قطعات خودرو

پیش‌ بینی های مدیرعامل رنو برای سال جدید میلادی

به گزارش «قطعات خودرو»:تصویب استانداردهای سختگیرانه ‌تر توسط اتحادیه ‌اروپا برای کاهش آلاینده ‌ها و همچنین ادغام اصلی ‌ترین رقیب رنو یعنی PSA با فیات-کرایسلر این گروه خودروسازی فرانسوی را با چالش ‌های جدی مواجه کرده است

رنو روز جمعه اعلام کرد همچنان درحال مبارزه با آثار منفی به‌جامانده از همه‌گیری کرونا، از جمله کمبود مواد نیمه ‌رساناست که می‌تواند این خودروساز فرانسوی را برای یک سال دیگر نیز دچار مشکل کند. براساس گزارشی که رنو منتشر کرده، در سال 2020 این شرکت با ضرری معادل 9.7 میلیارد دلار مواجه شده است و وضعیت ناخوشایند بازار نیز سبب شد طی روزهای اخیر ارزش سهام آن افت پنج‌درصدی را تجربه کند. 

لوکا دمیو، مدیرعامل رنو درجمع خبرنگاران اعلام کرد: «ما در میانه نبردی سخت برای مدیریت چالش‌هایی هستیم که طی سال جاری زنجیره تامین و قطعات مورد نیاز پیش‌رویمان قرار داده‌اند و این‌ها همگی آسیب‌های جانبی همه‌گیری کرونا هستند. ما بدون‌شک با سالی بسیار بی‌ثبات مواجهیم.»  

چشم‌ اندازی مبهم

دمیو که از ژوئیه گذشته مدیریت رنو را برعهده گرفته به‌دنبال راه‌هایی برای افزایش سودآوری و فروش در شرکت رنو و همچنین کاهش هزینه‌هاست. مجموعه اقدامات او در نیمه دوم سال 2020 منجر به‌بروز نشانه‌هایی از بهبود در وضعیت این خودروساز فرانسوی شد. 

این گروه خودروساز برای سال جاری میلادی هیچ چشم‌انداز مشخصی را اعلام نکرده؛ هرچند گفته است شاید بتواند زودتر از موعد، یعنی درنهایت تا دسامبر 2021 به‌هدف کاهش دو میلیون‌یورویی هزینه‌ها برسد که قرار بود تا سال 2023 به‌آن دست یابد. 

هرچند پیش‌تر مدیران رنو از رسیدن این شرکت به‌سودآوری در نیمه دوم سال 2021 ابراز اطمینان کرده بودند، اما این‌که درحال حاضر بازار خودرو از شفافیت چندانی برخوردار نیست، تحقق پیش‌بینی‌های آن‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. 

رنو در بیانیه‌ای اعلام کرده که گرچه تمرکز خود را روی بهبود وضعیت گذاشته، اما در اوایل سال جاری نیز همچنان با کاهش سفارش‌ها مواجه بوده است. زیرا محدودیت‌های مربوط به‌همه‌گیری کرونا همچنان در برخی کشورها برقرار است. 

فائق آمدن بر چالش ‌ها 

تصویب استانداردهای سختگیرانه‌تر توسط اتحادیه‌اروپا برای کاهش آلاینده‌ها و همچنین ادغام اصلی‌ترین رقیب رنو یعنی PSA با فیات-کرایسلر، این خودروساز فرانسوی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است و سال گذشته صنعت‌خودرو جهان با دشواری‌های فراوانی مواجه شد؛ اما بهبود اندک در فروش خودروهای لوکس در چین به‌شرکت‌هایی مانند فولکس‌واگن و دایملر کمک کرد تا از دل طوفان به‌سلامت بگذرند. 

اما در ماه‌های اخیر کمپانی‌های خودروسازی با مشکل کمبود قطعات نیمه‌هادی مواجه شده‌اند که این امر توقف تولید اجبـــاری را درنقاط مختلف جهــــان رقم زده است.

دمیو در گفت‌وگو با تحلیل‌گران بازار، با اشاره به‌این‌که مشکل کمبود چیپ‌های مورد نیاز در نیمه دوم سال برطرف خواهد شد، گفت: «آغاز سال میلادی جدید با نشانه‌هایی از ضعف همراه شده است و ما اقدامـــات لازم را انجام داده‌ایم تا بتوانیم چالش‌ها را پیش‌بینی کنیم و بـــر آن‌ها فائق آییم.» براساس پیش‌بینی‌های رنو کمبود چیپ‌ می‌تواند در سال جاری منجر به‌کاهش تولید 100 هزار دستگاه خودرو شود. 

بهبود تدریجی 

گروه رنو در سال 2019 نیز ضررهای مالی را تجربه کرده بود؛ اما درسال 2020 با شروع قرنطینه به‌منظور مبارزه با همه‌گیری کرونا با بحران جدی مواجه شد. 

تحلیل‌گران موسسه ریفینتیو ضرری 7.4 میلیارد یورویی را برای سال 2020 رنو پیش‌بینی کرده بودند و این گروه نیز در نهایت برای سال 2020 نقدینگی آزاد منفی را گزارش داد. 

بازداشت کارلوس گون، مدیرعامل رنو و کسی که رهبری ائتلاف رنو و نیسان را برعهده داشت، این دو خودروساز را با مشکلات جدی مواجه کرد. 

لوکا دمیو برای نشان دادن آن‌که طرفین ائتلاف درحال تلاش برای بهبود ائتلاف خود هستند، به‌خبرنگاران گفت که رنو و نیسان در هفته‌ها یا ماه‌های آتی از محصولاتی که قرار است به‌صورت مشترک تولید کنند، رونمایی خواهند کرد. 

رنو اخیرا شروع به‌افزایش قیمت برخی مدل‌هایش کرده و سود عملیاتی این شرکت نیز که به‌طور کلی در سال 2020 منفی بود، در شش ماهه دوم این سال روندی رو به‌بهبود داشته و توانسته است به‌رقم 866 میلیون‌یورو یا 3.5 درصد از درآمدها برسد.

به‌گفته تحلیل‌گران بازار عملکرد رنو در نیمه دوم سال گذشته بهتر از پیش‌بینی‌های آن‌ها بوده و اگرچه فروش محصولات رنو همچنان نزولی بوده، اما با نرخی کندتر کاهش یافته است.

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است