قطعات خودرو

جریمه آلایندگی و معاینه فنی چقدر است؟

pollution from the exhaust of cars in the city in the winter. Smoke from cars on a cold winter day

به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، بیش از یک دهه است که برگه معاینه فنی، به یکی از الزامات هر خودرو تبدیل شده است. خودروهای سواری با عمر بیشتر از پنج سال، ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند. برگه معاینه فنی یکی از مدارک الزامی همراه خودرو به حساب می‌آید و در اختیار نداشتن آن، شما را با جریمه پلیس روبرو خواهد کرد.

 

بخش قابل توجهی از آزمون‌های معاینه فنی خودرو به بررسی میزان آلایندگی خودرو می‌پردازد. به همین دلیل است که خودروسازان موظف هستند تا در بازه‌های زمانی تعیین شده، استاندارد عدم آلایندگی اتومبیل خود را ارتقا دهند.

 

برای مثال اگر به مشخصات تارا نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که استاندارد عدم آلایندگی این خودرو یورو 5 است در حالی خودروهای قبلی ایران خودرو با استاندارد عدم آلایندگی یورو 4 به دست مشتریان می‌رسیدند. با این حال معاینه فنی چیست و جریمه به همراه نداشتن آن چقدر است؟ با ما همراه باشید تا این مساله را به صورت کامل بررسی کنیم.

 

 

 

معاینه فنی خودرو چیست

 

 

معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی خودرو شامل مجموعه‌ای از تست‌ها است که سلامت فنی خودرو را مورد آزمون قرار می‌دهند. این تست‌ها از چراغ‌های خودرو آغاز می‌شوند. در ادامه این تست‌ها با فرمان و جلوبندی خودرو ادامه می‌یابد. همچنین سیستم تعلیق خودرو در این تست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند. در نهایت نوبت به سنجش آلایندگی خودرو می‌رسد. در صورتی که یک خودرو بتواند تمامی این تست‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد، موفق به دریافت گواهی معاینه فنی به مدت یک‌سال خواهد شد.

 

 

رد شدن در تست‌های معاینه فنی، مشکلات فنی خودرو شما را آشکار می‌کنند. بنابراین شما به عنوان مالک بایستی مشکلات فنی خودرو را برطرف نمایید و مجددا برای دریافت آن اقدام نمایید.

 

 

علاوه بر معاینه فنی عادی، نوع دیگر از این تست‌ها به نام معاینه فنی برتر معرفی شده است. معاینه فنی برتر تفاوت چندانی با معاینه فنی عادی ندارد، به جز آن‌که تست‌های مربوط به آلایندگی سختگیرانه‌تری دارد. این تست‌ها در دورهای پایین و بالا انجام می‌شوند تا آلایندگی موتور را در هر دور بررسی کنند. خودروهایی که موفق به کسب درجه معاینه فنی برتر شوند، امتیازات بیشتری دریافت می‌کنند و قادر به تردد در منطقه‌های خاص هستند یا تخفیف خرید طرح ترافیک دریافت می‌کنند.

 

جریمه نداشتن معاینه فنی چقدر است؟

 

 

جریمه نداشتن معاینه فنی چقدر است؟

اکنون که با معاینه فنی آشنا شدید، نوبت بررسی جریمه نداشتن معاینه فنی می‌رسد. جریمه نداشتن معاینه فنی 50 هزار تومان است. البته این جریمه به صورت روزانه محاسبه می‌شود. بنابراین از زمانی که شما تحت نظارت دوربین‌های کنترل شهری قرار بگیرید، به صورت روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شوید تا زمانی که معاینه فنی دریافت کنید.

 

 

برای مثال اگر خودرو شما فاقد معاینه فنی باشد و طی روز بارها از روبروی دوربین نظارت ترافیک عبور کنید، تنها یکبار جریمه خواهید شد. با این حال اگر طی روز دوم همچنان اتومبیل شما فاقد معاینه فنی باشد و بازهم از جلوی دوربین‌های کنترل ترافیک عبور کنید، 50 هزار تومان دیگر جریمه خواهید شد. بنابراین اهمیتی ندارد که شما مالک بهترین ماشین شاسی بلند بازار باشید یا یک خودرو اقتصادی داشته باشید، نداشتن معاینه فنی موجب جریمه شدن شما خواهد شد.

 

 

در حال حاضر تنها دوربین‌های نظارت بر ترافیک در معابر شهری قادر به ثبت جریمه نداشتن معاینه فنی هستند. بنابراین در عبور از جاده‌ها و اتوبان‌های بین شهری، برای نداشتن معاینه فنی جریمه نخواهید شد. این جریمه تنها در حالتی شامل حال شما می‌شود که توسط پلیس راهور متوقف شده باشید و بین مدارک شما، برگه معاینه فنی وجود نداشته باشد.

 

چگونه جریمه معاینه فنی را استعلام بگیریم؟

 

 

چگونه جریمه معاینه فنی را استعلام بگیریم؟

بسیاری از رانندگان ممکن است متوجه پایان انقضای کارت معاینه فنی خود نشده باشند. بنابراین هنگامی که آن را بررسی می‌کنند و مشخص می‌شود که زمانی قابل توجه از انقضای آن سپری شده است، نیاز دارند تا جریمه نداشتن معاینه فنی را استعلام بگیرند. برای استعلام جریمه نداشتن معاینه فنی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

 

روش اول: مراجعه به دفاتر پیش +10. در این روش با در اختیار داشتن کارت خودرو، از متصدی باجه جریمه خودرو خواهید خواست تا استعلام جرائم را برای شما آماده کند. در لیست ریز جریمه‌ها، مشخص خواهد شد کدام جریمه‌ها متعلق به نداشتن معاینه فنی است.

 

روش دوم: استفاده از وب‌سایت پلیس راهور. می‌توانید در منزل نیز استعلام جریمه رانندگی را انجام دهید. به این منظور لازم است تا به وب‌سایت rahvar120.ir مراجعه کنید و وارد بخش تخلفات رانندگی شوید. با وارد کردن اطلاعات شخصی خود و همچنین اطلاعات خودرو، متوجه خواهید شد که اتومبیل شما به چه میزان و بابت چه تخلفی جریمه شده است.

 

روش سوم: استفاده از اپلیکیشن پلیس راهور. برای سهولت کار مالکان خودرو در استعلام جرائم رانندگی، اپلیکیشنی به نام پلیس من توسط پلیس راهور توسعه داده شده است. شما می‌توانید در این برنامه جزئیات تخلفات خود و جریمه آن‌ها را مورد بازبینی قرار دهید.

 

روش چهارم: استفاده از کد دستوری. در صورتی که به هیچ‌کدام از راه‌های فوق علاقه ندارید، می‌توانید از کد دستوری #110* استفاده کنید. این کد دستوری قابلیت استعلام خلافی اتومبیل با استفاده از کد VIN خودرو را برای شما فراهم می‌آورد.

 

چگونه جریمه نداشتن معاینه فنی را پاک کنیم؟

 

 

چگونه جریمه نداشتن معاینه فنی را پاک کنیم؟

اگر طی 24 ساعت اخیر برگه معاینه فنی دریافت کرده‌اید اما همچنان بابت نداشتن معاینه فنی جریمه شده‌اید، می‌توانید نسبت به این مساله اعتراض کنید. به این منظور لازم است تا وارد سایت سیمفا شوید و اعتبار معاینه فنی خود را بررسی کنید. اگر اعتبار معاینه فنی شما به صورتی است که نباید جریمه می‌شدید، بایستی برای اعتراض به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید. لازم است تا هنگام مراجعه به مراکز پلیس +10 جهت اعتراض به جریمه معاینه فنی، مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

 

اصل و کپی مدارک خودرو

اصل و کپی برگه خلافی خودرو

اصل و کپی معاینه فنی خودرو

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *