قطعات خودرو

20 درصد کاهش مصرف بنزین چقدر اهمیت دارد؟

 گفتگوی «قطعات خودرو» با مخترعی که از مسئولان ناامید شده است؛

سرنوشت مبهم اختراعی که به کاهش 20 درصدی سوخت می انجامد.

داستان ازجایی شروع شد که متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با طراحی در فیلترهای خودرو موفق شدند ضمن کاهش آلودگی خودرو، میزان مصرف سوخت را هم کاهش دهند.

سید مهدی موسوی نژادیان  با بیان این مطلب می‌گوید: از آنجایی که 80 درصد آلایندگی در شهرهای بزرگ مربوط به وسایل نقلیه است موفق به ساخت ماده‌ای شده‌ایم که در به‌سوزی و کاهش آلایندگی موتور خودروها نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی افزود: ما یک مجموعه علمی و تحقیقی هستیم که در سال 1386 روی مقوله انرژی بنیادین کار کردیم و متوجه ‌شدیم که گیاه آزولا که در تالاب انزلی رشد می‌کند نوعی از انرژی بنیادین را ساطع  می‌کند که با علامت اختصاری (GE) شناخته می‌شود و این انرژی مازاد می‌تواند خیلی کمک کند. در شروع کار فکر کردیم با این انرژی چکار می‌توانیم انجام دهیم؟

کار پیچیده‌ای بود چرا که هیچ مقاله علمی در دنیا وجود نداشت. خودم تنها بودم. فقط سعی می‌کردم با این انرژی آزاد بتوانم دردی از بشر را دوا کند. بنابراین در 2 مقوله از آن استفاده کردیم

1-خوراک دام که مربوط به بحث ما نیست  

2- در سوخت یا هیدرو‌کربن‌ها در اتومبیل‌ها  بود و هر دوی این اختراع‌ها ثبت شد.

به این معنی که از گیاه آزولا توانستیم اضافه انرژی را به دست بیاوریم.انرژی حاصله را در هیدرو‌کربن‌ها به کار بیریم. یکی از کاربردهای این کالری اضافه را در هیدروکربن‌ها اجرایی کردیم و ازسطح فیلترهوای خودرو به عنوان میزبان برای ماده بنیادین خود استفاده کردیم به این صورت که ماده را به سطح بیرونی فیلتر اسپری می‌کنیم. بسته به حجم موتور این میزان متغیر خواهد بود.

از آنجائی‌که اپری کردن روی فیلتر هوا به آسانی قابل انجام نیست؛ این ماده را تبدیل به قرص 15 گرمی کردیم. این قرص روی هواکش خودرو نصب می‌شود و به آسانی باعث کاهش سوخت می‌‌گردد.این کاهش روی کامپیوتر خودروها قابل مشاهده است.

موسوی در پاسخ  به این سوال که چه ویژگی‌هایی این محصول را از محصولات مشابه متمایز می‌کند؟

می‌گوید: این محصول  باعث حدود 30 درصد افزایش قدرت موتور و افزایش گشتاور و 20 درصد کاهش سوخت و کاهش تولید آلاینده‌ها می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه این ماده همه تائیدیه‌ها را گرفته می‌گوید:

این ماده استانداردهای کشور و ایزو دارد و ماده اصلی که ماده‌ای بنیادین است در زمینه اضافه کالری از دانشگاه تهران تائیدیه گرفته است. کاربرد این محصول فقط  درفیلتر خودروها نیست علاوه بر استفاده در همه فیلترهای دستگاه‌های صنعتی، صورت‌های متعددی از این ماده را نیز تولید کرده‌ایم. یک نوع در ماده سوختنی مخلوط می‌شود. نوعی دیگر در کریدورهوا مانند یک ماده چرب قرار می‌گیرد و در نهایت استفاده از کامپوست این محصول را از نظر زیست محیطی مقرون به صرفه کرده است.

کاهش 20 درصدی آلایندگی موتور و مصرف سوخت

فیلترسینک نخستین بار به همت متخصصان جوان کشورمان طراحی و تولید شده و در آزمایش های مختلف موفق عمل کرده است این فیلتر با به‌سوزی سوخت و اکسیداسیون مناسب در هنگام احتراق باعث کاهش 20 درصدی آلایندگی موتور و مصرف سوخت می‌شود. افزایش شتاب خودرو و ارتقای 30 درصدی قدرت موتور از مزایای این فیلتر هواست.

سرنوشت مبهم اختراعی که به کاهش 20 درصدی سوخت می‌انجامد

آنچه  از گفته‌های مخترع  برمی‌آید به این نتیجه می‌رسیم که سرنوشت این اختراع هم مانند ده‌ها اختراع بومی دیگر مبهم است. نمی دانیم برای تولید انبوه آ« کاری صورت می‌گیرد یا در آینده‌ای نزدیک با بی‌اعتنایی مسئولان گرد فراموشی بر آن می‌نشیند. تیم مخترعان به حدی ناامید شده اند که یا باید قید اختراع خود را بزنند یا شوربختانه به کشورهایی که قدر وقیمت اختراع را می‌دانند؛ مهاجرت می‌کنند.


این محصول در سال 1391 برای استفاده در وسایل نقلیه موتوری به شماره اختراع ۷۳۲۸۱ ثبت شده و در ۱۹ خردادماه 1399 نیز تائیدیه سازمان ملی استاندارد ایران را دریافت کرده است.

ایرانی‌ام وبه ایرانی بودنم افتخار می‌کنم

سیدمهدی موسوی نژادیان

موسوی نژادیان می گوید: این محصول ایرانی که برای اولین بار در جهان تهیه شده هیچ نمونه مشابه خارجی ندارد و می‌تواند مصرف انرژی وسایل نقلیه موتوری، همچنین میزان آلایندگی‌ها را تا ۲۵ کاهش دهد. ماندگاری آن در خودرو بین ۱۰ تا ۲۰ هزار کیلومتر و در موتورسیکلت تا 8 هزار کیلومتراست.

وی با اشاره به اینکه این محصول تریپل اِی نام دارد، گفت: درحال حاضر به تهیه و تولید آن به صورت انفرادی مشغول هستم. من ایرانی‌ام و به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم اما در حالی که بیشتر مسئولان و نمایندگان مجلس از این اختراع خبر دارند؛ متاسفانه حمایت نمی‌کنند. شاید افرادی که از واردات بنزین یا فروش آن سود می‌برند؛ مانع می‌شوند.

آیا به خودروسازان هم مراجعه کردید؟

چندین بار با دو شرکت خودروساز داخلی  مذاکره کرده‌ام اما  نتیجه‌ای نگرفته‌ام.
موسوی نژادیان می گوید: من 51 ساله‌ام مانند جوانان کم سن وسال نیاز به تشویق نامه مسئولان ندارم. هرگز از دولت تقاضای وام یا تسهیلات نکرده‌ام. محصول را خودم به تولید انبوه هم رسانده‌ام اما کاش مسئولان برای منافع ملی و کاهش قابل توجه مصرف انرژی و کاهش آلایندگی در خودروها توجه کنند.

موسوی نژادیان با اشاره به اینکه متاسفانه این تولید در کشور هیچ بازخوردی نداشت می‌گوید:  با توجه به اینکه  تکنولوژی این اختراع در دنیا  وجود ندارد اما مسئولان کشور توجهی نکردند. از طرفی برخی افراد ادعای اختراعی را در فضای مجازی اعلام می‌کنند که مبنای علمی ندارد اما چون سرو صدا کردن در شبکه‌های مجازی را بلدند. مردم دیر باور شده‌اند بنابراین اگر فرد دیگری واقعا اختراعی کرده باشد؛ کسی باور نمی‌کند.

وی ادامه می دهد: مسئله تحصیلات من هم موردی بود که باعث شد این اختراع جدی گرفته نشود. من دیپلم برق دارم و به داشتن آن افتخار می‌کنم و به عمد هم همه جا می‌گویم که اخرین مدرک تحصیلی من دیپلم برق است؛ چرا که معتقدم که نبوغ اصلا ربطی به تحصیلات دانشگاهی ندارد.

وی در پایان می‌گوید: کاش مسئولان مرگ هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا را جدی بگیرند و از محصولاتی که برای کاهش آلاینده‌ها توسط هر شخص یا شرکت دانش‌بنیان  تولید می‌شود پیش از اینکه امتیازش را کشورهای  دیگربگیرند، حمایت کنند!

آخرین اخبار

» گروه نشریات هفت اقلیم هنر

» با ما در ارتباط باشید

میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است