قطعات خودرو

افزایش جنبش تعاون، افزایش توسعه اجتماعی

دبیرکل سازمان ملل متحد در صحبت هایش به معرفی رویکرد اکوسیستم کارآفرینی به عنوان یک راه کلیدی برای حمایت از تعاونی ها در بهبود رفاه اقتصادی و اجتماعی پرداخت.

آقای آنتونیو گوترش روند فعالیت تعاونی‌ها را در سه بخش حمایت از محیط زیست، توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی که با هدف ” ایجاد مشاغل مناسب و ریشه کن کردن فقر ” است را مورد تحسین قرار داد. تعاونی‌های کشورهای عضو را به عنوان شرکای کلیدی برای تحقق اهداف توسعه پایدار به رسمیت شناخت و معتقد است که تعاونی‌های این کشورها در مقایسه با سهم عظیم خود در تحقق این اهداف، همچنان نقش کمی در سیاست‌ها و عملکرد کلی اقتصادی و اجتماعی این کشورها ایفا می‌کنند.

رئیس اتحادیه بین‌المللی تعاونی، آقای آریل گوارکو معتقد است که «به رسمیت شناخته شدن تعاونی‌ها توسط سازمان ملل به عنوان بازیگران کلیدی در مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار، به صورت اتفاقی محقق نشده است، بلکه این موضوع نتیجه‌ی قدرت و یکپارچگی تعاونی ها در مقابل چالش‌ها در جوامع مختلف است. ما امیدواریم که فراخوان دبیر کل سازمان ملل متحد به دولت ها مجوزی برای تحکیم یک الگوی همکاری تعاونی‌ها در هر کشور، منطقه و در سطح جهانی باشد. مردم جهان نیاز فوری به تقویت سیستم روابط اقتصادی داشته که رفاه، برابری، دموکراسی و صلح را بتواند تضمین کند.

اکوسیستم کارآفرینی تعاونی که توسط سازمان ملل معرفی شده است، شامل ۵ اقدام کلیدی سیاست و محیط نظارتی، آموزش و ظرفیت سازی، فرهنگ هماکاری، سرمایه گذاری و تامین مالی و وشبکه سازی و مشارکت است.

یک مطالعه موردی به عنوان نمونه‌‌ای از اکوسیستم‌های تعاونی موفق، ارائه شده‌ است که همه عناصر کلیدی را در بر می‌گیرد: تعاونی کارگری موندراگون در اسپانیا.

این گزارش ۴ توصیه کلیدی به کشورهای عضو در مورد چگونگی حمایت و تقویت تعاونی ها به عنوان کسب و کارهای تجاری موفق بیان می کند که می تواند توانایی آنها در حمایت از توسعه پایدار، رفاه اقتصادی و اجتماعی افزایش دهد.

. برای استفاده از رویکرد اکوسیستم کارآفرینی، و همچنین حمایت از تحقیقات بیشتر به منظور ایجاد یک پشتوانه محکم برای سیاست های مبتنی بر شواهد؛

جمع آوری داده های جامع بین المللی در مورد نقش تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی، اجتماعی و تحقق اهداف توسعه پایدار.

. ادغام تعاونی ها در برنامه های توسعه ملی و فرآیندهای گزارش دهی اهداف توسعه پایدار.

. ارائه خط مشی، پشتیبانی فنی و کمک به ظرفیت سازی بمنظور رشد مداوم تعاونی ها با هدف دستیابی به توسعه پایدار.

این گزارش نتیجه بحث در نشست گروه کارشناسی در مورد تعاونی ها با حضور اتحادیه بین المللی تعاون در ارتباط با توسعه اهداف اجتماعی بوده است که توسط دپارتمان امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحددر ماه می تنظیم شده است.

سازمان ملل متحد مدت‌هاست که جنبش تعاون را به عنوان یک شریک کلیدی در تقویت توسعه اجتماعی به رسمیت شناخته و تعاونی‌ها را به‌عنوان شرکت‌های بسیار مناسب برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار در نظر دارد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دهه ۵۰ میلادی و از سال ۱۳۷۱ هر ۲ سال یک بار قطعنامه هایی را در مورد تعاونی ها در توسعه اهداف اجتماعی تصویب می کند.

در گزارش منتشر شده‌ی قبل، دبیرکل سازمان ملل، نقش تعاونی ها را به عنوان بازیگران کلیدی اقتصادی و اجتماعی در استراتژی بهبود جهانی پس از شیوع ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت می‌داند.

برای دریافت گزارش کامل سازمان ملل متحد در مورد نقش تعاونی ها در اقتصاد کشور به لینک زیر مراجعه فرمایید.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *