قطعات خودرو

شوخی وزیر با بازار! / با ۲ میلیارد دلار می‌توان خودرو وارد کرد؟

به گزارش قطعات خودرو به نقل از تجارت‌نیوز، رضا فاطمی امین، وزیر صمت از آزادسازی واردات خودرو در پایان اردیبهشت سال آینده خبر داده و گفته به میزان یک تا ٢ میلیارد دلار خودرو وارد کشور می‌شود. از طرف دیگر در بودجه سال آینده، پیش‌بینی شده که ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد شود. آیا با این مبلغ می‌توان ۷۰ هزار خودروی سواری وارد کرد؟

اگر مبنای قیمت ارز وارداتی خودرو دلار بازار آزاد باشد ایران می‌تواند خودروهایی وارد کند که در بازار جهانی بین ۱۹۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار قیمت داشته باشد. این عدد با این فرض است که هیچ هزینه‌ای برای عوارض ورودی و گمرک و هزینه‌های واردات به قیمت نهایی خودرو اضافه نشود.

اگر مبنا قیمت دلار بازار آزاد (حدود ۲۶ هزار تومان) باشد باید گفت ایران انتخاب چندانی ندارد. چون ارزانترین خودروهای بازار جهانی حداقل از قیمت ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار شروع می‌شود.

ارزان‌ترین خودروی تولید سال ۲۰۲۱ در سطح جهان، در کمترین حالت، حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار قیمت دارد و با دلار ۲۶ هزار تومانی، قیمت آن حدود ۳۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

بر این اساس یا ایران انتخاب چندانی برای واردات خودرو ندارد یا اینکه نمی‌تواند ۷۰ هزار خودرو وارد کند.

واردات خودرو، تاثیری بر بازار دارد؟

امرالله امینی، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: این مبلغی که وزیر صمت اعلام کرد با ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری برابر است.

او افزود: اما این میزان واردات مشکلی را برطرف نمی‌کند. زیرا در بازار خودروی کشور تقاضای انباشته شده بسیار زیاد است و معاملاتی که در بازار شکل می‌گیرند نیز جنبه سرمایه‌گذاری دارند.

این کارشناس توضیح داد: مشکلات بازار خودرو با آزادسازی واردات حل نمی‌شود. بلکه تنها افرادی که به دنبال خرید خودروهای خارجی هستند به هدف خود می‌رسند. اما مشکل توده جامعه پابرجا می‌ماند.

امینی ادامه داد: به نظر می‌رسد که این واردات تنها با هدف افزایش درآمد و جلوگیری از کسری بودجه دولت انجام می‌شود نه پاسخگویی تقاضا در بازار خودرو. با آزادسازی واردات نیز نمی‌توان امیدوار بود که خودروهای اقتصادی و برای مصرف عموم مردم جامعه وارد کشور شوند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *