قطعات خودرو

کیا اسپورتیج ، زیر ذره بین

اسپورتیج

بررسی جامع و ارزیابی کامل ویژگی‌های کیا اسپورتیج (Kia Sportage) 2023 و نماد کیا که اوایل سال آینده وارد بازار می‌شود.

کیا اسپورتیج سابقه طولانی و موفقی دارد. پس از نزدیک به سه دهه توسعه، کیا اسپورتیج از یک شاسی بلند سخت فروش به یک وسیله نقلیه شیک، راحت و خانواده پسند تبدیل شده است. فروش آن در سراسر جهان با پشتوانه گارانتی هفت ساله که مزیت فروش قابل توجهی بود، در صدر قرار گرفت.

کیا اسپورتیج در سال 2023 به نسل پنجم خود رسیده است و مجهز به فناوری‌هایی است تا شاسی بلندهای جمع و جور رقیب خود مانند فورد اسکیپ (Escape)، مزدا CX5 و فولکس واگن تیگوان (Tiguan) را به چالش بکشد. اکثر واحدهای کیا اسپورتیج 2023 در کارخانه کیا جورجیا به همراه سدان های تولراید (Tolleride)، سورنتو و K5 ساخته خواهند شد.

حتما بخوانید : مدعی قیمت‌گذاری خودرو نیستیم

سال 1993، کیا اسپورتیج در کره وارد خط تولید شد. در ابتدا از موتورها و شاسی مزدا استفاده می‌کرد و کیا سه نسخه شاسی ارائه می‌کرد: شاسی کوتاه کانورتیبل (سقف متحرک)، شاسی بلند جمع و جور، و شاسی بلند تنه گسترده. اما فروش آهسته رویاهای کیا را از بین برد.

پس از اینکه هیوندای 51 درصد از سهام کیا را خرید، این دو خودروساز کره‌ای با یکدیگر همکاری کردند و ساختارهای خود را به اشتراک گذاشتند. با شروع نسل دوم اسپورتیج، شاسی بلندهای جمع و جور خود را بر روی همان ساختار هیوندای توسان سوار کرد که همان ساختار برای نسل پنجم جدید نیز استفاده می شود.

چه چیزی در کیا اسپورتیج 2023 جدید است؟

اسپورتیج بازطراحی شده چهره تیزتری به خود گرفته و به لطف شاسی بلندتر، فضای داخلی جادارتری دارد. مدل هیبریدی دارای موتور 226 اسب بخاری با مصرف سوخت 39 mpg (حدود 6لیتر برای 100کیلومتر) و دیفرانسیل جلو است. دو کلاس آفرود (خارج از جاده) وجود دارد و فضای داخلی مدل‌های بالایی (نمایش داده شده در عکس) مجهز به صفحه‌نمایش دوقلو ۱۲.۳ اینچی در زیر یک پنل شیشه‌ای پانوراما است، اتاق آینده‌نگری دارد که در کلاس شاسی بلندهای کامپکت غیر معمول نیست.

طراحی ظاهری کیا اسپورتیج 2023

از نسل چهارم کیا اسپورتیج، جلو پنجره‌ای توسط پیتر شرایر (Peter Schreyer) طراحی شد که معروف به “دماغ ببر” است، اما مدل 2023 نسخه اصلاح شده آن را نشان می دهد. با این حال، این همان ایده طراحی با یک فرورفتگی در سمت بالایی مشبک و دیگری در سمت پایین است. کیا لبه‌های کاپوت را چروک کرده است و حالت مشکی براق روی قوس چرخ‌ها به سمت عقب کشیده شده است. در عقب، چراغ‌های LED درب عقب را به صورت یک نوار نوری در بالای داشبورد مشکی بزرگ و سپر عقب عریض مسدود می‌کنند. خط بدنه که از عقب تا سقف باریک کشیده شده، بیشتر شبیه سوبارو به نظر می رسد و از هیوندای توسان جسور و شاد فاصله گرفته است. در حالی که چراغ‌های LED در روز به شکل یک فلش به سمت مرکز خودرو هستند، چراغ‌های ماتریکسی  LEDجلو به سمت داخل کشیده شده‌اند. در پایین سپر، یک جلوپنجره اضافی با لبه‌های خاکستری برای تزئین آن نصب شده است. در عقب شاسی بلند کره‌ای یک ستون منحنی به شکل C  با شیب رو به جلو دارد و شیشه‌ی عقب مقعر است. زیر سپر اگزوزهای تزئینی و خودِ سپر به رنگ خاکستری ساتنی کار شده است. دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد ارائه می شود، اما مدل های چهار چرخ متحرک دارای فاصله 5.1 اینچی از سطح زمین هستند.

حتما بخوانید : همکاری چری با هوآوی برای ساخت یک خودرو برقی جدید با برند اکسید

بدنه و ابعاد کیا اسپورتیج 2023

کیا اسپورتیج جدید 7.1 اینچ طولانی‌تر از مدل قبلی است و فاصله بین دو محور آن 3.4 اینچ بیشتر است. فضای داخلی کیا اسپورتیج 2023 از خواهرش مدل سلتوس (Seltos) به طور قابل توجهی بهبود یافته و همچنین فضای صندلی عقب افزایش یافته است. این شرکت می گوید کیا اسپورتیج جدید محفظه چمدان خود را 39.6 فوت مکعب افزایش داده است تا در کلاس خود پیشتاز شود.

طراحی اسپورتیج 2023 محصول شبکه طراحی جهانی کیا در کره، آلمان، آمریکا و چین است. کیا اسپورتیج 2023 بر خلاف مدل‌های قبلی خود، بسته به کشورها و مناطقی که در آن به فروش می‌رسد، با دیفرانسیل جلو عرضه می شود. بنابراین، این خودرو در برابر فولکس واگن تیگوان که هر دو نوع دیفرانسیل جلو و چهارچرخ متحرک را دارد، وارد رقابت می شود.

درهای تراش و شکل داده شده‌ی اسپورتیج طول اضافی را پنهان می کند. ابعاد اسپورتیج 7.1 اینچ در طول نسبت به  فولکس واگن تیگوان افزایش یافته و به 183.5 اینچ رسیده است. بنابراین فاصله بین دو محور طولانی‌تر است و صندلی‌های عقب فضای پای بیشتر برای راحتی دارد که حتی بالاتر از فولکس واگن تیگوان است.
طراحی داخلی کیا اسپورتیج 2023
جذابیت اصلی در فضای داخلی کیا اسپورتیج 2023، صفحه نمایش شیشه ای پانوراما منحنی 25 اینچی روی داشبورد است که شامل دو صفحه نمایش 12 اینچی هم اندازه است. یک صفحه نمایش LCD نازک داده‌های خودرو و اطلاعات رانندگی مانند سرعت، دور موتور، دمای مایع خنک کننده یا سطح سوخت را نمایش می دهد. صفحه دوم در بالای طاقچه‌ی مرکزی نصب شده است و دو واحد اطلاعات سرگرمی را در خود جای داده است.
این نتیجه همکاری کیا با متخصص مشهور شرکت هارمن کاردون (Harman Kardon) است که سیستم‌های صوتی را به دیگر سازندگان خودروهای لوکس عرضه می‌کند و سیستم اطلاعات سرگرمی را برای کیا اسپورتیج 2023 ساخته است. صفحه نمایش پانوراما با دیافراگم های عمودی شیبدار قاب شده است که توجه را روی محور کابین متمرکز می‌کند. در زیر آن، یک صفحه نازک از کنترل‌گرهای آب و هوای لمسی توسط دکمه‌های دما احاطه شده است. اهرم تعویض دنده، انتخابگر حالت رانندگی و واحد کنترل نیز در ادامه قرار دارد.
کیا بر روی تزئینات داخلی، با روکش‌های مشکی پیانویی و تزئینات متالیک در اطراف دریچه‌های هوا و دستگیره‌ی درها تمرکز کرده است. این خودروساز دکمه‌هایی را برای پیکربندی سیستم‌عامل، جا لیوان‌ها و سوئیچ‌های لمسی نرم روی کنسول مرکزی نصب کرده است که مورد دوم در کنار تغییر دنده‌ی الکترونیکی نصب شده است. یک درگاه شارژ گوشی هوشمند علاوه بر شارژ بی‌سیم پرسرعت نیز وجود دارد.
جادار و وسیع بودن کیا اسپورتیج 2023
از نظر اندازه، کیا اسپورتیج جدید 2023 بین سدان کامپکت سلتوس و شاسی بلند سورنتو قرار گرفته است و بزرگ‌ترین تغییر در کابین اسپورتیج جادارتر شدن آن است. در اینجا، تیم طراحی داخلی برای ایجاد یک محیط منحصر به فرد تلاش زیادی کردند. بنابراین، بسته به گزینه ها، اسپورتیج در ترکیبی از تودوزی چرمی سیاه و سفید ارائه می شود. علاوه بر این، به لطف ساختار جدید، سرنشینان صندلی عقب می توانند از فضای پای 1050 میلی متری (41.33 اینچ) و فضای سر 1000 میلی متری (39.37 اینچی) برخوردار شوند.
کیا اسپورتیج 2023 پرفورمنس (Performance)
برای یک سواری راحت و ایمن، سازنده‌ی کره‌ای گزینه‌ای برای کروز کنترل بر اساس سیستم ناوبری ارائه می‌دهد که با رادار جلو کار می‌کند. بنابراین، اسپورتیج می تواند فاصله ایمن را بین خود و خودروی جلویی حفظ کند و در خطوط باقی بماند. همین سیستم همچنین مسئول کاهش سرعت خودرو قبل از پیچیدن برای افزایش راحتی سرنشینان است.
از آنجایی که شاسی بلند باید با راه‌های خارج از جاده یا برف سر و کار داشته باشد، شرکت کره‌ای حالت پیشرفته All-Terrain  (سازگار با جاده) را نیز نصب کرده است. این یک فناوری است که در ارتباط با مجموعه سنسور ESP واحد مدیریت موتور و گیربکس اتوماتیک کار می‌کند، در نتیجه می‌تواند بهترین کشش ممکن را در شرایط خاص ارائه دهد و در جاده‌های ناهموار حرکت کند. این سیستم همچنین بر اساس یک سیستم چهار چرخ متحرک معروف از شرکت هالداکس (Haldex) است.

حتما بخوانید : شرایط فروش نقدی خودرو تیارا مکث موتور اعلام شد

مدل­‌های آفرودی کیا اسپورتیج یعنی X-Line و X-Pro
مدل‌های X-Line دارای سپرها و آینه‌های جانبی متمایز به رنگ مشکی براق، ریل بروی سقف و اطراف پنجره‌ها و رینگ‌های 19 اینچی هستند. X-Pro  قابلیت‌هایی را بهX-Line  اضافه می‌کند. لاستیک‌های چهار فصل ساخت بی­‌اف گودریچ (BF Goodrich) که در رینگ 17 اینچی سیاه رنگ پیچیده شده‌اند. چراغ های مه شکنLED، سقف دو رنگ و صندلی‌های جلو تهویه دار با تنظیم برقی، مزیت‌های دیگر هستند. به صورت استاندارد X-Pro به سامانه چهار چرخ متحرک مجهز است و با صندلی‌های چرم مصنوعی عرضه می‌شود.

اسپورتیج

گزینه های موتور در کیا اسپورتیج 2023
کیا از عرضه دو موتور برای این خودرو، بسته به بازار خبر داد. در مدل های پایین‌تر، یک موتور 1600cc توربو شارژر بنزینی با تزریق مستقیم وجود دارد، مشابه موتور کیا سید‌جی‌تی (Ceed GT)، این موتور 180 اسب بخار قدرت تولید می‌کند و به یک گیربکس شش سرعته دستی یا یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه متصل می‌شود و این موتوری است که در بازارهای خاورمیانه شناخته شده است.
در مدل دیگر، یک موتور 4 سیلندر 2500cc با قدرت تخمینی 187 اسب بخار متصل به یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک با چرخ‌های جلو یا هر چهار چرخ متحرک عرضه می‌گردد. موتور قبلی با همین مشخصات تنها 181 اسب بخار قدرت داشت. اما موتور جدید یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک جدید برای کارایی بیشتر دارد.
شایان ذکر است که با گذشت زمان، هیوندای کیا موفق به ایجاد موتورهای دیزلی قدرتمند، قابل اعتماد و تمیز شد. این سازنده کره‌ای نسخه دیگری از کیا اسپورتیج 2023 را با موتور 2000cc توربو دیزل با 186 اسب بخار عرضه خواهد کرد. تقدیم به مناطقی که مشتریانشان به این موتورهای کم مصرف علاقه دارند. ما نتوانستیم اطلاعی درباره‌ی عرضه‌ی این موتورهای جدید اسپورتیج در منطقه عرب بدست آوریم.
موتور هیبریدی کیا اسپورتیج 2023
ساختار جدید امکان توسعه بیشتر با مدل‌های هیبریدی و پلاگین هیبریدی را فراهم می‌کند، که در ادامه خواهد آمد.
هیوندای کیا گام های قابل توجهی را به سمت الکتریکی شدن برنامه ریزی کرده است و برای آینده قابل پیش بینی انتظار می‌رود که کیا اسپورتیج 2023 خودروهای الکتریکی را در خط تولید خود قرار دهد.
کیا همچنین قصد دارد یک مدل اسپورتیج پلاگین هیبریدی را عرضه کند، اما هنوز جزئیاتی را فاش نکرده است. همچنین هیچ نشانه ای وجود ندارد که این موتور 240 اسب بخاری توربو شارژر SX Turbo باشد.
به نسخه هیبریدی کیا اسپورتیج باز می‌گردیم که از موتور 1600cc توربو، گیربکس شش سرعته اتوماتیک و شامل یک موتور الکتریکی متصل به باتری 1.49 کیلووات ساعتی مانند هیوندای توسان هیبریدی استفاده می‌کند.
کیا اسپورتیج جدید، 226 اسب بخار قدرت و نیروی گشتاور 2000 پوند فوت تولید خواهد کرد.
مدل LX دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود و مصرف سوخت 39 مایل بر گالن به صورت ترکیبی دارد.
یک سیستم استاندارد چهارچرخ متحرک را می‌توان در مدل‌های رده بالاتر EX و SX-Prestige سفارش داد.
مصرف سوخت در کیا اسپورتیج 2023
در کلاس خود، اسپورتیج نزدیک به پایین‌ترین سطح سلسله مراتب مصرف سوخت، بسیار پایین تر از مزدا CX-5 و هوندا CR-V را دارد. بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست، دیفرانسیل جلو 23 مایل بر گالن در شهر و 30 مایل بر گالن در بزرگراه مصرف می‌کند. با اضافه شدن سیستم چهار چرخ متحرک، این اعداد به ترتیب 1 و 4 مایل بر گالن کاهش می‌یابد. طبق گفته آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) این خودرو تنها 20 مایل را با موتور توربو شارژ دیفرانسیل جلو طی می‌کند.

اسپورتیج
سطح ایمنی و امنیت در کیا اسپورتیج 2023
ایمنی همچنان در اولویت است، همانطور که فضا در اسپورتیج جدید نیز وجود دارد. تجهیزات ایمنی استاندارد کیا اسپورتیج 2023 شامل چراغ‌های جلوی LED با نور بالا خودکار، ترمز اضطراری خودکار، با تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، کنترل فعال خطوط و سنسورهای پارک است. آپشن‌ها عبارتند از مانیتور نقطه کور، دوربین عقب، کروز کنترل تطبیقی ​​مبتنی بر ناوبری، رانندگی محدود در بزرگراه بدون نیاز به کنترل دستی فرمان، سیستم دوربین دید فراگیر، پارک از راه دور، و سایر فناوری‌های کمک راننده.
گزارش شده است که کیا سیستم‌های کمک راننده پیشرفته (ADAS) را در اسپورتیج 2023 بهبود داده و نصب کرده است. در اروپا، به طور کلی، سیستم‌های ترمز خودکار و سایر ویژگی‌ها مانند کمک به ماندن بین خطوط طی چند سال آینده اجباری خواهند شد. به هر حال کیا آن را نصب کرد.
از سوی دیگر، اسپورتیج در طول تاریخ از NHTSA و IIHS رتبه های برتر تست تصادف را دریافت کرده است، اما مدل جدید مورد آزمایش قرار نگرفته است و انتظار می رود مجموعه ای کامل از ایربگ‌ها به همراه آن مستقر شوند.
قیمت خودرو کیا اسپورتیج 2023
انتظار می رود سری 1 LXقیمتی بیش از 25000 دلار داشته باشد.
ویژگی های استاندارد شامل صفحه نمایش لمسی 8.0 اینچی، پشتیبانی کامل از سیستم‌های تلفن، صفحه ابزار دیجیتال 12.2 اینچی و جفت شدن بلوتوث برای دو گوشی به طور همزمان است.
گزینه ها همچنین شامل شارژ بی‌سیم تلفن هوشمند، نقطه اتصال Wi-Fi، سیستم صوتی هارمن‌کاردون و صفحه نمایش لمسی 12.3 اینچی در همه مدل ها به جز LX پایه است.
ما انتظار داریم کیا اسپورتیج 2023 از حدود 25000 دلار شروع شود.
قیمت با آپشن‌های بیشتر و مدل‌های بالاتر افزایش می‌یابد و مدل برتر ممکن است سد 40000 دلاری را بشکند.
قیمت کیا اسپورتیج 2023 چقدر است؟

این اطلاعات در حال حاضر در دسترس نیست. قیمت مدل 2022 از 24090 دلار (به اضافه 1175 دلار هزینه مقصد) شروع می شود. ما انتظار داریم کیا اسپورتیج 2023 زمانی که در اوایل سال 2023 برای فروش عرضه شود، قیمت اولیه آن از حدود 25000 دلار باشد. EX-Pro Prestige مدل برتر، ممکن است اولین اسپورتیج با قیمت 40000 دلار باشد.

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *