قطعات خودرو

پایان «سال تحصیلی» مجازی و آغاز «هزاران سوال» حقیقی

در جوامع پیشرفته و متمدن و مدرن آموزش‌وپرورش رکن اصلی آموزش ذهن و پرورش روح و یادگیری دانش‌آموزان است. دولت‌ها بیشترین بودجه‌ها را در زمینه آموزش و پرورش و تسهیلات برای دانش ­آموزان، معلمین و کادر آموزشی قرار می‌دهند و این نکته را می‌دانند که هر دلاری که در حوزه آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان هزینه ‌شود در ازای آن صدها دلار پس‌انداز می­شود چراکه دیگر  مجرم یا تبهکار پرورش نمی‌یابد که برای مبارزه با آنان صدها دلار هزینه شود.

در کشور ما دولت‌ها در زمینه آموزش و پرورش هر اندازه که خوب و زیبا حرف زده­اند، بد و زشت عمل کرده­اند. آموزش و پرورش کشور از دهه ۷۰ به این‌سو با روی‌آوردن به ترویج مدارس غیرانتفاعی و پولی و تضعیف مدارس دولتی و نیز تضعیف جایگاه معلمان در جامعه با عنوان‌های مختلف، و نرسیدن به وضعیت مدرنسازی و تجهیز مدارس و  وضعیت حقوق و مسکن و زندگی معلمین و کادر آموزشی، به وضعیت بغرنجی دچار شده است.  کرونا و پیامدهای آموزشی ناشی از آن نیز مشکلاتی را نشان داد که شاید فرصت آمدن دولت جدید، تنها امید و فرصت نجات آموزش و پرورش از آن مشکلات باشد.

عدم اجرای قوانین مصوب برای مدارس در زمینه تجهیز به امکانات مختلف رفاهی، ورزشی، فرهنگی و آموزشی و علاوه بر ندادن حقوق مکفی و عادلانه به فرهنگیان و عدم وجود بسته‌های حمایتی مناسب برای خرید مسکن و خودرو و کالا -تا سطح معیشت فرهنگیان و معلمان در سطح بقیه کشورها شود- باعث شده‌اند تا مدارس دولتی در سطح پایین کیفی و مدارس غیردولتی که وابسته به گرفتن شهریه‌های سنگین هستند، در سطح بالاتری قرار بگیرند. علاوه ‌بر این‌ها کاهش معلمان در مدارس و بحران بازنشستگی درصد بالایی از کادر آموزشی، و عدم استخدام معلم به تعداد کافی که بحران فوق را عمیق‌تر کرده‌است، باعث شده که مدیر و معاونین نیز ساعت تدریس داشته باشند که همه این موارد نشانگر بی ­برنامگی شدید و ضعف برنامه­ ریزی در آموزش و پرورش است.

علاوه بر آن، بحران اجتماعی و اقتصادی دهه اخیر که به کوچک‌تر شدن سفره مردم و وخیم شدن وضع اقتصادی و اجتماعی کشور منجر شده‌است، نیز باعث شده که شکاف‌های آموزشی بیش‌از پیش‌خود را نمایان سازد. علاوه بر آن بحران کرونا و نیاز به آموزش مجازی هم نشان داد که حتی در بهترین حالت بازهم بیشتر از ۲۰ درصد دانش‌آموزان امکانی برای دستیابی به شبکه مجازی و داشتن گوشی همراه ساده ­ای را نداشته­ اند. این بحران‌ها برای دولت آینده درس‌های عبرت فراوانی با خود دارد که مهمترین آن لزوم داشتن برنامه­ ای دقیق و درست در زمینه آموزش ­و­پرورش است.

تجهیز امکانات آموزشی، فرهنگی، ورزشی و رفاهی مدارس متناسب با مدرن‌ترین امکانات و به­ روزترین شیوه‌های جهان، افزایش حقوق معلمین به سطح مناسب­ شاًن و جایگاه آنان، داشتن برنامه برای پرداخت بسته‌های حمایتی برای خرید مسکن، خودرو و کالا و …. برای قشر فرهنگی، استفاده بیشتر و درست ­تر از مشاورین روانشناسی و مددکاران اجتماعی در مدارس برای حمایت روحی و روانی و اجتماعی، و پیگیری وضع دانش‌آموزان بی ­بضاعت و فقیر- که به‌خاطر نیاز خانواده یا اعتیاد اولیا درس را رها کرده ­اند- باید سرلوحه برنامه­ های دولت آینده در حوزه آموزش و پرورش قرار گیرد.

در پایان باید یادآوری کرد که ادامه سیاست‌هایی که باعث ترویج مدارس غیرانتفاعی و پولی و تضعیف مدارس دولتی گردیده، و نیز پیامدهای آن که تضعیف جایگاه آموزش و کاستن از شاًن معلمین در جامعه بوده است، باید به پایان برسد و برای این کار نیاز به یک دولت با برنامه، مصمم و عملگرا می­باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *