قطعات خودرو

پیشکسوت بازار لوازم یدکی مطرح کرد؛کسانی امروز بر مصدر امور هستند اطلاع چندانی از بازار ندارند

کارتان  را از کی شروع کردید؟

من از سال 1359 در بازار لوازم یدکی شروع به کار کردم. اما با این سابقه کاری حاضرم مغازه را جمع کنم و تغییر شغل دهم. باور کنید کم آورده‌ام.

در شروع کار چه مشکلاتی داشتید؟

در شروع کارهیچ مشکلی نداشتم .همه اجناس و قطعات به موقع وارد بازار می‌شد و فروشندگان دغدغه کمبود جنس و فروش آن را نداشتند اما حالا وضعیت بازار روز به روز بدتر می‌شود.

دلیل بدتر شدن وضعیت بازار چیست

سرعت تغییر قیمت‌ها روی بازار تاثیر منفی گذاشته است. به عنوان مثال روی بسته روغن هیدرولیک ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان درج شده اما من ۴۰ هزار تومان می‌فروشم. امروز بازار رفتم، فروشنده گفت: روی این روغن  ۵۶ هزار تومان قیمت خورده است.

به نظر شما بازار آن روزها  چه فرقی با بازار امروز داشت؟

در گذشته زمانی که برای خرید به بازار می‌رفتم همسرم در مغازه می‌ماند. آن روزها در روز ۷۰ هزار تومان فروش داشتم، اما نسبت به الان خیلی جلوتر بودم و زندگی‌ام به راحتی می‌گذشت. مهم‌تراز آن سرحال و خوشحال بودم. امروزمتاسفانه هرچقدر می‌فروشیم بازهم کم می‌آوریم. به عنوان مثال وقتی من یا همکارانم به اداره مالیات مراجعه می‌کنیم می‌گویندهمه اجناس گران شده و تورم وجود دارد بنابراین مالیات را هم باید بیشتر بدهید. آنها صدای من و همکارانم را نمی‌شنوند، کاسب از کجا باید بیاورد و مالیات بیشتری بدهد؟ متاسفانه درکشور ما افرادی سرکار هستند که اطلاعات کمی دارند و از شرایط موجود و وضعیت بازار و مشکلات کسبه سر درنمی‌آورند.

آیا ورود فناوری و تکنولوژی درحرفه شما تاثیر دارد؟

واقعیت این است در زمان قدیم که همه چیز را روی کاغذ می‌نوشتیم و تمام حساب کتاب‌ها دستی نوشته می‌شد به همه این ابزارها و فناوری‌های جدید می‌ارزید. می دانید چرا؟ اگر کسی حرف می‌زد، حرف‌ او سند بود و دیگران گفته‌ها و حرف او را می‌خریدند. اما حالا قسم هم می‌خوریم، حرف ما را نمی‌خرند. اعتمادها از بین رفته است.

این روزها وضعیت بازار بسیار خراب است. به عنوان مثال من قطعه ای را ساعت ۹ صبح قیمت کرده‌ام با قیمت بعد از ظهر۷۰ هزار تومان فرق می‌کند.

یک فروشنده لوازم یدکی باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

فروشنده باید قطعات را بشناسد. اگرکسی برای خرید لنت مراجعه کرد فروشنده حداقل باید بداند لنت یا واتر پمپ درکدام قسمت ماشین قرار دارد. به عنوان مثال اگرمشتری گفت ماشین من ۲۰۶ تیپ ۵ است و واتر پمپ می‌خواهم، فروشنده باید اطلاعات کافی داشته باشد. اما متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کسبه که تازه وارد بازار کار شده‌اند اطلاعات تخصصی ندارند.

 شما چگونه کار را یاد گرفتید؟

 من سال‌ها  استاد کار اداره برق بودم. این مغازه را هم خریده بودم و پسرم اینجا کارمی‌کرد. سال ۶۵ از اداره برق استعفا دادم  وخودم هم در مغازه مشغول به کار شدم  و به مرورکار را یاد گرفتم. البته من از۱۶ سالگی پشت ماشین می‌نشستم و وقتی ماشین خراب می‌شد جرات و جسارت داشتم و موتور را پایین می‌آوردم و جمع می‌کردم.

رسته شغلی شما چیست ؟

رسته شغلی من فروش لوازم یدکی سبک است و درکنار آن مکانیک ماشین‌های سبک  هستم.

بازار قدیم و جدید چه فرقی کرده است؟

در گذشته بازار لوازم یدکی حساب کتاب داشت. اجناس به موقع و به تعداد زیاد وارد یا تولید می‌شد و در زمان بندی مشخص به بازارعرضه می‌شد و در اختیارمشتریان قرار می‌گرفت. در گذشته قیمت‌ها متعادل بود اما در حال حاضر قیمت ها ظرف یک ساعت تغییرمی‌کند.

چه باید کرد تا این اتفاقات نیفتد؟

به نظرمن هیچ کاری نمی‌توان کرد.عده‌ای می‌گویند وضعیت بازار وابسته به نوسانات دلار است اما در واقعیت می‌بینیم نرخ دلارچه بالا برود و چه پایین بیاید وضعیت فرق نمی‌کند.

عملکرد اتحادیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اتحادیه برای اعضای صنف کاری نمی‌کند. کار اتحادیه فقط دادن جواز است.البته  وظیفه ندارد که قیمت‌ها را کنترل کند و روی اجناس و قطعات قیمت بگذارد.

به نظر شما اگردر گذشته مشکلی بین کاسب‌ها پیش می‌آمد اتحادیه پادرمیانی می‌کرد؟

 بله؛ در گذشته اگرمشکلی برای اعضای صنف پیش می‌آمد اتحادیه مشکل را حل می‌کرد. اما درحال حاضر بعید می‌دانم اتحادیه در این امور وارد شود.

ازبرگزاری انتخابات خبر دارید؟

خیر؛ تا این لحظه اطلاعی از تاریخ انتخابات اتحادیه ندارم و نمی‌دانم چه کسانی کاندید شده‌اند. البته در دوره‌های قبلی اطلاع رسانی می‌شد و ما هم رای می‌دادیم.

حسین گودرزی ۶۷ ساله از پیشکسوتان بازار لوازم یدکی در بازار تهرانپارس فعالیت می‌کند.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *