قطعات خودرو

صادرات قیر، شغل دوم خودروسازان؟!

پس از ابلاغ بخشنامه وزارت صمت به تولیدکنندگان مبنی بر بازنگری منابع تامین ارز، خبرها  حاکی از آن است که یک لیست صادرات در اختیار خودروسازان قرار گرفته است. بنابر، این لیست کالاهایی مانند قیر، فلزات، مواد معدنی، خشکبار در دستور کار صادرات خودروسازان قرار گرفته است  تا بخشی از ارز لازم  برای واردات قطعات خود تامین گردد به عبارت دیگر شرکتهای خودروساز از این به بعد تبدیل  به شرکتهای  صادر کننده قیر و دیگر محصولات درون لیست ابلاغی می‌شوند و البته  محمدعلی تیموری، مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، صحت این خبر را در گفتگو با خبرگزاری ایسنا تایید کرده است و در گلایه‌ای از این فرآیند بیان کرده‌اند: «خودروسازان تنها مجبور به صادرات قیر نشده بودند که حالا باید آن را هم یاد بگیرند.» این گلایه، اشاره به لیست ابلاغی کالاهای صادراتی دارد که با عنوان «بازنگری محل تامین ارز»  صورت گرفته است.

 

بند 8 حاشیه‌ساز!

وقتی آیین‌نامه واردات خودرو مصوب شد یک بند از آن، محل اختلاف بین گروههای مختلف بود. بند 8 حاشیه‌ساز! که واردات خودرو را منوط به انتقال فناوری می‌کرد به عبارت دیگر و در پی این بند از آیین‌نامه انحصار واردات در دست خودروسازان است چون انتقال فناوری نیاز به خط تولید دارد و به غیر از خودروسازها از توان دیگران خارج است و نهایتا با اعلام لیست وارد کنندگان خودرو صحت این تحلیل تایید شد.

این انحصاری کردن واردات خودرو در صورتی بود که خودروسازان داخلی، ارز برای واردات نداشتند چون در عمل صادرات خودرو ندارند و البته با مشکل تامین ارز هم برای واردات  قطعات مورد نیاز خود مواجه بودند که  بعد از مسدود شدن دریافت ارز نیمایی از سمت وزارت صمت تنها راه موجود برای شرکتهای خودروساز صادرات قیر و کالاهای دیگر است.

لازم به ذکر است که بسیاری از تصمیمات دور از انتظار  در صنعت خودروسازی را می‌توان ناشی از سیاستهای ناکارآمد خودرویی دانست اما ماجرا صورت دیگری هم دارد در سالهای گذشته که صنعت خودروسازی سودآور بود حتی در آن زمان منافع مالی برای خرید یا ارتقاء تجهیزات صرف نمی‌شد بلکه سود خوروسازان برای خرید ملک و کارهای متفرقه دیگر صرف می‌شد  به عبارت دیگر خودروسازان از گذشته دارای شغل دوم بودند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *