قطعات خودرو

مرز پیشرفت و سکون

به نظر می‌رسد صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن این روزها دچار سردرگمی شده‌اند. سرگردان بین گذران روزمرگی‌ها و پیشرفتی که به ناچار باید به آن تن دهند.

صنعت خودرو در دنیا با شتابی زیاد در حال تحول است و ما هم در ایران برای عقب نماندن از این سیر اجباری، ‌این‌بار برای دومین‌بار نمایشگاه تحول صنعت خودرو را برگزار کردیم. نمایشگاهی که گویا بیشتر نمایش‌دهنده تحول عظیم صنعت خودرو چین است تا دانش و تکنولوژی خودروسازان وطنی.

سیاستگزاران علاقه شدیدی به تحول آنهم از نوع برقی‌سازی صنعت خودرو دارند در این مسیر پرچالش روزمرگی‌های صنعت و بازار خودرو را از یاد برده‌اند.

اینکه بازار خودرو ایران نیازمند سالانه نزدیک به دو میلیون دستگاه خودرو جدید است به‌رغم تلاش‌هایی که برای ورود خودروهای متحول‌شده چینی به کشور می‌کنیم اما چاره‌ای برای پاسخ به نیازهای بازار خودرو نیندیشیده‌ایم.

در شرایطی که بازار هنوز تشنه خودروهای ساده‌ای است که با تکنولوژی ده‌ها سال قبل تولید می‌شوند ولی ‌دولت و خودروسازان تمرکز خود را بر تحول و برقی‌سازی گذاشته‌اند و بازار همچنان تشنه خودرو است. در این شرایط جای خالی قطعه‌سازان در نمایشگاه تحول به خوبی ملموس است.

در شرایطی که بازار تایر کشور با التهاب مواجه است و پرایدسواران برای تامین تایر موردنیاز مجبور به پرداخت چندبرابری بهای کالا در بازار آزاد هستند،‌گروه صنعتی بارز گرفتار در برزخ پیشرفت و تامین نیاز امروز بازار به دنبال انتقال تکنولوژی و ساخت تایر خودروهای برقی است.

مسیری که درآن کمکی هم دریافت نمی‌کند و بیش‌از پیش بر سردرگمی‌ او نیز افزوده می‌شود. ازسوی‌دیگر درحالی‌که هنوز چالش تامین روانکارهای روز دنیا برای خودروهای درون‌سوز را پیش رو داریم اما یکباره صنعت روانکارها با پالایشگاه‌های قدیمی باید سراغ تحول قریب‌الوقوع خودروسازان بروند که روانکارهای محصولات جدید خاص هستند ولی برای تولیدشان ماده اولیه داخلی در اختیار نداریم.

در صنعت باتری، ‌بزرگان تولیدکننده این محصول در کشور هنوز مسیر تحول را طی نکرده‌اند و برای سایر گروه محصولات نیز اوضاع بهتر از این نیست.

پس به‌نظرمی‌رسد مسئولان وزارت صمت باید به موازات فشاری که بر خودروسازان وارد می‌کنند، ‌تعاملی هم با قطعه‌سازان داشته باشند تا تحول در صنعت خودرو کشور به درستی و متوازن پیش برود.

از سوی دیگر نباید از تامین نیاز بازار خودرو نیز غافل شد. پس اگر به‌راستی به دنبال تحول در صنعت هستیم بخش تامین‌نشده بازار را از طریق واردات خودرو تامین کنیم البته نه به صورتی که امروز درحال انجام است و فقط نامی از واردات بر صفحه بازار خودرو نقش بسته است.

 

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *