قطعات خودرو

هوشمند ترین دستگاه ضد ویروس برای خودرو ساخته شد

بازار؛ گروه خودرو: هوشمندترین دستگاه ضد انواع ویروس و باکتری در ایران توسط شرکت «آیسان فراتک امید» طراحی و تولید شد. این دستگاه هرچند ویژه پاکسازی هوای کابین انواع خودرو و وسایل حمل و نقل ساخته شد، اما کاربردهای متنوعی دارد و می توان از آن برای پاکسازی هوای ایستگاه های مترو و حتی مجتمع های مسکونی و تجاری نیز استفاده کرد.

دوتن از مدیران شرکت «آیسان فراتک امید» در گفت و گو با جمعی از خبرنگاران با اعلام این مطلب افزودند: با شیوع ویروس مهلک کرونا در سطح جهان و ازجمله ایران مراکز علمی و پژوهشی جهان درصدد مقابله با آن برآمدند که در بخش علمی ساخت انواع واکسن و در بخش پژوهش های علمی دستگاه های ضد ویروس متنوعی تولید و روانه بازارها شد.

 مهندس مظفر مظفری رئیس هیات مدیره شرکت «آیسان فراتک امید» در این راستا، اظهار داشت: تاکنون چهار شرکت خودروساز بزرگ جهان اقدام به طراحی و تولید دستگاه ضد ویروس ویژه کابین خودروها کردند که هیوندای، هوندا، رنجروور و ب ام و است که باتوجه به قیمت ارز استفاده از آن ها در ایران برای کاربر ایرانی بسیار گران و به حدود ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان تمام می شود.

وی گفت: در ایران تیمی متشکل از دانشجویان و استادان پس از پژوهش های زیاد تصمیم گرفتند که نتیجه پژوهش های خود را به صورت دستگاه ضد ویروس تولید و عرضه کنند. پس از طراحی و تولید این سیستم شرکتی به نام «آیسان فراتک امید» به ثبت رسید تا این دستگاه را تولید انبوه کرده و به بازار بفرستد. دانشجویان و استادان پژوهشگر که آن را به سامان کردند هم اکنون عضو هیات مدیره شرکت «آیسان فراتک امید» هستند.

دستگاه ضد انواع ویروس و باکتری در سازمان ثبت اختراعات کشور به ثبت رسید و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز پس از بررسی های لازم کیفیت آن را تایید کرده است

وی خاطر نشان کرد: گرچه مدعی هستیم در بین دستگاه های ضد ویروس جهان، دستگاه تولیدی ما هوشمندترین و کارآمدترین در میان دستگاه های مشابه بازار جهانی است و دلایل آن را خواهیم گفت، اما تیم مهندسی و پژوهشگر شرکت «آیسان فراتک امید» توسعه این محصول را با اولویت در دستور کار خود قرار داده است.

 رئیس هیات مدیره شرکت «آیسان فراتک امید» اضافه کرد: این دستگاه در سازمان ثبت اختراعات کشور به ثبت رسید و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز پس از بررسی های لازم کیفیت آن را تایید کرده است.

هوشمند ترین دستگاه ضد ویروس  برای خودرو ساخته شد

در حال حاضر توان تولید این سیستم ماهانه یک هزار دستگاه در فاز نخست است که در صورت سفارش ظرفیت تولید به چندین برابر این رقم نیز خواهد رسید

وی افزود: در حال حاضر توان تولید این سیستم ماهانه یک هزار دستگاه در فاز نخست است که در صورت سفارش ظرفیت تولید به چندین برابر این رقم نیز خواهد رسید. زیرا قصد داریم علاوه بر تامین نیازهای بازار داخل در بازارهای منطقه نیز حضور داشته باشیم و اقدامات مقدماتی را از کشور ترکیه آغاز کردیم.

مظفری در مورد قیمت این دستگاه، بیان کرد: درحال بررسی قیمت تمام شده این محصول به صورت نهایی هستیم و با افزودن سود معقول بتوانیم آن را با قیمت غیرقابل رقابت به بازار عرضه کنیم. آنچه که مسلم است این است که قیمت این دستگاه با محاسبه سود معقول کمتر از ۵ میلیون تومان خواهد بود.

وی در پایان این گفت و گو اظهار داشت: ایران تنها کشوری در خاورمیانه و غرب آسیا است که توانسته است چنین دستگاه هوشمندی را طراحی و تولید کند.

مهندس امید محمدی نایب رئیس هیات مدیره شرکت «آیسان فراتک امید» که از مخترعان این سیستم بوده است و در این گفت و گو نیز حضور داشت در باره مسائل فنی و مزیت های تکنیکی این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه خارجی به خبرنگاران چنین گفت: طبق تحقیقات دانشگاه آریزونا آمریکا ورود ویروس کرونا به کابین خودروها معمولا ۱۵ دقیقه به طول می انجامد. اما دستگاه هوشمند ما در کمتر از ۵ دقیقه فضای کابین خودرو را از هرگونه ویروسی پاک می کند.

وی افزود: طبق درخواست سازمان ثبت اختراعات مبنی بر نامگذاری این دستگاه شرکت «آیسان فراتک امید» نام کپس (CAPS) را که مخفف دستگاه پاکسازی هوای کابین خودرو است را پیشنهاد کرد که مورد قبول سازمان مذکور قرار گرفت.

محمدی گفت: باتوجه به اینکه خودروهای موجود در ایران هم تولید داخل و هم وارداتی هستند، شرکت ما برای ساخت این دستگاه هوشمند پلت فرم منعطفی را طراحی کرد که در هر دو نوع خودرو (تولید داخل و وارداتی) کاربرد داشته باشد. همچنین با عنایت به اینکه صنایع الکترونیک در کشور ما هنوز پیشرفت های بایسته را ندارد، مع الوصف شرکت «آیسان فراتک امید» تلاش کرد که ۹۵ درصد از قطعات لازم برای ساخت آن را از داخل کشور تهیه و تامین کند و فقط ۵ درصد قطعات و ملزومات آن وارداتی است.

وی اضافه کرد: دستگاه هوشمند ما براساس پدیده تشعشع و تابشی در کمتر از سه دقیقه هوای ورودی به کابین خودرو را از وجود هر گونه ویروسی ازجمله کرونا پاک سازی خواهد کرد.

محمدی اظهار داشت: عمرمفید این دستگاه تفاوت اساسی با مشابه خارجی دارد، زیرا دستگاه های مشابه خارجی حدود ۱۴ هزار کیلومتر عمرمفید دارد درحالی که عمرمفید دستگاه تولید شده در شرکت «آیسان فراتک امید» حدود ۴۰ هزار کیلومتر است.

هوشمند ترین دستگاه ضد ویروس  برای خودرو ساخته شد

باتوجه به اینکه حدود ۶۵ درصد مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و این ناوگان بستر مناسب انتقال بیماری است و در شرایطی که بیشترین آسیب از کرونا را ناوگان حمل و نقل عمومی تاکنون دیده است این اولویت را در نظر گرفته ایم تا سفرها را توسط این ناوگان ایمن سازیم

وی گفت این دستگاه به آسانی قابل نصب در انواع خودرو است و تاثیر منفی در افزایش دمای کابین یا پلت فرم الکتریکی خودروها نخواهد داشت. هدف اصلی ما در گام نخست تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی ها و اتوبوس ها است. باتوجه به اینکه حدود ۶۵ درصد مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و این ناوگان بستر مناسب انتقال بیماری است و در شرایطی که بیشترین آسیب از کرونا را ناوگان حمل و نقل عمومی تاکنون دیده است این اولویت را در نظر گرفته ایم تا سفرها را توسط این ناوگان ایمن سازیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد یکی از مزیت های خوب این دستگاه برخلاف دستگاه های مشابه خارجی که پس از پایان عمرمفید به دور انداخته می شود این است که با کمترین هزینه و با «اورهال» کردن می توان از آن استفاده مجدد کرد. ضمنا دستگاه تولیدی شرکت ما سروصداهای مشابه خارجی در کابین خودروها برای سرنشینان فراهم نمی کند و کاملا بی صدا است. علاوه بر آن مالکان خودرو در ایران معمولا در تعویض فیلترهوای کابین خودرو تنبل هستند، اما با نصب این دستگاه خودروهایشان نیازی به تعویض فیلترهوا هم ندارد.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است