قطعات خودرو

پیشنهاد وسوسه‌انگیز ایران به عربستان

چهارشنبه 27 سپتامبر اویل پرایس در گزارشی، خبر از  پیشنهاد هم‌کاری وسوسه‌کننده‌ی ایران به عربستان به منظور  آموزش تعداد قابل توجهی ( 600 نفر)  از دانشمندان هسته‌ای عربستان را منتشر کرد.  پیشنهادی که از دید این رسانه عربی می‌تواند در عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی بسیار اثرگذار باشد  اگرچه این خبر تکذیب شد اما می‌توان به جنس توقعات در افکار رسانه‌‌ها پس از گسترش روابط ایران و عربستان پی برد.

با وجود احتمال زیاد همکاری بین ایران و عربستان در حوزه پتروشیمی به همان میزان، احتمال اندک همکاری در حوزه هسته‌ای میان دو کشور وجود دارد منشا این مساله  به دلیل این است که بُعد نظامی و امنیتی غنی‌سازی  بر بُعد پزشکی آن از دید کشورها و رقبای هسته‌ای برجسته‌تر است بنابراین به طور واضح می‌توان نتیجه گرفت که امکان همکاری در زمینه‌های گردشگری، پتروشیمی و صنایع معدنی بسیار بیشتر از امکان هم‌کاری در زمینه‌های نظامی و امنیتی لااقل در این برهه زمانی از روابط بین دو کشور است.

لازم به ذکر است که با انتشار خبر همکاری ایران و عربستان امکان‌سنجی برای هم‌افزایی بیشتر دو کشور در زمینه‌های مختلف قابل پیش‌بینی شده است البته محدودیتها و عناصر دیگری از جمله کارشکنی امریکا در همکاریهای بیشتر دو کشور دخیل است.

وقتی در هفته گذشته خبر همکاری بین ایران و عربستان در زمینه‌های هسته‌ای و پتروشیمی منتشر شد، گمانه‌زنی‌ها برای هم‌افزایی‌های اقتصادی میان دو کشور، در  محافل رسانه‌ای رونق گرفت. البته این همکاری‌ها  طی هفت ماه گذشته و در پی برقراری مجدد روابط دیپلماتیک دو کشور با شیب ملایم در حال رشد و گسترش مطلوب  است.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *