قطعات خودرو

نوسازی سه تجاری ساز کشور

به گزارش«قطعات خودرو»:۶۰ تا ۸۰درصد قیمت کامیون‌ها تسهیلات از طریق بانک‌ها پرداخت می‌شود که بین ۹ تا ۱۲درصد سود این تسهیلات توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از محل وجوه اداره‌شده پرداخت خواهد شد. ضمنا برای ناوگان فرسوده شرکت‌های حمل‌ونقل، سود این یارانه تا ۱۵درصد است، یعنی آن‌ها فقط ۳درصد سود پرداخت می‌کنند

نوسازی ناوگان فرسوده و از رده خارج کردن کامیون‌ها یک برنامه قدیمی در کشور است که طی سال‌های اخیر با چالش مواجه شده و هر بار به دلیل نبود بودجه متوقف شده است. ظرفیت‌های بسیاری در داخل برای تولید انواع خودروهای سنگین وجود دارد که در این مدت به دلیل عدم برنامه‌ریزی و نبود بودجه مشخص، راکد مانده است. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده خودروهای سنگین با کمترین ظرفیت خود مشغول به کارند و برخی نیز عملا توقف تولید را تجربه می‌کنند. در این شرایط خبر انعقاد قرارداد با سه تجاری‌ساز کشور یعنی ماموت، آریادیزل و ایران‌خودرودیزل خبر امیدوارکننده‌ای است.

۱۵هزار میلیارد تومان قرارداد به ۳ سنگین ‌ساز

در همین زمینه مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان با اشاره به برنامه‌های این سازمان به‌منظور نوسازی ناوگان فرسوده اظهار می‌کند: «نوسازی ناوگان کامیونی از محل تولیدات داخل، اولویت اصلی نوسازی ناوگان کامیونی کشور است. در گام اول ۱۵هزار میلیارد تومان قرارداد با سه خودروساز داخلی ماموت، آریا دیزل و ایران‌خودرو دیزل منعقد شد. البته برنامه داریم با بقیه خودروسازان ناوگان سنگین داخلی هم قرارداد منعقد کنیم.»

نوسازی ۲۰ تا ۳۰هزار دستگاه کامیون فرسوده

صدراله بمانا تاکید می‌کند: «به دنبال آن هستیم که با همه خودروسازان داخلی در حوزه تولید خودروهای سنگین بابت نوسازی ناوگان کامیونی عقد قرارداد کنیم و تا چند سال آینده ۲۰ تا ۳۰ هزار دستگاه کامیون را نوسازی کنیم.»

وی با بیان این‌که درحال‌حاضر این سه خودروساز داخلی تعداد ۶۰۰ دستگاه کامیون آماده تولید دارند که منتظرند متقاضیان ثبت تقاضا کنند، درخصوص بحث تسهیلات و همکاری بانک‌ها نیز تصریح می‌کند: «با بانک صادرات و دو بانک دیگر تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسانده‌ایم تا به‌عنوان بانک عامل کمک کنند و از این پتانسیل استفاده شود. پیش‌بینی می‌شود از این ۶۰۰ دستگاه کامیون تولیدی، تا پایان سال بخشی از کامیون‌ها تحویل متقاضیان شود.»

ترخیص وارداتی‌های کارکرده برای نوسازی ناوگان

بحث نوسازی ناوگان کامیونی فرسوده از طریق شرکت‌های داخلی در حالی مطرح می‌شود که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌شدت به دنبال ترخیص و شماره‌گذاری کامیون‌های وارداتی با عمر۳سال کارکرده اروپایی و آسیایی است. 

بمانا در این خصوص می‌گوید: «تعداد ۲هزار دستگاه کامیون زیر ۳سال ساخت وارد کشور شده است‌ که در فرایند ترخیص هستند و اولین سری از این کامیون‌ها در روز ۱۴اسفند ۹۹ ترخیص شد.»

وی درخصوص شماره‌گذاری این خودروهای که ظاهرا تبدیل به یک چالش بزرگ برای آن شده است نیز بیان می‌کند: «این کامیون‌ها برای شماره‌گذاری باید دارای مجوزهای محیط‌زیست و سازمان استاندارد و برگ سبز گمرک و نامه سازمان راهداری باشند و سپس شماره‌گذاری شوند، در این‌باره با ناجا هماهنگی‌های لازم انجام شده است.»

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان تأکید می‌کند: «این کامیون‌ها همگی دارای استانداردهای روز اروپا، طبق قوانین که از قبل تعیین کرده‌ایم، هستند.»

سود ۳درصدی تسهیلات خرید خودروهای سنگین

تسهیلات برای خرید خودروهای جدید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. طی سال جاری قیمت کامیون‌ و کشنده در کشور بسیار رشد داشته است. حتی خودروهای اسقاطی هم با رشد قیمت مواجه شدند و به این ترتیب، فرصت خرید و جایگزینی محصولات قدیمی با جدید برای بسیاری از دست رفته است. در این شرایط، باید تسهیلات ارزان‌ در اختیار رانندگان قرار بگیرد تا بتوان به نوسازی ناوگان فرسوده امیدوار بود. چراکه با قیمت‌های نجومی فعلی تقریبا تمام رانندگان توان خرید خود را از دست داده‌اند. 

در این خصوص نیز مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان با اشاره به این‌که ۶۰ تا ۸۰درصد قیمت کامیون‌ها تسهیلات از طریق بانک‌ها پرداخت می‌شود، تصریح می‌کند: «بین ۹ تا ۱۲درصد سود این تسهیلات توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از محل وجوه اداره‌شده پرداخت می‌شود. ضمنا برای ناوگان فرسوده شرکت‌های حمل‌ونقل، سود این یارانه تا ۱۵ درصد است، یعنی آن‌ها فقط ۳ درصد ســـــود پرداخت می‌کنند.» 

بنا به اظهارات صدراله بمانا، به نظر می‌رسد این تسهیلات به خودروهای کارکرده دست دوم وارداتی نیز پرداخت خواهد شد. چراکه قرار است بخشی از نوسازی ناوگان بیش از ۴۰ساله کشور با کامیون‌های سه سال کارکرده اروپایی، کره‌ای و ژاپنی انجام شود. 

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امر نوسازی ناوگان همچنین تاکید می‌کند: «این کامیون‌ها پس از ارائه تسهیلات، در رهن بانک قرار می‌گیرد.»

مشکل در اسقاط کامیون‌ها به دلیل افزایش قیمت‌ کالاها

وی درخصوص این‌که برخی کامیون‌داران در اسقاط کامیون فرسوده با مشکل مواجه هستند، می‌گوید: «در این حوزه مشکل اصلی با توجه به افزایش قیمت‌ کالاها، قیمت کامیون‌های اسقاطی است، البته درحال‌حاضر نمی‌توانیم الزام کنیم خودرو خود را اسقاط کنند؛ به‌هرحال مالکان کامیون‌های قدیمی باید خود متقاضی اسقاط باشند و از این تسهیلات استفاده کنند. البته تا پیش از این ۱۵۵۰ دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شده‌اند.»

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است