قطعات خودرو

گذر موقت

شکاف طبقاتی یا گسل اجتماعی، تهدید بالفعل برای جامعه امروز ایران
دنیا گذرگاهی است که هنوز انسان راهی برای باقی ماندن ابدی در آن نیافته است.

اما پلاک گذر موقت روی خودروهای لوکس راهی برای ارضاء حس اشرافی‌گری بعضی هموطنان است. نگاه اجتماعی به پدیده اشرافی‌گری و مصادیق آن کاری درخور توجه است. حاکمیت در توسعه فرهنگی جامعه باید انحرافات اجتماعی و هنجارهای قابل قبول و نامناسب را مدیریت کند.
در سال 1393 ورود خودروهای خاص و قدرتمند شش یا هشت‌سیلندر به کشور ممنوع شد. از سال 1397 نیز ورود هرنوع خودرو خارجی به کشور ممنوع شد.
این ممنوعیت‌ها باعث افزایش بی اندازه و خارج از تصور قیمت خودروهای خارجی گردید. افزایش نرخ ارز نیز این افزایش قیمت ها را تشدید کرد. به طورطبیعی چنین افزایشی هایی کالاهای مربوطه را تبدیل به سرمایه و موجب ایجاد بازار انحصاری می‌شود.


فساد اولین ثمره چنین وضعیتی است که ثبت سفارش‌های شبانه در سازمان توسعه صادرات از نمونه‌های بارز آن بود.
اما موضوع خودروهای گذرموقت پدیده ای است که گرچه قدمت زیادی دارد اما الان شکل جدیدی به خود گرفته است. بدنیست بدانیم حد فاصل سال‌های ١٣٨٠ تا ۱۳۸۴ شاهد ورود و تردد گسترده خودروهای گذرموقت درسطح ‌کشور بودیم.این موضوع بعد از آزادسازی واردات خودرو تا حدی کمرنگ شد و طی سال‌های ١٣٨٨ تا ١٣٩٤ به‌کمترین میزان خود رسید. اما بعد ازممنوعیت دوباره واردات خودرو درسال ١٣٩٧ و همچنین افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو به‌ویژه خودروهای وارداتی، شاهد تردد خودروهای گذرموقت بیش‌تر از پیش در سطح خیابان‌ها هستیم. بخصوص طی سال جاری ورود خودروهای گذرموقت به‌اوج خود رسیده است.

جلب توجه به سفرهای ماجراجویانه

مستندهای تلویزیونی که اغلب برای معرفی جاذبه های گردشگری مناطق مختلف ایران تهیه شده است. هم‌چنین شبکه های اجتماعی خصوصاً اینستاگرام موجب باب شدن سفرهای آفرودی شده است.
کویرنوردی ، سفر به مناطق جنگلی ونقاط کوهستانی، تقاضا برای خرید خودروهای SUV را به شدت افزایش داده است.
خودروهای مناسب آفرود ارزان‌قیمت، با تقاضای بیش‌تری در سطح بازار مواجه شده‌اند. درنتیجه این روزها قیمت خودروهای آفرود قدیمی نیز رو به‌صعود است و نسبت به‌گذشته بسیار گرانتر شده اند.
خودروهایی که به سمت اقساط شدن می‌رفتند؛ حالا محبوب شده اند.
خودروهایی همچون نیسان پاترول، نیسان رونیز، لندکروزها و پاجروهای قدیمی، حتی سیمرغ، دوج و جیبپ ها از این دسته محسوب می‌شوند.

محبوبیت ون های 60 ساله

از طرفی ون ها نیز به دلیل تبدیل شدن به مغازهای سیار یا کمپر های مسافرتی نیز پر متقاضی شده اند.

فهرست مطالب

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *