قطعات خودرو

کاسبی ترکیه کساد شد

هیجان ایرانی‌ها برای خرید خانه در کشور   ترکیه، اخیرا کاهش شدیدی داشته است و معنای این فروکشی هیجان ایرانی‌ها این است که اطمینان برای سودآوری از خانه‌های ترکیه اکنون متزلزل  شده و  سرمایه‌گذاری در این بازار  دچار خطرپذیری است  مهر تایید بر این خطرپذیری، کاهش شدید  آمار خرید مسکن از  املاک ترکیه توسط ایرانی‎‌ها است.  البته در روزهای نه چندان دور برای «حفظ ارزش واقعی سرمایه‌ در برابر تورم» املاک ترکیه، پناهگاه مطمئن  ایرانی‌ها  بود  آمارها نشان می‌دهد که تعداد واحد مسکونی خریداری شده در ماه ژوئیه سال جاری میلادی 272 واحد بوده که به کمترین میزان خود در قیاس با  دوره‌های مشابه قبل رسیده است.

از مهمترین عوامل این تزلزل می‌توان اولا به افت قیمت دلار در ایران اشاره کرد و ثانیا  به ثبات قیمت دلار در بازه چهار ماه گذشته  اشاره نمود.  این تغییرات نشان از دگرگونی اوضاع اقتصادی و سیاسی  داخل کشور است و  همچنین  می‌توان موضوع برجام را از مهمترین عوامل تغییر نگاه ایرانی‌ها به بازار ملک در  ترکیه  دانست.

لازم به ذکر است تغییر شرایط اقتصادی و خطرپذیری غیر اقتصادی تمام عوامل و ماجرا نیست بلکه در داخل کشور ترکیه برای ثبات تورم اقدامات و سیاستگذاری‌هایی صورت گرفته است که ماحصل مجموعه این اقدامات به کاهش چشمگیر قیمت مسکن در داخل ترکیه منجر شده است.

تغییر محسوس سیاستهای پولی در داخل ترکیه، اثر محسوس بر تورم عمومی ترکیه و تورم مسکن در این کشور گذاشته است برای مثال آمار تورم  190 درصدی مسکن در سال 2021 به آمار تورم 100 درصد سقوط کرده است و همچنین تورم عمومی  به 60 درصد افت شدید داشته است  که سرمایه‌گذاران با رصد این روند آینده‌ی بازار مسکن ترکیه را دیگر مانند قبل سودآور نمی‌بینند.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *