قطعات خودرو

می‌توانیم افتتاح پروژه های امروز را به جهش تولید تعبیر کنیم

وزارت صمت به شدت با انحصار و قیمت‌‍ گذاری دستوری مخالف است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صمت به شدت با انحصار و قیمت‌گذاری دستوری مخالف است گفت: خودروسازان ما به ما اعلام می‌کنند که نمی‌خواهیم انحصار داشته باشیم؛ بلکه می‌خواهیم در بازار رقابتی رشد کنیم و محصولمان با سایر محصول‌ها در رقابت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار «قطعات خودرو»، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت بعدازظهر 15 بهمن ماه 1399 در شرکت سازه پویش حضور یافت و خط تولید ECU این شرکت را افتتاح کرد.

در این مراسم “عزت‌الله اکبری تالار پشتی” رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، محسن صالحی نیا معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو، سید جواد سلیمانی مدیر عامل‌سایپا، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت ‌و برخی اعضای انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو حضور‌ داشتند.

قطعه‌سازان در کنار مردم در خط مستقیم جنگ اقتصادی ایستاده‌اند

“مازیار بیگلو”  دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه این مراسم طی سخنانی اظهار کرد: صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی دوران سخت تحریم‌ها را با حمایت وزارت صمت و مجلس گذرانده است. امروز خودروی‌ تارا نجات‌دهنده صنعت خودرو و پیشران است. ما به عنوان زیرمجموعه ایران خودرو مفتخریم  خطوطی را افتتاح کرده‌ایم که با دانش مهندسان ایرانی و به همت جوانان توسعه پیداکرده و به تولید انبوه رسیده است.
وی ادامه داد: ما قطعه‌سازان در کنار مردم در خط مستقیم جنگ اقتصادی ایستاده‌ایم، امسال ۲ سال سخت را گذرانده و تولید خودرو را به تیراژ خوبی رسانده‌ایم. اگر وضعیت قیمت‌گذاری خودرو یک بار برای همیشه اصلاح و روشن شود هر سال‌شاهد خودروی تارای دیگری در کشور خواهیم بود.
به گفته بیگلو؛ دست بیعت قطعه‌سازان به سوی وزارت صمت و مجلس شورای اسلامی دراز شده است.

ضرورت حمایت از بخش خصوصی

“عزت‌الله اکبری تالار پشتی”  رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم ‌زمانی تشکیل شد که وزارت صمت ۵ ماه وزیر نداشت. با حضور وزیر صمت (رزم حسینی) به خودروساز، قطعه‌‌سازان و صنعتگران توجه می‌کند.هم‌چنین تعصب و جدیت وزیر را در دفاع از صنعتگران شاهد هستیم.
وی‌ افزود: هر چیزی که در ایران بخواهیم، قطعه‌سازان‌ قادر‌به ساختن آن هستند. این توانمندی ویژه در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد و باید هدایت شود. ما، در کمیسیون صنایع و معادن مجلس موظفیم دولت و وزارت صمت را یاری دهیم تا راه برای فعالان اقتصادی‌، خودروسازان و قطعه‌سازان باز شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تمامی‌قوانین بالادستی به ما توصیه می‌کنند که بخش خصوصی وارد میدان شود؛ زیرا از نظر توان ومنابع مالی نامحدود هستند و بدون هیچ مزاحمتی می‌توانند برای دولت درآمدزایی داشته باشد؛ این امر نیازمند ساماندهی است.
وی بیان کرد: از مدیران عامل سایپا و ایران خودرو و وزیر صمت می‌خواهم از بخش خصوصی حمایت کنند. ما هیچ منافعی نداریم اما آرزو می‌کنیم کنسرسیوم تولید و قطعه‌ساز در کشور با سرمایه خود حتی با سرمایه ایرانیان خارج از کشور ایجاد شود.
اکبری تالار پشتی افزود: از مدیرعامل ایران خودرو می‌خواهم  برای قطعه‌سازان شرط و شروط های دست وپا گیر نگذارند و خواسته خود را با آنان مطرح کنند. پس از اینکه قطعه ساخته شد؛ با او قرارداد منعقد کنند.
تجربه به من ثابت کرده است هرجایی که پای دولت در میان است؛ همه به خود اجازه دخالت می‌دهند که این موضوع به ضرر ملت، دولت و صنعتگر تمام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه واردات سخت‌گیری‌هایی از سوی مجلس و وزارت صمت اعمال شده است؛ اما در بخش صادرات ما مشوق دولت، وزارتخانه و قطعه‌سازان هستیم تا بتوانیم صادرات را نهادینه کنیم.  نیروهای انسانی ما این ظرفیت را دارند که در عرصه جهانی بدرخشند خواهشمندیم هر یک از مسئولان در حوزه مسئولیت خود به جوانان میدان دهند.

انحصار‌به ‌فروشنده و خریدار لطمه می‌زند

رزم حسینی وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه این مراسم گفت: خوشبختانه همکاری مشترکی برای افزایش تولید خودرو و تامین قطعات صورت گرفته است. در‌بخش قطعات به دنبال مجموعه سازی قطعات هستیم. ‌بخش خصوصی موفق به ساخت قطعاتی همت گمارد که برای همه خودروها قابل استفاده باشد.
وی با بیان اینکه انحصار‌به ‌فروشنده و خریدار لطمه می‌زند خاطرنشان کرد: اگر مجموعه قطعاتی را که بین خودروسازان مشترک است؛ روز‌به‌روز افزایش دهیم،  قیمت تمام شده کاهش می یابد. همچنین شاهد کاهش ارزبری قطعات خواهیم بود.

ظرفیت خالی قطعه سازان باید مورد استفاده قرار گیرد


وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: یکی از برنامه‌های تعمیق ساخت داخل این است که ما کاهش ارزبری انجام دهیم. نزدیک به 2 هزار قطعه‌ساز در کشور وجود دارند که در تولید قطعات خودرو فعالیت می‌کنند. ما باید از ظرفیت خالی صنعت قطعه‌سازی در سراسر کشور استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های سربار را در دستور کار داریم افزود: امروزبخشی از قیمت تمام شده خودرو مربوط به هزینه‌های سرباری است که مجموعه خانواده صنعت خودرو و قطعه‌سازان ‌بر مصرف کنندگان ما تحمیل می‌کنند. این موارد از جمله سیاست‌هایی است که اگر فرصت داشتیم  نسبت به اصلاح ساختار خودروسازی در کشور اقدام می‌کردیم. ما باید به سمتی حرکت کنیم که کیفیت، تنوع و تیراژ خود را در داخل کشور افزایش دهیم.
وی با بیان اینکه وزارت صمت به شدت با انحصار و قیمت‌گذاری دستوری مخالف است گفت: خودروسازان به ما اعلام می‌کنند که نمی‌خواهیم انحصار داشته باشیم؛ بلکه می‌خواهیم در بازار رقابتی رشد کنیم ومحصولمان با سایر محصولات در رقابت قرار گیرد. دلالان و واسطه‌ها  از ابزار مالی خود استفاده می‌کنند و برای سود بیشتر قیمت هر چیزی از جمله خودرو را افزایش می‌دهند.
رزم حسینی با قدردانی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس و بانک مرکزی در ارائه تسهیلات به خودروسازان و قطعه‌سازان گفت: این اقدام توانسته رونق خوبی را در این صنایع ایجاد کند.

خودروسازان انحصار نمی‌خواهند و ترجیح می‌دهند در بازار رقابتی رشد کنند

علیرضا رزم حسینی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت مشارکت ارگان‌های مختلف در صنعت خودروسازی گفت: ما در سال جهش تولید تلاش کرده‌ایم تا در زمینه تولید رشد داشته باشیم که خوشبختانه این امر محقق شد.
وی بیان کرد: امروز قطعه سازان  حدود 1000 میلیارد تومان افتتاح پروژه داشتند؛ این امر را می‌توان تحقق به جهش و افزایش تولید تعبیر کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت‌های خارجی قطعه‌ساز، براساس ضوابط و در نظر گرفتن منافع داخلی می‌توانند با قطعه‌سازان داخلی همکاری داشته باشند. سیاست وزارت صمت حمایت از خودروسازان داخلی است. در این راستا وظیفه‌ داریم که از تمامی خودروسازان و قطعه سازان داخلی حمایت کنیم.
وی افزود: حمایت‌های وزارت صمت منحصر به یک کمپانی مشخص نیست، تمام خودروسازان داخلی اگر سعی کنند و محصولی تولید کنند، قطعا از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. همچنین از ظرفیت صنایع داخلی در ساخت قطعات استفاده می‌کنیم. خوشبختانه اقدامات خوبی در صنعت خودرو صورت گرفته است و ما مجموعه سازی قطعات را دنبال می‌کنیم.

اگر بتوانیم انحصار را بشکنیم صنعت خودروسازی در کشور رشد می‌کند


رزم حسینی اضافه کرد: ما انحصار برای یک خریدار و خودرو نداریم؛ در صورت وقوع چنین شرایطی به خودروسازان آسیب وارد می‌شود، اگر بتوانیم انحصار را بشکنیم صنعت خودروسازی در کشور رشد می‌کند.
وی با بیان اینکه باید تیراژ تولید افزایش پیدا کند؛ اظهار کرد: کیفیت خودرو نیز باید افزایش پیدا کند. خودرو دارای تکنولوژی بالایی نیست؛ باید شرایطی فراهم کنیم که تکنولوژی توسط مهندسان داخلی تکنولوژی افزایش پیدا کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان مجدداً تاکید کرد: ما به شدت با انحصار مخالف هستیم خودروسازان نیز این انحصار را نمی‌خواهند و ترجیح می‌دهند در بازار رقابتی رشد کنند. ما مخالف انحصار و قیمت دستوری هستیم و باید به سمتی برویم که دلالان از این قیمت گذاری دستوری استفاده نکنند .امیدواریم با کمک کمیسیون مجلس انحصار را از بین ببریم.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *