قطعات خودرو

نسل جدید اوپل آسترا معرفی شد

پیشرانه- پس از معرفی نسل جدید پژو ۳۰۸، نوبت به رونمایی از همزاد آلمانی آن و یکی از باسابقه‌ترین خودروهای اروپایی حاضر در سگمنت C/ کلاس کامپکت رسیده است؛ نسل ششم و جدید اوپل آسترا که هماورد خودروهایی همچون فولکس‌واگن گلف، سئات لئون و فورد فوکوس محسوب می‌شود و همانند پژو ۳۰۸، بر پایه پلتفرم EMP2 گروه PSA توسعه‌یافته است.

به گزارش وب‌سایت خبری توافق و معامله ۲.۲ میلیارد یورویی جنرال موتورز و گروه پژو-سیتروئن (PSA) بر سر واگذاری مالکیت این خودروساز کهنه‌کار آلمانی (و شاخه انگلیسی آن یعنی واکسهال) به‌طرف فرانسوی در سال ۲۰۱۷، خون تازه‌ای را در رگ‌های اوپل جاری ساخت و این خودروساز را وارد فصل جدیدی از حیات خود کرد.

نسل جدید اوپل آسترا معرفی شد

اولین و مهم‌ترین ثمره قرار گرفتن زیر چتر گروه PSA برای اوپل، پایان دادن به ضرردهی های متوالی این خودروساز آلمانی و قرار دادن آن در مسیر رشد و سوددهی بود و گام بعدی نیز، معرفی محصولات کاملاً جدید و به‌روزرسانی شده اوپل (نظیر نسل جدید کورسا و موکا) که بر مبنای پلتفرم و متعلقات فنی مشترک با خودروهای پژو و سیتروئن توسعه‌یافته‌اند و در همین مدت نسبتاً کوتاه از زمان آغاز عرضه، توانسته‌اند در جلب نظر خریداران اروپایی موفق ظاهرشده و بر اعتبار و محبوبیت اوپل در نزد آنان بی افزایند.

همچنین ناگفته نماند که با توافق دو گروه خودروسازی فیات-کرایسلر (FCA) و پژو-سیتروئن (PSA) و تشکیل اتحاد استلانتیس، حالا اوپل عضوی از چهارمین گروه خودروسازی بزرگ جهان به‌حساب می‌آید و مدیران استلانتیس روی آن حساب ویژه‌ای بازکرده‌اند؛ بطوریکه حتی گفته می‌شود برنامه‌ریزی‌هایی برای بازگشت اوپل به بازار چین (در آینده‌ای نزدیک) صورت پذیرفته است.

حالا و چند ماه پس از معرفی نسل جدید پژو ۳۰۸، نوبت به رونمایی از همزاد آلمانی آن و یکی از باسابقه‌ترین خودروهای اروپایی حاضر در سگمنت کامپکت رسیده است؛ نسل ششم و جدید اوپل آسترا که هماورد خودروهایی همچون فولکس‌واگن گلف، سئات لئون و فورد فوکوس محسوب می‌شود و همانند پژو ۳۰۸، بر پایه پلتفرم EMP2 گروه PSA توسعه‌یافته است.

نسل جدید آسترا در طراحی ظاهری خود از همان زبان و فلسفه طراحی پیروی می‌کند که سال گذشته و برای اولین بار به‌طور کامل در مدل کراس‌اوور موکا معرفی‌شده بود (البته پیش از موکا، اوپل در مدل کانسپت GTX Experimental به ارائه پیش‌نمایشی از زبان طراحی جدید خود پرداخته بود).

یکی از شاخص‌ترین عناصر بصری در این زبان و فلسفه طراحی، جلوپنجره موسوم به Vizor است که چراغ‌های روشنایی روز L شکل خودرو را در خود جای‌داده است.

نسل جدید اوپل آسترا معرفی شد

البته طبق ادعای طراحان اوپل، این جلوپنجره به‌عنوان یکی از عناصر هویتی اصلی خودروهای مدرن این کمپانی، کاملاً با توجه به میراث و تاریخچه اوپل شکل‌گرفته و ارجاعی واضح و مستقیم به نسل اول اوپل مانتا (در دهه ۱۹۷۰) دارد.

در جای‌جای نقاط بدنه حجم پردازی‌های حساب‌شده‌ای را شاهد هستیم و از موارد چشمگیر و جالب‌توجه در نمای عقب و جانبی خودرو، چگونگی طراحی فرم سقف و تعبیه و نحوه ساماندهی دو رنگ متفاوت (رنگ بدنه و ستون عقب خودرو در کنار رنگ تیره اما براق سقف) است که حالتی شناور، پویا، رونده و اسپرت را برای چهره خودرو در این نما به ارمغان آورده است.

البته پدیده «سقف شناور«در شکل‌ها و فرم‌های مختلف این روزها تبدیل به یک ترند اساسی و بسیار محبوب در طراحی نمای ظاهری خودرو شده و در شمار زیادی از خودروهای جدید نیز به چشم می‌خورد اما طراحان اوپل موفق به خلق یکی از بهترین و چشم‌نوازترین نمونه‌های این جاذبه بصری شده‌اند. مورد جالب دیگر، طرح رینگ‌های اسپرت خودرو است که به الگو و پترن به کار گرفته‌شده در توپ‌های معروف و قدیمی فوتبال بی‌شباهت نیست!

اوپل آسترا جدید

در نمای داخلی علاوه بر مشاهده تحولی بنیادین و همه‌جانبه در مقایسه با نسل قبل و خلاف همزاد فرانسوی این خودرو یعنی نسل دوم و جدید پژو ۳۰۸ و i-cockpit معروف آن، شاهد رویکردی منطبق بر فلسفه مدرنیسم آلمانی و نمودی از عبارت معروف less is more در طراحی کابین آسترای جدید هستیم.

کابین نسل جدید اوپل آسترا

همانند بسیاری دیگر از خودروهای امروزی، در کابین آسترا نیز دو صفحه‌نمایش بزرگ و لمسی در برابر راننده خودنمایی می‌کنند که البته هر دو هم‌اندازه و ۱۰ اینچی هستند و نمایشگری که در مرکز کنسول تعبیه‌شده به سمت راننده زاویه گرفته است.

نسل جدید اوپل آسترا معرفی شد

طول، عرض و فاصله بین دو محور آسترای جدید به ترتیب برابر با ۴۳۷۴، ۱۸۶۰ و ۲۶۷۵ میلی‌متر بوده و این یعنی در مقایسه با نسل قبل، این خودرو با رشد ابعادی مواجه شده است. البته دراین‌بین و در مقایسه با افزایش ۴ میلی‌متری طول کلی خودرو، فاصله بین دو محور رشدی ۱۳ میلی‌متری داشته که بخشی از آن را باید مرهون کاهش اوورهنگ جلوی خودرو در مقایسه با نسل قبل دانست. حجم محفظه صندوق بار آسترای جدید نیز در مقایسه با نسل پیشین افزایشی معادل ۵۲ لیتر را تجربه کرده و حالا فضای باری به حجم ۴۲۲ لیتر را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

اوپل آسترا جدید

اوپل هنوز ریز جزییات فنی خودرو را اعلام نکرده اما دور از انتظار نیست که آسترا در این بخش دارای اشتراکات قابل‌توجهی با نسل جدید پژو ۳۰۸ باشد. بااین‌حال، چیزی که تا اینجا به‌طور قطعی و واضح اعلام‌شده، این است که آسترای جدید با گستره متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی با خروجی قدرتی در محدوده ۱۱۰ تا ۲۲۵ اسب بخار عرضه خواهد شد و در بخش سامانه انتقال قدرت نیز بسته به تیپ خودرو و نوع پیشرانه، یک گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۸ سرعته اتوماتیک برای آسترا قابل انتخاب خواهد بود؛ اما خبر هیجان‌انگیز (و البته قابل‌انتظار) این است که برای اولین بار قرار است آسترا با قوای محرکه پلاگین-هایبرید در دسترس مشتریان قرار بگیرد و طبق برخی شنیده‌ها از منابع معتبر، به نظر می‌رسد که نسخه‌های قدرتمند و عملکرد محور/پرفورمنس آسترا از این قوای فنی سود خواهند برد.

 اوپل آسترا جدید

فروش نسل جدید آسترا از پاییز سال جاری میلادی آغاز خواهد شد و اولین سری از آن در اوایل سال ۲۰۲۲ تحویل خریداران اروپایی خواهد شد. همانند پژو ۳۰۸، اوپل آسترا نیز یک نسخه استیشن واگن خواهد داشت که رونمایی و معرفی آن در آینده‌ای نزدیک صورت خواهد پذیرفت.

در پایان، نباید از این نکته غافل ماند که احتمالاً نسل ششم و جدید آسترا، آخرین نسل از این خودرو با پیشرانه درون‌سوز (بنزینی و دیزلی) خواهد بود؛ چراکه اوپل (در راستای برنامه تحول جامع خود که به‌تازگی آن را اعلام کرده) قصد دارد از سال ۲۰۲۸ به بعد، محصولاتش را تنها با قوای محرکه تمام الکتریکی در بازار اروپا عرضه کند.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است