قطعات خودرو

کارگشا نبودن بسته‌های حمایتی برای رفع مشکل های اصناف

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: بسته‌های حمایتی که قرار شد برای جبران خسارت‌های حوزه‌های اقتصادی داده شود، حدود ۴۰هزار میلیارد برای کل کشور در نظر گرفته شد که برای هر استان میزان آن مشخص بود، ولی متأسفانه شرایطی که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده است، خیلی مناسب صنوف خسارت‌دیده نبود.

بنانژاد تصریح کرد: این تسهیلات بانکی که به‌صورت وام با سود ۱۲درصد است، باعث شد از بسته‌های حمایتی استقبالی نشود، به‌طوری‌که آماری که از سراسر کشور داریم، می‌گوید حدود ۷درصد کل این‌ها جذب شده است. در استان ما در حوزه اصناف حدود ۲۰۰میلیارد تومان جذب شد و تقاضا برای بسته‌های حمایتی صورت گرفت، به‌طوری‌که بودجه درنظرگرفته‌شده در بحث بسته‌های حمایتی حدود ۲۸۰۰میلیارد تومان بود که به‌دلیل شرایط سخت دریافت آن، متقاضی چندانی نداشت.

وی با بیان اینکه بسته‌های حمایتی اصناف با خسارت واحدها متناسب نیست، افزود: همین درصد سودی که برای وام‌ها در نظر گرفته شده بود، تقاضا برای دریافت این وام‌ها را کم کرده بود. تسهیلاتی که در حوزه‌های تأمین اجتماعی و مالیاتی داده شده بود، فقط در ارائه مهلت خلاصه شد و بحث‌های بخشودگی در آن دیده نشده بود.

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: درمجموع آن‌چنان که فکر می‌کنیم بسته‌های حمایتی برای اصناف و رفع مشکلاتشان کارگشا نبوده است. در آبان۹۹ که زمان ارائه این بسته‌ها به پایان رسید و به‌تازگی که دوباره این بسته حمایتی مطرح شده است، بازهم به‌نظر از آن استقبال نمی‌شود. متأسفانه منابع دولت محدود است و درعمل اگر ما پیشنهادی برای ارائه درست این تسهیلات بدهیم، خواه‌ناخواه انجام نمی‌شود، باتوجه‌به اینکه پیشنهادهایی برای این بسته در نظر گرفته بودیم که با خسارت‌های اصناف در مدت این تعطیلی‌ها متناسب بود.

بنانژاد تأکید کرد: حوزه اصناف در این مدت خیلی خسارت دیده است. در بخش تولید مواردی داشتیم که حتی در زمان کرونا کارشان بیشتر هم شد، اما در حوزه اصناف که بخش توزیع بودند، تعطیلی‌ها و رکود حاکم در بازار در همین ماه‌های ابتدایی۱۴۰۰ آن‌ها را بسیار متضرر کرده است.
منبع: اتاق اصناف ایران

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *