قطعات خودرو

نقره، پلاتین به جای طلا

وضعیت نوسانات قیمت جهانی طلا سرمایه گذاران جهانی را مجاب کرده است سراغ فلزات گرانبهای دیگری بروند.به نوشته فایننشال تایمز، بعضی از سرمایه‌گذاران در حال انتقال سرمایه خود به سایر فلزات گران‌بها هستند فلزاتی که بیشتر به تقاضای صنعتی وابسته است. بنابراین آنها احتمالاً از بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری سود خواهند برد. مثلاً، نقره که در صفحات خورشیدی انرژی های پاک و پلاتین که در مبدل‌های اگزوز وسایل حمل و نقل برای کاهش آلاینده‌ها استفاده می‌شوند.

اما اوضاع بازار ایران

بزرگترین ریزش سکه در ۲ سال اخیر در آبان ماه رقم خورد. سکه ۱۱ میلیون و ۷۲۰ هزار تومانی در آخرین روز معاملاتی، نزدیک به ۱۷ درصد از ارزش خود را طی ماه گذشته از دست داد. آخرین بار در آذر ۹۷ بود که بازار چنین ریزشی را شاهد بود. برخی فعالان، افت سنگین در بازار سکه را به فرار بزرگ معامله‌گران نسبت می‌دهند و معتقدند با تغییر روند انتظارات در این بازار، بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم گرفتند که از بازار فلز گران‌بهای داخلی خارج شوند.

معامله‌گران سکه برای اولین بار طی یک سال گذشته در برابر بازدهی ماهانه این فلز گرانبها علامت منفی را دیدند. سکه از اواخر مهر در مسیر کاهشی قرار گرفت و در آبان ماه با سرعتی فزاینده راه خود را به سوی کانال‌های پایین‌تر آغاز کرد.

نتایج انتخابات آمریکا

با مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، انتظارات تا حدی در بازارهای ارز و سکه تغییر کرد؛ در این میان، افت قیمت دلار و از دست دادن برخی نقاط افزایشی، یکی از مهم‌ترین عواملی بود که سکه بازان مردد را هم در موقعیت فروش قرار داد. دلار در ماه هشتم سال حدود ۶/ ۹ درصد از ارزش خود را از دست داد و در هفته انتهای آبان ماه، به تنهایی بیش از هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند. روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی ۳۰ تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. این مساله موجب شد بازدهی هفتگی دلار به حدود منفی ۴درصد برسد.

پایان ترامپ از نگاه معامله‌گران به معنای اتمام «فشار حداکثری» است و می‌تواند منجر به آغاز کاهش دوباره تنش‌ها با آمریکا باشد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است