کابوس است و برای یک کشور وحشتناک است. دیگر افراد مطلع در این‌باره می‌گویند که هیچ تصمیمی نهایی نشده است.

پیگیری‌های قطعات خودرو مشخص می‌کند که دولت آمریکا با پیش‌بینی افزایش تقاضا و برای به دست آوردن اطلاعات دقیق‌تر در مورد نحوه توزیع قطعات و تراشه‌ها از زنجیره‌های تأمین و تولید قطعه تا مصرف‌کنندگان نهایی، به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قطعات و تراشه‌ها فشار می‌آورد تا شفافیت را افزایش دهند.

یک مقام دولتی می‌گوید که دولت آمریکا قصد دارد پس از اتمام بازبینی صدروزه مورد نیاز – طبق دستورالعمل اجرایی بایدن – توصیه‌هایی را ارائه دهد که شامل راه‌هایی برای تشویق تولید در داخل و افزایش ظرفیت تولید می‌باشد. . در این بررسی زنجیره‌های تامین نیمه‌رسانا‌ها، باتری‌هایی با ظرفیت بالا، مواد معدنی حیاتی و مواد دارویی مورد نیاز وجود دارد.

طبق بررسی‌های قطعات خودرو آشکار شده است که دولت بایدن از قانون امنیت ملی مصوب در دوران جنگ کره، برای تقویت واکسن‌ها و تجهیزات مهم پزشکی برای مبارزه با بیماری همه‌گیری COVID-19 استفاده کرده است. امری که می‌تواند یک بار دیگر و این بار برای نجات صنعت خودرو آمریکا و نیز نجات هزاران شغل و زندگی به کار گرفته شود. بحران قطعات خودرو و تراشه‌های نیمه‌رسانا اقتصاد ایالات متحده را تهدید می‌کند و آینده مشاغل را به خطر می‌اندازد.

تولیدکنندگان آمریکایی تراشه‌ها فقط 12 درصد از تراشه‌های نیمه‌رسانا در جهان را تولید می‌کنند

در هفته‌ای که گذشت خودروسازان هشدار دادند که کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا میزان تولید خودرو در فصل دوم سال 2021 را حدود 50 درصد کاهش می‌دهد. امری که به معنای وجود بحرانی عمیق مانند بحران کرونا است. بایدن از کنگره 50 میلیارد دلار برای تقویت صنعت تولید داخلی تراشه‌ها و 50 میلیارد دلار برای ایجاد دفتر جدید وزارت بازرگانی برای نظارت بر ظرفیت صنعتی داخل کشور درخواست کرده است. واشنگتن از تایوان و دیگر دولت‌های خارجی درخواست کرده است تا سطح تولید تراشه را برای خریداران ایالات متحده افزایش دهند. در همین راستا یک تولید‌کننده تراشه‌های نیمه‌رسانا در تایوان به دنبال ساخت کارخانه‌های تراشه‌سازی بیشتر در ایالات متحده است. دولت آمریکا در حال بررسی گزینه‌های نظارتی و توافق‌نامه‌های چندجانبه احتمالی برای جلوگیری از بحران‌های مشابه در آینده است. در سنای آمریکا نیز سناتور کریس کونز که اصرار به استفاده از قانون امنیت ملی برای نجات صنعت خودرو دارد، می‌گوید که تاکنون از اقدامات دولت بایدن راضی است.

تحقیقات آماری قطعات خودرو نشان می‌دهد که تولیدکنندگان آمریکایی تراشه‌ها فقط 12 درصد از تراشه‌های نیمه‌رسانا در سراسر جهان را تولید می‌کنند در حالی که در سال 1990 در حدود 37 درصد از تولید جهانی تراشه‌ها محصول تولیدکنندگان آمریکایی بوده است. اکنون بیش از 80 درصد تراشه‌ها در آسیا تولید می‌شود.

شاید در ابتدا بحران کمبود قطعات چندان جدی گرفته نمی‌شد اما با ظهور ابعادی تازه‌تر از عمق این بحران که کل صنعت خودرو در جهان را تهدید می‌کند، دیگر زمان تصمیم‌گیری قاطعانه دولتمردان آمریکا برای نجات صنعت خودرو و تولیدکنندگان و از آن‌ها مهم‌تر شغل و زندگی کارگران است؛ کارگرانی که دو سال دیگر برای سنا و کنگره و 4 سال دیگر برای ریاست جمهوری رای خواهند داد.

منبع: رویترز

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است